Citat:
Ursprungligen postat av
72mm
Haha, det låter som herrn har haft investerings-plånboken i handen och räknat ordentligt på det där
Ska man vara orolig över det där? Förutsättningen för att bitcoin nätverket ska överleva och växa för att kunna hantera ökande transaktionsvolymer är ju att det finns incitament för folk att köra miners. När det inte längre är lönt att göra det hemma i pojkrummet, tror du vi kommer vi se en förändring i hur/vem som ställer hårdvara till förfogande i framtiden? Kan man se en vettig ROI på bara transaktions-avgifter?
Den stora kostnaden för ASIC-produktion är vad jag har förstått utveckling. Själva tillverkningskostnaden är minimal i jämförelse. Så om vi skulle nå en punkt där folk inte vill köpa ASICs p.g.a. priset så finns det fortfarande god marginal för säljarna att helt enkelt sänka priset, eftersom utvecklingen redan är gjord.
Jag tror vi kommer se ett antal nya generationer ASICs. Sedan när vi når punkten där ASICs inte kan bli mycket bättre så kommer tillverkarna efter ett tag vara tvungna att konkurrera med sina priser istället för hash rate.
Långsiktigt, om bitcoin överlever, så tror jag att vi kommer se en förändring i hur mining går till, framförallt på grund av traditionella ekonomiska orsaker som skalfördelar etc. Det är helt enkelt mer ekonomiskt att göra saker i stor skala än i liten. Det är väl något oroande för framtiden, men ändå så pass långt bort att det är väldigt svårt att sia om.