Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-09, 16:38
  #7693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Frågan som ställdes i undersökningen var: "Riksdagen har bestämt hur många stora rovdjur vi ska ha i Sverige. Målen motsvarar 1100–1400 björnar, 700–1000 lodjur, 500–600 järvar, 170–270 vargar och 300 kungsörnar. Vad anser du om de beslutade målen för varg i Sverige?"
Hur frågan har formulerats framgår av sida 27, där frågan visserligen är nedkortad men du kan fylla i resten från s. 23.

Svarsalternativen var följande:
* Ska minskas mycket
* Ska minskas något
* Acceptabelt
* Ska ökas något
* Ska ökas mycket

Och du menar att de som vill ha fler vargar än 170-270 har kryssat i "acceptabelt"?

Vilken kunskap i ämnet har de tillfrågade?
Citera
2024-04-09, 19:57
  #7694
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Vilken kunskap i ämnet har de tillfrågade?

Hur är det relevant?

Frågan handlar om folks attityd till rovdjur och rovdjursförvaltning generellt, inget annat. Detta rör svenskars inställning till ett riksdagsbeslut och inte vad folk anser om ämnet anser baserat på deras personliga kunskaper om ämnet.

Hur urvalet till En attitydundersökning om rovdjur och rovdjursförvaltning gjorts finner du på sida 6 i själva rapporten, vilken är länkad ett par inlägg upp i tråden. Du kan väl lika gärna läsa den själv i stället för att fråga andra tråddeltagare...
Citera
2024-04-11, 16:55
  #7695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Hur är det relevant?

Frågan handlar om folks attityd till rovdjur och rovdjursförvaltning generellt, inget annat. Detta rör svenskars inställning till ett riksdagsbeslut och inte vad folk anser om ämnet anser baserat på deras personliga kunskaper om ämnet.

Hur urvalet till En attitydundersökning om rovdjur och rovdjursförvaltning gjorts finner du på sida 6 i själva rapporten, vilken är länkad ett par inlägg upp i tråden. Du kan väl lika gärna läsa den själv i stället för att fråga andra tråddeltagare...

Du avgör väl inte vad jag anser vara relevant?

Ej heller behöver du bry dig om vilka frågor jag ställer till andra skribenter.
Citera
2024-04-11, 17:03
  #7696
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Du avgör väl inte vad jag anser vara relevant?

Ej heller behöver du bry dig om vilka frågor jag ställer till andra skribenter.

Vem har påstått att jag avgör vad du anser vara relevant?

Men om det är något du har invändningar emot kan du ju kanske ta det direkt med SLU då det är deras undersökning.

Vilken kunskap i ämnet förväntar du dig att svenska folket ska ha?
Citera
2024-04-11, 17:07
  #7697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vem har påstått att jag avgör vad du anser vara relevant?

Men om det är något du har invändningar emot kan du ju kanske ta det direkt med SLU då det är deras undersökning.

Vilken kunskap i ämnet förväntar du dig att svenska folket ska ha?

Du ifrågasatte hur det jag skrev var relevant. Onödigt gjort.

Min förväntning är att svenska folket, precis som du, generellt sett har låg kunskap i ämnet.
Citera
2024-04-11, 18:01
  #7698
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Du ifrågasatte hur det jag skrev var relevant. Onödigt gjort.

Du får självklart tycka vad du vill. Men du befinner dig på ett öppet forum där den som vill får ifrågasätta dig.

Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Min förväntning är att svenska folket, precis som du, generellt sett har låg kunskap i ämnet.

Halmgubben kan du ju behålla för dig själv, men det tror jag inte att du klarar av. Så jag svarar väl på ditt fjanteri ändå.

När det kommer till ämnet för tråden är jag väl insatt och har - vad som kan ses som - betydligt större kunskap än svenska folket generellt. Jag har skrivit ett par rapporter kopplade till ämnet svensk vargförvaltning (Både enskilt och tillsammans med andra.), även om det jag i dessa fokuserat på varit kopplat till informationsspridning mellan berörda myndigheter och hur kommunikationen från myndighet till berörda delar av befolkningen sett ut.

Utifrån vad jag läst av dig om ämnet ligger dock din kunskap på vad som är att se som ovetenskapligt subjektivt tyckande och inte objektiv sakkunskap. Du framstår mest som om det är en känslostyrd utgångspunkt hela din inställning bygger på och inte något som egentligen är kopplat till skeenden utanför den subjektiva uppfattningen du väljer att se världen ur. Kort sagt; du verkar inte besitta särskilt stor faktisk kunskap.

Att du undrar vilka kunskaper allmänheten har i en attitydundersökning med fokus på allmänhetens attityd till de fem stora tyder på att du inte riktigt förstått vad begreppet "allmänheten" innebär... Det framstår inte bara som irrelevant utan som om du inte förstår att befolkningen består av människor med vitt skilda kunskaper om ämnet.

När det kommer till just attityden gentemot riksdagens beslut om antalet vargar i Sverige är det inställningen till
riksdagen beslut frågan i det fallet gäller. Varken mer eller mindre.

När det kommer till det i rapporten som handlar om befolkningens attityd gentemot ett riksdagsbeslut torde det vara uppenbart att kunskapsnivån på de svarande är lika irrelevant som om man skulle fråga dem om attityden till valfri annan fråga riksdagen fattat beslut om.

Om du läser rapporten får du all information som är tillgänglig i den och då slipper du förhoppningsvis att komma med frågor som får dig att framstå som mindre kognitivt bemedlad i tråden...

Att du ställer frågan till någon som inte riktat sitt inlägg mot dig och sedan påpekar att jag inte behöver bry mig om frågor du ställer till andra skribenter visar på att du dessutom är en hycklare.
Citera
Igår, 19:47
  #7699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor

Vad menas här?
Kontaktade man 28000 personer varav 1070 svarade?
Eller valde man slumpmässigt ut sedan 1070 av de 28000?



/VV

Allbabblawalla verkar inte veta hur det ligger till
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback