2013-11-04, 18:49
Medlem
Under älgjakten släpptes ca 15000 älghundar (?) och det har inträffat 8 st §28!
Provräknar man på detta så är det 0,05% chans att hunden krockar med en varg under jaktveckan!
Risken är alltså tämligen liten. Då faller 2 populära argument hos SRF:

1 Djurplågeri att släppa en hund i vargrevir.
2 §28 är en tjuvjagarparagraf!

Skulle man se det som en tjuvjägarmetod så är det en chans på 1800 att det blir skottchans på varg.
Och då är det räknat på jaktens alla dagar!

Enligt Liberg's senaste brev så är dödligheten bland varg normal även i år! Fler §28 beror på fler vargar säger han!

Nu varierar vargtätheten som bekant inom reviret och många kopplar sina hundar när risken ökar.
Och det är där som den verkliga samhällsskadan sker! Alltså att jakten inte genomförs på ett effektivt sätt!
Citera
2013-11-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Skulle man inte lika gärna ha varg enbart i områden där det överhuvudtaget inte bor några människor?

Nej då! Folket har via sina folkvalda beslutat att vi ska ha varg i Sverige. Samma folkvalda har samtidigt stiftat lagar för hur vi ska begränsa vargens skadeverkningar. En av dessa lagar är den omtalade "§28". Detta för att kunna samexistera med vargen.

Att det inte finns någon fast reviretablering betyder heller inte att det är vargfritt. Här finns ofta vargar som letar efter en partner.

Att ett område omfattas av ett vargrevir behöver heller inte betyda att det kommer att vara så för alltid. Vargrevir bildas, försvinner, förändras hela tiden.

För att kunna säkerställa vargrevirens omfattning, antal och utbredning krävs spårsnö, vilket innebär att man ofta har, (Även från länsstyrelsens sida) ganska dålig koll på läget under barmarksperioden.
Finns det några sådana områden i Sverige?
Citera
2013-11-04, 19:06
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Värdet på skogsfastigheter har sjukit kraftigt i områden som är vargdrabbade.
Den som har köpt en fastighet innan den drabbades av varg riskerar således att göra en kraftig förlust till följd av vargens ankomst.

Källa på det som INTE är Jakt & Jägare?
Citera
2013-11-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotstalpet
Under älgjakten släpptes ca 15000 älghundar (?) och det har inträffat 8 st §28!
Provräknar man på detta så är det 0,05% chans att hunden krockar med en varg under jaktveckan!
Risken är alltså tämligen liten. Då faller 2 populära argument hos SRF:

1 Djurplågeri att släppa en hund i vargrevir.
2 §28 är en tjuvjagarparagraf!

Skulle man se det som en tjuvjägarmetod så är det en chans på 1800 att det blir skottchans på varg.
Och då är det räknat på jaktens alla dagar!

Enligt Liberg's senaste brev så är dödligheten bland varg normal även i år! Fler §28 beror på fler vargar säger han!

Nu varierar vargtätheten som bekant inom reviret och många kopplar sina hundar när risken ökar.
Och det är där som den verkliga samhällsskadan sker! Alltså att jakten inte genomförs på ett effektivt sätt!
om det är 0.05% chans att hunden stöter på varg varför klagar ni då på att det inte går att jaga det måste ju vara större chans att hunden blir överkörd eller får cancer?
Citera
2013-11-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Värdet på skogsfastigheter har sjukit kraftigt i områden som är vargdrabbade.
Den som har köpt en fastighet innan den drabbades av varg riskerar således att göra en kraftig förlust till följd av vargens ankomst.
Varför bara för att folk är idioter och inte inser att de riskerar livet mycket mer när de åker bil än går i ett Vargrevir.
Citera
2013-11-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vem skulle vilja köpa/arrendera mark man inte kan jaga på? Och de andra jägare man känner brukar vara i ungefär samma område/revir som man själv är i.

Det låter på dig som hela samhället står och faller pga några hundra vargar, jag bor i Jangenreviret och bostadspriserna ökar.
Citera
2013-11-04, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
Det var nog det dummaste du har skrivit hittills, och då finns det ändå mycket korkat att välja på från dig!
Kopplar du överhuvud taget in hjärnan innan du skriver inlägg?

Antingen så gäller rätten att värna sin egendom mot vargangrepp, eller så gäller den inte. Att det skulle bero på huruvida man bor på ett ställe där någon annan har bestämt att det skall finnas varg, det är rent idiotiskt.
Nu skall jag förklara för dig varför det är idiotiskt:
1. Lagen gäller lika för alla, eller skall göra det. Det är inte juridiskt möjligt att ha en lag som säger att etablering av vargrevir innebär att de människor som bor där tappar delar av sitt juridiska skydd, det strider helt mot principen av rättsamhället.
2. Om en sådan korkad princip skulle gälla så kommer det vara till enorm skada för vargstammen, för det kommer betyda att motståndet mot etablering av eventuella nya revir kommer att öka tills motståndet blir hundraprocentigt i det aktuella området, alltså INGA nya etableringar. Dessutom skulle det leda till att det verkligen skulle bli ordentligt med tjuvjakt på varg, för lyckas man tjuvskjuta bort dem så finns ju inte reviret, och då gäller ju 28§ igen...

Problemet är du inte lyssnar på argumenten utan agerar som många andra jägare gör, - Jag vet lite bättre än alla andra och dom som inte tycker som jag är idioter och jag lipar hela tiden. Jägare är ju inte sena att ta på sig offerkoftan över en hund som blivit tagen i ett vargrevir, det är snack om familjemedlem osv trots att hunden står och skakar i kylan dag in och ut. Jag som är ute i skogen dagligen och bor i sveriges största vargrevir har mina hundar kopplade. Varför spelar jägare rysk roulette med sina hundar?
Citera
2013-11-04, 19:33
Medlem
astro220s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Det låter på dig som hela samhället står och faller pga några hundra vargar, jag bor i Jangenreviret och bostadspriserna ökar.
Du försökte väl sälja ditt hus-men du fick du det sålt?
Du bor ju i ett samhälle,så sluta tjata om jangenreviret.
Citera
2013-11-04, 19:40
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Finns det några sådana områden i Sverige?

Sarek!

Jag ser ingen annan anledning till att ha varg i Sverige än att den politiska viljan för det finns.

Det finns områden i exempelvis norra Kanada där det bor kanske 25000 människor på områden av Sveriges Storlek. För boende i vissa områden innefattar en jakträtt rätten till en begränsad avskjutning i hela delstaten.
Citera
2013-11-04, 19:40
Medlem
48ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl
Jo tjenare Ett hus i "jangenreviret" kostar mindre än vad ett jaktarrende i södra Sverige gör.
http://www.booli.se/slutpriser/rada/115704/#/sortering:sald-datum/ordning:fallande/sida:1/
Priserna stiger
Citera
2013-11-04, 19:54
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Källa på det som INTE är Jakt & Jägare?

Värmlandsavdelningen av LRF har gjort en kostnadsberäkning på detta, samt begärt ersättning för kostnader till följd av vargproblematiken.
Citera
2013-11-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
om det är 0.05% chans att hunden stöter på varg varför klagar ni då på att det inte går att jaga det måste ju vara större chans att hunden blir överkörd eller får cancer?
Det är av ungefär samma anledning som du låser din bil när du lämnar den på stan. Brukar du lämna din nyckel kvar i tändlåset? Med största sannolikhet så blir nog inte din bil stulen ändå...men..om det inte fanns biltjuvar så skulle du kunna göra detta eller hur?
Nu är det ju betydligt enklare att låsa en bil än att avstå från att släppa hunden, så det är ju inte riktigt jämförbart.

Det jag vill få fram är att påverkan är så otroligt mycket större än den faktiska risken!
Så dom konkreta skadorna är bara en promille av dom "skador" som det förebyggande skyddet orsakar.
Så vi gör som du...vi låser bilen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in