Citat:
Tvärt emot vad du Karl17Gustaf, tycks tro så bor jag på landet och rör mig i vargrevir.
Det är inte så tätt med varg i skogarna som du vill påskina och om problem uppstår så finns möjligheten att ansöka om skyddsjakt. Om det är som ni jägare påstår, att det är viltvård ni sysslar med så ska jag ju inte behöva förklara varför vi skall ha varg i Sverige. Det är helt enkelt en djurart som har funnits i landet lika länge som vi människor. Respekt för naturen innebär att man skall kunna dela livsutrymme med andra arter. Det är också en etisk fråga, vi har ingen rätt att utrota arter, bara för att vi tycker att dom är lite besvärliga. Nu får du min bäste Karl17Gustaf blunda, för nu stoppar jag in Svenska Naturskyddsföreningens gamla paroll. LÅT VARGEN LEVA!
Det är inte så tätt med varg i skogarna som du vill påskina och om problem uppstår så finns möjligheten att ansöka om skyddsjakt. Om det är som ni jägare påstår, att det är viltvård ni sysslar med så ska jag ju inte behöva förklara varför vi skall ha varg i Sverige. Det är helt enkelt en djurart som har funnits i landet lika länge som vi människor. Respekt för naturen innebär att man skall kunna dela livsutrymme med andra arter. Det är också en etisk fråga, vi har ingen rätt att utrota arter, bara för att vi tycker att dom är lite besvärliga. Nu får du min bäste Karl17Gustaf blunda, för nu stoppar jag in Svenska Naturskyddsföreningens gamla paroll. LÅT VARGEN LEVA!
Hur tätt det är med varg i skogen beror ju på vilken skog man befinner sig i.
Att vi är många jägare i Sverige som anser att det även finns plats för varg är ingen hemlighet även om du tycks tro att bara det motsatta gäller.
Att du inte får ihop hur viltvård inte är synonymt med varg i skogen är lite lustigt.
Ett av de största problemen och hoten mot den biologiska mångfalden i delar av Sverige idag är vildsvinsstammen. Det är för övrigt något som endast i extremt liten del vargen kan vara med och påverka då varg enbart går på vildsvin som sista alternativ. Finns det annat att jaga så gör vildsvinen det.
Vildsvinsstammen förvaltas bäst genom jakt. Allra bäst genom löshundsjakt. Problemet med det är dock att vargen har lättare att jaga hund som jagar vildsvin än vildsvinen hunden jagar.
När det kommer till den viltvård förvaltningen av vildsvinsstammen innebär är vargen ett hinder.
Att varg gör nytta i sådant som att förvalta skadat klövvilt (Exempelvis sjuka rådjur/dovvilt/älgar och dylikt.) är helt sant, men att vargen är en allomfattande viltvårdare utan brister stämmer inte överens med verkligheten.