2013-10-25, 21:11
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Varför i hela friden ska man skriva att man spelar innebandy i sitt personliga brev? Det finns väldigt många saker du borde få med i sitt brev så som varför du vill ha typen av tjänst, varför du vill jobba just där, varför du är intresserad av området/industrin/branschen, vad du lärt dig på ditt senaste jobb och varför det är perfekt för detta jobb, berätta om någon annan cool merit och varför det är relevant och liknande. Att ta upp värdefull plats med att berätta att du gillar innebandy känns i mina ögon helt uppåt väggarna om man nu söker någon form av kvalificerad tjänst, så som tandläkare trots all är.

I ett personligt brev har du en knapp sida på att berätta varför du är en bättre tandläkare än övriga sökande, inget annat är relevant.

Håller med nästan. Många av de punkter kan folk ofta svara på liknande sätt, t ex "jag har alltid velat bli socialsekreterare för att jag brinner för att hjälpa mina medmänniskor och vill göra en skillnad bla bla bla" sånt kommer rekryteraren att få läsa mycket av. Lägger man till några få rader om sitt privatliv/intressen så kan det bli något som lättar upp stämningen på intervjun och gör att de eventuellt kommer ihåg en enklare med. Sen kanske man kan skryta lite "fint" om att man vann st erikscupen som liten grabb i innebandy...på mitt nuvarande jobb så på min ansökan nämnde jag i sista raderna att jag engagerade mig politiskt samt att jag hade husdjur. De frågade lite merom det på intervjun sen, tror det ökade mina chanser att bli ihågkommen på intervjun. Skulle däremot aldrig börja ett personligt brev på det sättet.
Citera
2013-10-25, 21:28
Avslutad
jag personligen skulle skita fullständigt i det om det inte vore något som visade att man var väldigt "driftig" som t.ex jr sm guld i simning/brottning etc.
Citera
2013-10-25, 21:40
Medlem
Jyckees avatar
Själv tycker jag precis tvärtemot många här. Intressen hör hemma i ett CV och INTE i ett personligt brev. Det är alldeles för irrelevant för att ha med i det personliga brevet, men i sitt CV så kan man ägna en rad allra längst ner åt det, där bara enbart listar några intressanta intressen, utan att skriva något om dem.
Citera
2013-10-26, 16:07
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av improperguy
nej tro mig kompis, radera hela skiten. börja om från scratch. ok skit i mina tips om du vill, inte mitt problem att du kommer att vara arbetslös resten av ditt liv. men jag råder dig att ändra din jävla attityd när du får hjälp från en övermänniska din fitta.

Ursäkta, men vad är det för fel på dig? Lägg upp ditt CV och personliga brev, så du får visa din begåvning. Eh?
Betvivlar dock starkt på att du kan tillföra något med tanke på din mongo-attityd. Konstruktiv kritik är inte att kalla någon fitta, din lilla flugkuk.
Citera
2013-10-26, 17:30
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Själv tycker jag precis tvärtemot många här. Intressen hör hemma i ett CV och INTE i ett personligt brev. Det är alldeles för irrelevant för att ha med i det personliga brevet, men i sitt CV så kan man ägna en rad allra längst ner åt det, där bara enbart listar några intressanta intressen, utan att skriva något om dem.

Bästa svaret på frågan, svårare än så behöver det inte vara.
Citera
2013-11-04, 23:06
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Varför i hela friden ska man skriva att man spelar innebandy i sitt personliga brev? Det finns väldigt många saker du borde få med i sitt brev så som varför du vill ha typen av tjänst, varför du vill jobba just där, varför du är intresserad av området/industrin/branschen, vad du lärt dig på ditt senaste jobb och varför det är perfekt för detta jobb, berätta om någon annan cool merit och varför det är relevant och liknande. Att ta upp värdefull plats med att berätta att du gillar innebandy känns i mina ögon helt uppåt väggarna om man nu söker någon form av kvalificerad tjänst, så som tandläkare trots all är.

I ett personligt brev har du en knapp sida på att berätta varför du är en bättre tandläkare än övriga sökande, inget annat är relevant.

Men du måste tänka lite längre än näsan!

Vissa saker är givetvis värdelösa att skriva, medan andra snarare kan vara mycket bra. Det beror på tjänsten som söks. Det allra viktigaste är såklart hur man presenterar det! Intressen talar för hur man är som person och därmed kan rekryteraren få en uppfattning om huruvida du passar för tjänsten/arbetsplatsen eller ej. Intressen kan tala för en persons driv, åsikter, kunskaper osv.

En person som renoverar mycket hemma och gärna gör det själv visar både driv och kreativitet. Trivs i en flexibel roll och uppskattar förändring. Exempelvis.

Viktigt att komma ihåg är dock att detta inte är något som ska ta upp stor plats. Det är också oklokt att tidigt i brevet beröra ämnet.
Senast redigerad av Pangon90 2013-11-04 kl. 23:10.
Citera
2013-11-05, 09:21
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Men du måste tänka lite längre än näsan!

Vissa saker är givetvis värdelösa att skriva, medan andra snarare kan vara mycket bra. Det beror på tjänsten som söks. Det allra viktigaste är såklart hur man presenterar det! Intressen talar för hur man är som person och därmed kan rekryteraren få en uppfattning om huruvida du passar för tjänsten/arbetsplatsen eller ej. Intressen kan tala för en persons driv, åsikter, kunskaper osv.

En person som renoverar mycket hemma och gärna gör det själv visar både driv och kreativitet. Trivs i en flexibel roll och uppskattar förändring. Exempelvis.

Viktigt att komma ihåg är dock att detta inte är något som ska ta upp stor plats. Det är också oklokt att tidigt i brevet beröra ämnet.

Jag har i samtal med rekryterare fått information att om du tex arbetar ideellt med någon föreningsaktivitet, tex fotbollstränare så kan det vara meriterande. Men koppla på detta engagemang till tjänsten, dvs att du har lätt för att leda och organisera, vilket många tjänster efterfrågar.

Sedan så skulle nog jag endast skriva två, tre rader om mig själv. Typ, lever ett aktivt liv...
Söker man jobb på akademisk nivå så tror jag att det är bättre att ge utrymme åt erfarenheter och meriter än ta upp plats om vad du gör på fritiden. Men om du tex söker arbete som cafebiträde så kan man skriva att "man har ett genuint intresse för kakor och att jag gör mycket goda smörgåsar på min fritid". Nu var detta iof lite banalt skrivet, men ni förstår syftet.

Ska man skriva om intressen så ska det vara en röd tråd till tjänsten. Annars så är det värdelös information. Arbetsgivaren söker ingen kompis, utan en kompetent medarbetare.
Citera
2013-11-05, 09:25
Medlem
klimatiss avatar
Jo, en annan sak. Vissa menar att några personliga rader ska skrivas i CV andra i det personliga brevet. Själv så föredrar jag i slutet på CV därför att jag vill ge utrymme för erfarenheter kopplat till tjänsten i det personliga brevet. Men dom sagt, två tre rader, inte mer.
Citera
2013-11-06, 09:39
Medlem
vizuals avatar
Tja grabbar

fundera på en sak

jag skrev i slutet på mitt cv att jag läser ekonomi vid sidan av och att jag har "investerat med större summor med positiva resultat"

funderar på att byta det till "investerat med större summor med goda resultat" istället?

positiva resultat känns som man typ har gjort 10k till 10.5k
Citera
2013-11-06, 14:41
Medlem
Voldemort2s avatar
Hur ska man egentligen lägga upp ett cv, om man inte tidigare har arbetslivserfarenhet, men är runt 30, och har en utbildning i datateknik. Jag har sökt en del jobb, men blir inte kallad till intervju. Jag funderar på om det beror på hur jag lägger upp mitt cv.
Citera
2013-11-06, 15:53
Medlem
25Decembers avatar
Jag skulle behöva någon som kunde titta på CV. Är det okej som det är nu eller vad behöver jag ändra. Såklart är alla namn och platser påhittade så inget att anmärka på.
Citera
2013-11-06, 18:43
Bannlyst
Skulle man kunna formulera detta på ett bättre sätt?

Citat:
mitt mål är att få kunden att känna sig välkommen och få sina speciella önskningar uppfyllda

känns som att det blev mycket "att" eller låter det bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in