2013-12-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dead-flag-blues

Du måste försöka få in något på ditt cv, att skicka iväg ett tomt cv kommer inte leda till något jobb. Det enda jag kan tänka mig är om du skulle kunna praktisera under en period med ersättning via AF, eller försöka att börja längst ner som på t.ex. McDonalds. Med tanke på att du varken har tidigare erfarenhet eller körkort kommer det bli nästintill omöjligt för dig att gå vidare till en intervju. Försök att också skriva ett bra cv och personligt brev, detta väger väldigt mycket när det är dags för arbetsgivaren att välja vem som går vidare till intervju.
Citera
2013-12-09, 18:27
Bannlyst
Ska gå runt och dela ut cv+pb imorgon till kläd och matbutiker, hur ser inledningen ut?
Ambitiös och driven kille söker jobb hos er.
xxxxx heter jag och är 20 år ung och skriver till er för att få in en fot i arbetslivet. Jag ser (företag) som ett bra ställe att börja min karriär på och även att kunna utvecklas hos samt få nya erfarenheter och kunskaper. Jag har alltid blivit bemött på ett trevligt och professionellt sätt när jag kommer in i affären och det är något jag vill ta del av.
Senast redigerad av Teguin 2013-12-09 kl. 18:31.
Citera
2013-12-09, 20:05
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Jag hade inte skrivit "hos er", för om det inte var hos dem, varför skulle du lämna en ansökan dit?
Citera
2013-12-10, 22:44
Medlem
SexyBeasts avatar
"Jag är förpliktigad att utföra ett väl utfört arbeta.

När jag var ett barn och oförstörd så lät jag mina vänner diktera villkoren för mitt liv. De var inte mina vänner. De slet runt mig på rackartyg och tvingade mig till saker som Ni inte vill höra om.

När jag var en ungdom lät jag mina vänner bestämma över mig. De tvingade mig till förfärligheter som jag aldrig har talat om sedan dess.

Som ung vuxen, på gymnasiet, fick jag nog. Jag tog mitt liv i mina egna händer, formulerade mål och arbetade varje dag på att nå dem. Det gjorde jag aldrig.

Som vuxen, i mina mellersta tjugo, så uppfyllde jag mitt första mål; jag startade ett företag som jag sedan drev i konkurs. Många hade givit upp där men inte jag. Ett år senare startade jag upp mitt andra företag och drev snart även det i konkurs. Jag gav inte upp utan startade ett tredje företag som importerade doftljus. Företaget hade som mest tre anställda innan jag sålde det för en blygsam summa. Dock tillräckligt stor för att betala av alla mina skulder. Nu är jag skuldfri, arbetslös och ser fram emot att få arbeta med Er.

Vänligen SexyBeast."

Vad tycker ni? Jag tycker att det åtminstone sticker ut lite, på ett bra sätt.
Citera
2013-12-11, 08:50
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
"Jag är förpliktigad att utföra ett väl utfört arbeta.

När jag var ett barn och oförstörd så lät jag mina vänner diktera villkoren för mitt liv. De var inte mina vänner. De slet runt mig på rackartyg och tvingade mig till saker som Ni inte vill höra om.

När jag var en ungdom lät jag mina vänner bestämma över mig. De tvingade mig till förfärligheter som jag aldrig har talat om sedan dess.

Som ung vuxen, på gymnasiet, fick jag nog. Jag tog mitt liv i mina egna händer, formulerade mål och arbetade varje dag på att nå dem. Det gjorde jag aldrig.

Som vuxen, i mina mellersta tjugo, så uppfyllde jag mitt första mål; jag startade ett företag som jag sedan drev i konkurs. Många hade givit upp där men inte jag. Ett år senare startade jag upp mitt andra företag och drev snart även det i konkurs. Jag gav inte upp utan startade ett tredje företag som importerade doftljus. Företaget hade som mest tre anställda innan jag sålde det för en blygsam summa. Dock tillräckligt stor för att betala av alla mina skulder. Nu är jag skuldfri, arbetslös och ser fram emot att få arbeta med Er.

Vänligen SexyBeast."

Vad tycker ni? Jag tycker att det åtminstone sticker ut lite, på ett bra sätt.

Haha, ja det sticker ut. Men nja..... Det låter som att du utsattes för trafficking som ung? Hoppa över att beskriva din ungdom som allas egendom och satsa på ditt driv och din obotliga optimism trots motgångar.
Tryck på att du är engagerad och vågar satsa trots lågt kapital.
Citera
2013-12-11, 14:29
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Söker du ett jobb på McDonalds gäller samma sak, poängtera vilken skön person du är och att du älskar människor. Du har ett stort intresse för hamburgare och har testat 9 olika restauranger dom senaste månaderna för att komma fram till vilken som är bäst.
Känns inte det lite väl krystat? Tror inte att företaget bryr sig så värst mycket om en 19åring skriver det där i sitt CV. För dom vet att det inte finns en enda vettig människa som stannar längre än några månader på McDonalds.

Det hade nog varit bättre om man skriver att man är ute efter att tjäna pengar och jobba flitigt.
Citera
2013-12-19, 13:35
Medlem
Tjockstarks avatar
Hur i helve** ska man kunna få plats med cw:et på 1 sida?

Jag lyckas enbart få med 2 st arbetslivserfarenheter, 3 utbildningar och 3 st övriga meriter.

HJÄLP ASAP
Citera
2013-12-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockstark

Jag och flera andra arbetsgivare jag känner, även om du söker online, kommer du se att man brukar säga max två A4. Du kommer inte att få plats med allt på bara en sida.
Citera
2013-12-19, 14:32
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Import
Jag och flera andra arbetsgivare jag känner, även om du söker online, kommer du se att man brukar säga max två A4. Du kommer inte att få plats med allt på bara en sida.

Allright! Jag skulle lätt kunna fylla 2 sidor men det känns som man lär skriva ut dom "viktigaste" arbetsplatserna.

Ehrm du skulle inte vilja slå ett öga på mitt cv?

Tack på förhand
Citera
2013-12-19, 14:47
Medlem
Citat:

Om du har haft väldigt många tidigare utbildningar och arbeten tycker jag att du endast lägger till de arbeten och utbildningar som relaterar till tjänsten du söker.

Absolut, skicka iväg ett meddelande bara!
Citera
2013-12-19, 17:26
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Hur i helve** ska man kunna få plats med cw:et på 1 sida?

Jag lyckas enbart få med 2 st arbetslivserfarenheter, 3 utbildningar och 3 st övriga meriter.

HJÄLP ASAP

Hur stort skriver du egentligen? Du påstår alltså att åtta punkter skulle ta upp mer än en sida? Försök vara mer koncis i arbetsbeskrivningarna alternativt minska fonten. Skulle absolut hålla mig till max en sida om du inte har ett extremt starkt CV där alla meriter verkligen är viktiga att få med.
Citera
2013-12-27, 14:48
Avslutad
Vad ska jag ha med på mitt CV? Jag har två tidigare arbetserfarenheter på 1 och 7 månader vardera. Men sedan då?

Ska man inkludera vilken grundskola man gick på under Utbildning, eller är det bättre att bara nämna vilket gymnasium man gick på samt vad man läste?

Språkkunskaper, är det värt att nämna eller blir det bara pretentiöst?

Jag är 19 år gammal.

Mitt CV ser för närvarande ut såhär:

Citat:
Namn Efternamn
Adress
Postnr & postort
Mejladress
Telefonnr

Utbildning
Namn på gymnasium
2010-2013, program jag gick på samt inriktning

Namn på grundskola
2000-2010, grundskola

Arbetserfarenhet
Arbetsplats, stad
månad 201x-månad 201x
Arbetsuppgifter: kortfattad beskrivning (7 ord) som beskriver vad arbetet mestadels gick ut på. Ska man förlänga detta kanske?

Arbetsplats, stad
månad 201x-månad 201x
Arbetsuppgifter: samma som ovanstående men något längre.

Språkkunskaper:
Jag listar upp sex språk här som jag talar mer eller mindre bra. (Vissa flytande, andra endast grundläggande)

Intressen:
Två intressen som jag hade på mitt förra CV (som försvunnit) som verkade uppskattas när jag fick komma på intervju, tänkte ha med dem igen.

Tankar? Ser det OK ut? Tack på förhand för eventuell hjälp!

Tillägg: utlandsresa på sex månader, ska man på något sätt få in det i sitt CV, eller ska man nämna det i det personliga brevet?
Senast redigerad av U-Fig 2013-12-27 kl. 15:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in