2013-10-23, 13:45
Medlem
Vilka färdigheter skulle vara mest uppskatade om man söker jobb på en stor mataffär
Citera
2013-10-24, 23:49
Medlem
intressen på ett cv?

Hej på er!

Jag undrar vad ni tycker om att man har intressen med på cv:et (inte personliga brevet). Jag ska söka ett bankjobb så jag vill vara seriös med cv:et och jag tycker personligt att intressen egentligen är oväsentligt, men vad tycker ni?
Citera
2013-10-24, 23:51
Medlem
ArturoBandinis avatar
Varför skulle man nämna intressen i ett CV? I så fall skulle det väl göras i det personliga brevet, men även där känns det överflödigt.
Citera
2013-10-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Varför skulle man nämna intressen i ett CV? I så fall skulle det väl göras i det personliga brevet, men även där känns det överflödigt.

håller med, tycker inte heller det är något att ha med
Citera
2013-10-25, 00:04
Medlem
Det kan man väl ta med om intressena är relevanta för jobbet man söker.
Men det är ju helt ointressant för arbetsgivaren att veta om du gillar att poppa HS i 1.6 på kvällarna..
Citera
2013-10-25, 00:12
Medlem
I ett CV känns det helt fel att ta med intressen. I det personliga brevet kan det vara relevant om det har att göra med jobbet du söker, om du är intresserad av samhällsekonomi och följer Dagens Industri dagligen så kan det vara bra att nämna när du söker bankjobb.
Citera
2013-10-25, 04:14
Medlem
Undra om det är normalt att skriva att man gillar sopsortering och återvinning som intressen? Samt hänga på soptippen.
Citera
2013-10-25, 15:51
Medlem
Bucketshops avatar
Det är väl ganska vanligt att man har en liten rad på slutet där man kort nämner några intressen i hopp om att personen som intervjuar/läser igenom CVt ska råka ha exakt samma intressen.

Men givetvis gör det ingen som helst skillnad.
Citera
2013-10-25, 16:00
Medlem
morkfromorks avatar
intressen som kan ge pluspoäng på tjänsten man söker kan man ju ta med, typ golf, men samlar man italienska skräckfilmer kanske man ska fundera igen.
Citera
2013-10-25, 20:06
Medlem
MasterBaits avatar
Beror helt på vad för jobb man söker. Om det är ett jobb som kräver styrka och tunga lyft är det helt klart ett plus att ha hållit på med brottning sen man var tio år. Men kanske inte lika viktigt att ta med att man spelar schack regelbundet? Personlig info är inte fel, men skall alltid vara relevant för jobbet.
Citera
2013-10-25, 20:11
Medlem
Jthunderas avatar
I CV, nej.

I personligt brev, definitivt. Även om du spelar innebandy och söker jobb som tandläkare. Det handlar om dig som person. Vad du tycker är roligt är alltså väsentligt.
Citera
2013-10-25, 20:33
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
I CV, nej.

I personligt brev, definitivt. Även om du spelar innebandy och söker jobb som tandläkare. Det handlar om dig som person. Vad du tycker är roligt är alltså väsentligt.

Varför i hela friden ska man skriva att man spelar innebandy i sitt personliga brev? Det finns väldigt många saker du borde få med i sitt brev så som varför du vill ha typen av tjänst, varför du vill jobba just där, varför du är intresserad av området/industrin/branschen, vad du lärt dig på ditt senaste jobb och varför det är perfekt för detta jobb, berätta om någon annan cool merit och varför det är relevant och liknande. Att ta upp värdefull plats med att berätta att du gillar innebandy känns i mina ögon helt uppåt väggarna om man nu söker någon form av kvalificerad tjänst, så som tandläkare trots all är.

I ett personligt brev har du en knapp sida på att berätta varför du är en bättre tandläkare än övriga sökande, inget annat är relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in