2013-10-10, 08:43
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonnyBijl

Jakt behövs men antalet klövdjur skulle lätt kunnas sänkas till hälften eller kan du ge mig en anledning varför Sverige har en av världens största klövstammar och vad det tillför till icke jagande människor?

Det svernska storskogsbruket har gett oss en älgstam som är världsunik-Ja!
Vildsvinsstammen i södra Sverige har på sina håll-Ja!

Utländska gäster nere från Europa: Tyskland, Österrike, Italien, Lettland m fl.länder brukar slås av hur små populationer av vilt vi har i Sverige. ((Skogslandet)

Det torde dock bero på klimatet och boniteten och har inte så mycket med jakten att göra.
Citera
2013-10-10, 11:40
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Det svernska storskogsbruket har gett oss en älgstam som är världsunik-Ja!
Vildsvinsstammen i södra Sverige har på sina håll-Ja!

Utländska gäster nere från Europa: Tyskland, Österrike, Italien, Lettland m fl.länder brukar slås av hur små populationer av vilt vi har i Sverige. ((Skogslandet)

Det torde dock bero på klimatet och boniteten och har inte så mycket med jakten att göra.

Men allvar c:a 100.000 älgar skjuts varje år det finns jägare i bland annat Kanada som undrar om vi svälter här i Sverige. Rådjuren finns det tyvärr inget tillförlitlig statistik på men det skjuts säkert mångdubbel mer. Så att vi skulle ha lite vilt här i Sverige är en sanning med modifikation Här i Värmland så ökar vildsvinen dramatiskt och har redan orsakat kontroverser bland annat runt K-stad.
Citera
2013-10-10, 12:39
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Men allvar c:a 100.000 älgar skjuts varje år det finns jägare i bland annat Kanada som undrar om vi svälter här i Sverige. Rådjuren finns det tyvärr inget tillförlitlig statistik på men det skjuts säkert mångdubbel mer. Så att vi skulle ha lite vilt här i Sverige är en sanning med modifikation Här i Värmland så ökar vildsvinen dramatiskt och har redan orsakat kontroverser bland annat runt K-stad.
Beror på var någonstans i landet man är, på min jaktmark i dalarna har tillgången på älg minskat stadigt på senare år. Nu är vi nere på en tilldelning på 2 vuxna och 2 kalvar från ca 10 vuxna och fri kalv för fem år sedan.
Citera
2013-10-10, 13:55
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf

Det svenska skogsbruket producerar i princip obegränsat med älgföda därför har vi i Sverige en relativt stor älgstam. Hur skulle det se ut om vi inte årligen sköt bort en fjärdedel av populationen.

Vildsvinen är i mångt och mycket skadedjur och är därför i praktiken fredlösa.

Nu förekommer ju imig veterligen inga nationella inventeringar av rådjur, men en jämförelse mellan avskjutningssiffrorna kan vara intressant.
I Sverige sköts 119000 rådjur (2009) I Tyskland sköts 1075000 rådjur (2008) I Österrike(till ytan mycket mindre än Sverige och Tyskland) sköts 250000rådjur (2010) enligt respektive lands version av Wikipedia.

Men som sagt detta torde mest bero på skillnader i klimat och bonitet.
Citera
2013-10-10, 20:50
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Det svenska skogsbruket producerar i princip obegränsat med älgföda därför har vi i Sverige en relativt stor älgstam. Hur skulle det se ut om vi inte årligen sköt bort en fjärdedel av populationen.

Vildsvinen är i mångt och mycket skadedjur och är därför i praktiken fredlösa.

Nu förekommer ju imig veterligen inga nationella inventeringar av rådjur, men en jämförelse mellan avskjutningssiffrorna kan vara intressant.
I Sverige sköts 119000 rådjur (2009) I Tyskland sköts 1075000 rådjur (2008) I Österrike(till ytan mycket mindre än Sverige och Tyskland) sköts 250000rådjur (2010) enligt respektive lands version av Wikipedia.

Men som sagt detta torde mest bero på skillnader i klimat och bonitet.

Siffrorna på rådjur är jag lite nyfiken på hur de har beräknats? Vad jag känner till så finns det ingen officiell statistik på rådjur och rapporteringsskyldighet till LST som det gör med älg.
Citera
2013-10-10, 22:38
Medlem
Citat:
Jag jagar av många anledningar:Tycker om att vara i skogen, få umgås med många sköna människor, upprätthålla en viss livsstil, vara en del av gemenskapen i byn där jag bor.
Den främsta anledningen är ändå för att det är roligt.

Jag är inte lastgammal, men gammal nog att minnas älgexplosionen i slutet av 1900-talet. Då hade vi en avskjutning på upp till 10 älgar/1000ha. Vi gick ut på morgonen och jagade i två timmar, därefter tillbringades resten av dagen i slaktboden. Syftet med jakten var främst att få ner en skenande älgstam. Ok, vi fick mycket kött och vi har många osnnolika historier att berätta för de yngre jägarna, men jag kan inte påstå att vi hade speciellt roligt. Betesskadorna var omfattande.

Idag ligger vi på den numerär som vi ska, älgskötselplanen är framstagen av älgskötselområdet, (lokala markägare) godkänd av älgförvaltningsområdet, (en grupp företrädare för jägarorganisationerna och skogsbruket) och fastställd av länsstyrelsen. En lagom älgstam enligt myndigheterna 10-12 älgar/1000ha i vinterstam. Det finns utrymme för en meningsfull jakt. Det finns tillräckligt med mat åt vargen. Viltolyckorna har blivit färre och betesskadorna har minskat. En älgstam som alla parter verkar vara nöjda med.(räknat över en större areal). Utan vargar hade en älgstam på 8 djur/1000ha varit fullt tillräcklig.

Framför allt: Vi har mycket roligare idag,när vi kan tillbringa mer tid i skogen,(men ändå ha en meningsfull jakt). Vi kan lägga energin på att skjuta "rätt" djur, eller rättare sagt spara "rätt" djur och inte bara plocka ner antalet individer.

Jag tror inte att det är så värst många jägare som vill tillbaka till älgexplosionens dagar.

Jag respekterar din hobby även om jag inte sympatiserar med den, men antalet viltolyckor har ökat varje år sedan 2003 och beräknas i år spränga 50 000 vallen. Det finns mer vilt nu än vad det gjort på väldigt länge i modern tid. Det finns ett gigantiskt överflöd av vilt för lilla Sverige så vad är problemet att några hundra vargar kniper en och annan älg. Vargen följer sina instinkter för att att överleva och dräper ett djur på egen hand medans en jägare bedriver en hobby och går ut i skogen med vapen...

Det är väl knappast ingen hemlighet att jägare vill ha så mycket vilt som möjligt, allt annat resonemang vore ju ren idioti ur jägarsynpunkt.
Citera
2013-10-11, 05:18
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Jag respekterar din hobby även om jag inte sympatiserar med den, men antalet viltolyckor har ökat varje år sedan 2003 och beräknas i år spränga 50 000 vallen. Det finns mer vilt nu än vad det gjort på väldigt länge i modern tid. Det finns ett gigantiskt överflöd av vilt för lilla Sverige så vad är problemet att några hundra vargar kniper en och annan älg. Vargen följer sina instinkter för att att överleva och dräper ett djur på egen hand medans en jägare bedriver en hobby och går ut i skogen med vapen...

Det är väl knappast ingen hemlighet att jägare vill ha så mycket vilt som möjligt, allt annat resonemang vore ju ren idioti ur jägarsynpunkt.

Med all respekt, men med tanke på den "trovärdighetskris" som råder här vore det kanske på sin plats med en källa?

Antalet rapporterade viltolyckor håller sig konstant, varierar med något tusental per år.

Antalet dödade/svårt skadade minskar stadigt och var i fjol tre (3) i hela landet.
Antalet som skadas rent allmänt vid viltolyckor är också konstant, varierar inom tiotal , nivån är 50-60 per år.

http://www.viltolycka.se/nyheter/vis...yckorna--2012/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...rik-olyckstyp/

Nej, jägare vill inte ha hur mycket vilt som helst.
Våra folkvalda har bestämt att vi skall ha långsiktigt stabila och jaktbara stammar av vilt, en åsikt som huvuddelen av Svenska jägare delar.
Citera
2013-10-11, 09:01
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Jag respekterar din hobby även om jag inte sympatiserar med den, men antalet viltolyckor har ökat varje år sedan 2003 och beräknas i år spränga 50 000 vallen.
Källa på det. Eftersom du systematiskt använder lögnen som arbetsredskap finns det ingen anledning att tro på några uppgifter om du inte kan bestyrka dem med någon källa.
Jag respekterar inte din hobby som består i att sprida lögner, hota jägare och deras familjer, samt att ägna dig åt andra kriminella aktiviteter.
Citera
2013-10-11, 16:52
Medlem
Shankss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Källa på det. Eftersom du systematiskt använder lögnen som arbetsredskap finns det ingen anledning att tro på några uppgifter om du inte kan bestyrka dem med någon källa.
Jag respekterar inte din hobby som består i att sprida lögner, hota jägare och deras familjer, samt att ägna dig åt andra kriminella aktiviteter.

Han sysslar inte med källor.
Citera
2013-10-11, 18:27
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Han sysslar inte med källor.

...och när han efter mycket tjat ändå gör det så feltolkar han källan till den milda grad att det borde vara straffbart, om han nu inte är mentalt handikappad, för då får man väl räkna med och ha förståelse för att det blir "lite" fel...
Citera
2013-10-11, 18:35
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
...och när han efter mycket tjat ändå gör det så feltolkar han källan till den milda grad att det borde vara straffbart, om han nu inte är mentalt handikappad, för då får man väl räkna med och ha förståelse för att det blir "lite" fel...
Blandar man whiskey och benzodiaspsetider kan man säkert, i det korta perspektivet, lindra panikångersten, men det är inte säkert att innehållet blir så bra...
Citera
2013-10-11, 23:47
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Blandar man whiskey och benzodiaspsetider kan man säkert, i det korta perspektivet, lindra panikångersten, men det är inte säkert att innehållet blir så bra...

Det enda man skall blanda whisky med är möjligen ett litet stänk isvatten..., om man nu inte känner sig trött, kulen och öm efter en lång dag i skogen och råkar ha en flaska blended ståendes i skafferiet för medicinska ändamål, för då kan man ju alltid göra sig en stadig äggtoddy att avnjuta framför brasan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in