2013-11-01, 11:24
Medlem
serioustalks avatar
Finns det någon symbolik över färgen på ljussablarna eller är det bara en estetiken på karaktären som avgör? Exempelvis negern i 3:an som dödas av sithlorden har ett lila svärd och Yoda har ett grönt. Ingen fråga för korkad för att ställas
Citera
2013-11-01, 11:45
Medlem
PrinceMeandors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serioustalk
Finns det någon symbolik över färgen på ljussablarna eller är det bara en estetiken på karaktären som avgör? Exempelvis negern i 3:an som dödas av sithlorden har ett lila svärd och Yoda har ett grönt. Ingen fråga för korkad för att ställas

Enligt Knights of The old Republic serien så symboliserar färgen vilken typ av Jedi man är. De som fokuserar på närstrid och fäktning(Jedi Guardian) Anakin, Obi-Wan mfl har blå medan de som fokuserar mer på force powers(Counselors) Yoda tex har grön.

Sedan finns det såklart andra variabler som spelar in också också.
Citera
2013-11-01, 14:12
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
Enligt Knights of The old Republic serien så symboliserar färgen vilken typ av Jedi man är. De som fokuserar på närstrid och fäktning(Jedi Guardian) Anakin, Obi-Wan mfl har blå medan de som fokuserar mer på force powers(Counselors) Yoda tex har grön.

Sedan finns det såklart andra variabler som spelar in också också.

Då måste jag fråga, vad är skillnaden mellan Counselor & Guardian? Det första känns som ett gäng gubbar som bara jäser i en stol (Yoda) medan det sista känns mer som folk som springer runt & gör nytta (Guardian passar ju även in på vad Yoda säger om att "A Jedi uses the force for knowledge and defence, never attack)

Sen har ju alla onda alltid röda, inga undantag i filmerna vad jag kan minnas.

Sen har vi ju Mace Windu med sin lila, men det skulle ju bara kunna va Sam Jackson som krävde att få urskiljas ur mängden
Citera
2013-11-01, 14:15
Medlem
Här kan ni läsa om färgerna på kristallerna och vad de symboliserar, det verkar ha förändrats lite genom de tusen år som gått i Star Wars-tiden.

http://starwars.wikia.com/wiki/Lightsaber_crystal

Citat:
Around 4,000 BBY, lightsaber crystals were used to indicate a Jedi's chosen class. Blue indicated a Jedi Guardian, a Jedi who used the Force on a more physical level. Green indicated a Jedi Consular, a Jedi who preferred to reflect on the mysteries of the Force and fight the dark side at its heart. Yellow indicated a Jedi Sentinel, a Jedi who honed their skills in a balance of combat and scholarly pursuits.
This distinction fell out of practice in later years when most Jedi used blue or green crystals from Ilum Caves based on personal choice, and when the use of crystals coming from various source worlds became marginal. Purple, yellow, and orange crystals were still used by some Jedi until the fall of the Jedi Order, but they were exceedingly rare, and often passed down through generations.[source?] During the Galactic Civil War, the Galactic Empire banned trade and possession of all lightsaber crystals.[source?] No longer having Ilum crystals at their disposal, Jedi of the New Jedi Order favored the use of various crystals and gems, creating lightsaber blades of multiple colors.

The synthetic crystals, favored by users of the dark side for their offensive properties, being impregnated with the negative energies of their creators which gave to the crystals their red color; the majority of the Sith and Dark Jedi wielded crimson-bladed lightsabers.
Citera
2013-11-01, 14:45
Medlem
fitz-humes avatar
Jag minns när jag såg den första (episode 4) filmen Stjärnornas Krig, det måste ha varit 1978. Jag gillade den inte speciellt mycket, för mycket action, för lite mystik. Jag var 11 år då. Star Trek gillade jag inte heller speciellt. Hos mig var det istället tv-serien Space 1999 / Månbas Alpha som gällde (vilken ju var ljusår från Star Wars vad gäller specialeffekter och action, men jag gillade mystiken runt omkring)... Jag tyckte bättre om episode 5 när den kom några år senare.
Citera
2013-11-01, 14:53
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Land3erg
Har en fråga till er "hardcore" eller bara rent av det som tycker att gamla filmerna är bättre.
Varför är det såå mycket hat över 1,2,3?
Var väl runt 7-8? när episode 1 kom ut och jag kommer ihåg hur fast jag var för den filmen och tyckte även 2an var helt okej när den kom.
Men har aldrig riktigt fastnat för de gamla filmerna, kanske lite synd. Men jag förstår er som växte upp med det gamla filmerna då ni måste känt samma sak över dom som jag tyckte över episode 1.
Men why the hate? Jag ger er Jar-Jar då han bara är dryg och jobbig nu när man faktiskt förstår vad som sker i filmerna (tillskillnad från en 7 år gammal pöjk)
Jämför de tio första minuterna från A New Hope med de tio första minuterna från valfri prequel och det bör framgå rätt tydligt.
Citera
2013-11-01, 22:23
Medlem
Citat:

Detta har svarats på ingående och bra av tidigare svar. Jag vill dock ta fram de ursprungliga anledningarna som jag fattat dem:
Från början när Ep 4 var i produktion skulle alla ljussablar vara vita. Ju längre det gick, desto mer ville Lucas ha något mer intryck från dem, därför skapade han färgerna - blå och röd var de enda olika, vilka symboliserade gott och ont. När sedan Ep 6 skulle göras var Luke's svärd blått, som man ser i originaltrailern. Lucas tyckte inte att färgen stämde bra med skogen som föreställde Endor, varför han skapade den gröna ljussabeln. Ett mycket lyckat val!
Citera
2013-11-01, 23:23
Medlem
serioustalks avatar
de olika färgerna på ljussablarna är otroligt effektfullt. Nu en grej jag blev orolig över... jag är ett stort fan av de nya Star wars filmerna och jag tror den nya triologin säkert kan bli riktigt bra de med (George Lucas ska visst ha med ett finger i produktionen trots allt). Men jag oroar mig för både George Lucas och John Williams ålder, Lucas kommer vara över 80 bast när triologin är klar och Williams över 90. Måtte dessa två hålla sig kvar så blir säkert de tre kommande filmerna bra dom också!
Citera
2013-11-02, 00:32
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
de olika färgerna på ljussablarna är otroligt effektfullt. Nu en grej jag blev orolig över... jag är ett stort fan av de nya Star wars filmerna och jag tror den nya triologin säkert kan bli riktigt bra de med (George Lucas ska visst ha med ett finger i produktionen trots allt). Men jag oroar mig för både George Lucas och John Williams ålder, Lucas kommer vara över 80 bast när triologin är klar och Williams över 90. Måtte dessa två hålla sig kvar så blir säkert de tre kommande filmerna bra dom också!

Med tanke på vilken total katastrof allting Lucas gjort rörande Star Wars efter 4,5 och 6 blivit ser jag det knappast som någon nackdel om han inte orkar hålla på med nya filmerna.

Han har nästan lyckats döda det vackra han en gång skapade. Allt kan bara bli bättre med andra personer på spakarna.
Citera
2013-11-02, 00:47
Medlem
Iamlossans avatar
Apropå ingenting, så har jag funderat över en sak i och med hela den här star wars veckan på sexan. Är det någon som vet varifrån darth vaders namn egentligen kommer ifrån? För man har ju hört flera olika teorier om nederländska för fader, eller att det kommer från "invader", och att darth är en kombination av dark och death. Men är det någon som vet ursprungstanken bakom namnet eller är och förblir det för alltid ett mysterium?
Citera
2013-11-02, 01:22
Medlem
Jag känner mig väldigt ensam med att tycka att 3:an (senaste) är den bästa filmen i serien hittills. Jag såg de äldre filmerna innan de tre senaste gjordes och gillade filmerna. Men jag tycker som de flesta andra att 1 & 2 inte är så bra.

Angående de som kritiserar "Higher grund" grejen, var blev ni Jedi-duell mästare?
Citera
2013-11-02, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av random42
Jag känner mig väldigt ensam med att tycka att 3:an (senaste) är den bästa filmen i serien hittills. Jag såg de äldre filmerna innan de tre senaste gjordes och gillade filmerna. Men jag tycker som de flesta andra att 1 & 2 inte är så bra.

Angående de som kritiserar "Higher grund" grejen, var blev ni Jedi-duell mästare?
Trean är väl uppskattad av dom flesta Star Wars-fansen? Jag tycker då att den är klart bättre än både del ett och två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in