Citat:
Ursprungligen postat av
s0ftisch
en bekant till mig köpte ett gammalt tvspel av mig med tillbehör så som spel och kontroller osv.
hade lagt ut detta på blocket och personen svarade via mejl. vi träffades och personen fick grejerna. I samma veva så sa h*n att h*n inte kunde betala, men att det var 3 dagar tills lön så jag sa att det var OK.
JAG VET JAG ÄR NAIV. men med tanke på att jag vet vem personen är så tänkte jag att det inte var några problem. Plus att jag har aldrig hört något illa om denna persons ekonomi, snarare åt andra hållet.
Men nu till problemet. Vi har haft mejlkontakt och smskontakt om att h*n ska betala den 28, men plötsligt så har h*n glömt det, eller inte haft pengar just då. hej och hå, alla möjliga ursäkter. Uppenbarligen så kommer h*n inte att betala.
Som sagt så har jag dokumenterat allt, sparat PS på blocketannonsen, kvitto från blocket och allt finns kvar. Plus våran mejlkonversation och sms-konversation finns kvar. Och telefonnr som h*n har smsat ifrån är ett AB och står på h*n själv.
Kan man skicka betalningsföreläggande till personen ? Ser att det kostar fan 300:-, kan man kräva de från personen som man vill ha pengar ifrån eller måste man stå för dom 300:- själv.
Själva affären blev 1500:-, så de är gärna pengar jag vill ha.
Tacksam för svar och lite bollande av Idéer.
Fixa fram personnummer (typ ratsit), annars blir det svårt, då kan du ju även ringa till KFM och fråga hur mycket skit hen redan har där.
Du kan i alla fall yrka ersättning för ansökningen också ja, (om det inte till o med går automatiskt) om 300 kr, du har även "rätt" att begära ersättning för eget arbete med 340 kronor.
Med lite tur räcker det med att ansöka om BF för att du ska få betalt, annars går det till utslag och du kan begära (eller har redan begärt) verkställighet av utslaget, dvs att fogden med någon sorts tvångsåtgärd ska skaffa in pengarna, kostnaden för verkställighet är om jag inte missminner mig på 600 kr, den åker också gäldenären på att betala.. Om KFM misslyckas under ett helt år att få in några som helst pengar så åker du på att betala de 600 kronorna, men det ligger kvar i skulden och är alltså pengar du får när dom väl lyckats få tag i några pengar...
Passa på att begära ränta enl 6§ räntelagen också från och med "förfallodagen"..
G kommer då få betala 1500+300+340 som du får ta del av + ränta på 1500, som också är din, och utöver det 600 kr till KFM för verkställigheten.
Situationen blir lite annorlunda om det tar flera år för kfm att få tag i pengarna..