2010-12-05, 11:07
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
& nu för tiden så behöver delgivningsmannen inte ha papprena påskrivna för att man skall bli delgiven

Om du inte skriver på delgivningskvittona och håller dig undan delgivningsmannen kan du få en spikning, dvs att du anses delgiven och du får en lapp om det i brevlådan.

Citat:
har för övrigt en liten fråga
har hört talas om att existensminimum hos kronkalle ligger på 8,5k före eller efter skatt vetifan stämmer detta? existensminimum hos soc ligger ju på knappa 6k
för just nu så känns det sådär att ta ett jobb om jag nu skulle bara få ut 6k i månaden

Är du ensamstående får du behålla dryga 4 400 kr + hyran av din inkomst.

Citat:
då lockar svartjobb mer & skulderna får ligga & ränta av sig tills dom blir så stora att man kan ansöka om skuldsanering eller något.

Då får du garanterat avslag på din skuldsaneringsansökan om du inte visat viljan att göra rätt för dig.
Citera
2010-12-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Varför skriver du saker du inte har en aning om?
Man får en påminnelse oavsett belopp. Betalningsanmärkning får man endast om man blivit delgiven och struntar i att betala, alltså kan man "skita i kronofogden" och ändå inte få nån betalningsanmärkning.
Eller så lär du dig läsa istället?
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Du lär ju få en påminnelse först med ett högre belopp?
Jag sade aldrig "om det är ett högre belopp", jag sade "med ett högre belopp", som att han det lär tillkomma en påminnelseavgift på nästa brev.

Du lär ju inte kunna skita i kronofogden hur länge som helst och när det väl har kommit dit tillkommer väl ytterligare avgifter hur som helst, vilket var vad jag sade.
Citera
2010-12-05, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Om du inte skriver på delgivningskvittona och håller dig undan delgivningsmannen kan du få en spikning, dvs att du anses delgiven och du får en lapp om det i brevlådan.

I värsta fall vilket händer relativt ofta så besöker de arbetsplatsen om du inte har någon eller om du inte finns på plats så lämnas ärendet (delgivningen) över till polis. Och det är lite onödigt. Skriv under pappret och skicka in.

Citat:
Är du ensamstående får du behålla dryga 4 400 kr + hyran av din inkomst.
Stämmer bra, bra exakt 4482 kr.
Hur som helst så är det inga problem att få mer pengar över förutom förbehållsbeloppet.

Du kan även få pengar för:

Specialkost - Du yrkar på att du är för smal/tjock och tränar en viss kampsport eller dyl och måste behålla viktklassen. Därför måste du köpa protein, specialmat och dylikt.

Transport - För till och från arbetet samt för privat bruk. Om du har bil kommer du få det höjt för bensinkostnader och dylikt.
Citera
2010-12-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Eller så lär du dig läsa istället?Jag sade aldrig "om det är ett högre belopp", jag sade "med ett högre belopp", som att han det lär tillkomma en påminnelseavgift på nästa brev.

Du lär ju inte kunna skita i kronofogden hur länge som helst och när det väl har kommit dit tillkommer väl ytterligare avgifter hur som helst, vilket var vad jag sade.

Eller så lär du dig uttrycka dig tydligare då det grammatiskt kan tolkas på två olika sätt!
Citera
2010-12-19, 03:08
Medlem
LorenzoLameasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
I värsta fall vilket händer relativt ofta så besöker de arbetsplatsen om du inte har någon eller om du inte finns på plats så lämnas ärendet (delgivningen) över till polis. Och det är lite onödigt. Skriv under pappret och skicka in.

Stämmer bra, bra exakt 4482 kr.

Transport - För till och från arbetet samt för privat bruk. Om du har bil kommer du få det höjt för bensinkostnader och dylikt.

Du får inte ersättning för privat bruk, endast till och från arbetet. Om billigare alternativ finns (buss/tåg) får du ersättning för månadskort.
Citera
2010-12-19, 03:11
Medlem
LorenzoLameasss avatar
Citat:

Du kan även bli delgiven via "surrogatdelgivning". Någon i hushållet som bor på samma adress skriver under och tar emot delgivningen.
Citera
2010-12-19, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LorenzoLameass
Du får inte ersättning för privat bruk, endast till och från arbetet. Om billigare alternativ finns (buss/tåg) får du ersättning för månadskort.
Du kan få ersättning för privat bruk.
"Du måste besöka kyrkågården"
"Du måste hämta ungarna på dagis"
"Ungarna vill besöka sin farmor och farfar"

etc etc

Bara för att det finns en praxis lista att följa så behöver inte det betyda att det är exakt det som gäller för alla 600 000 som finns i kfm databas.
Citera
2010-12-19, 12:48
Medlem
LorenzoLameasss avatar
Citat:
Du kan få ersättning för privat bruk.
"Du måste besöka kyrkågården"
"Du måste hämta ungarna på dagis"
"Ungarna vill besöka sin farmor och farfar"

etc etc

Bara för att det finns en praxis lista att följa så behöver inte det betyda att det är exakt det som gäller för alla 600 000 som finns i kfm databas.

Tyvärr men du har helt fel. Endast till och från arbetet. Du får inte ersättning för t.ex hämta ungarna på dagis. Om någon handläggare skulle ersätta för de exempel du uppger så gör han/hon fel.
Citera
2010-12-19, 13:57
Medlem
Citat:
Tyvärr men du har helt fel. Endast till och från arbetet. Du får inte ersättning för t.ex hämta ungarna på dagis. Om någon handläggare skulle ersätta för de exempel du uppger så gör han/hon fel.
Det stämmer ej.
Kfm ger dig ett förbehållsbelopp som du får leva på efter en praxis lista.
Om du är särbo och dina barn lever 8 mil ifrån dig och du måste hämta och lämna en gång i veckan så kommer det nog bli dyrare med kollektivt och mer påfrestande, därmed så tar kfm hänsyn till omständigheterna. Det hör till din vardag och en del av dina utgifter om du har bil.

Du är nazi hård att det bara är till och från arbetet men det stämmer inte riktigt.
Citera
2010-12-19, 18:47
Medlem
LorenzoLameasss avatar
Citat:
Det stämmer ej.
Kfm ger dig ett förbehållsbelopp som du får leva på efter en praxis lista.
Om du är särbo och dina barn lever 8 mil ifrån dig och du måste hämta och lämna en gång i veckan så kommer det nog bli dyrare med kollektivt och mer påfrestande, därmed så tar kfm hänsyn till omständigheterna. Det hör till din vardag och en del av dina utgifter om du har bil.

Du är nazi hård att det bara är till och från arbetet men det stämmer inte riktigt.

Vet inte var du fått den infon men det stämmer inte. Om jag säger såhär...jag vet vad jag pratar om
Citera
2010-12-19, 18:52
Medlem
Citat:
Vet inte var du fått den infon men det stämmer inte. Om jag säger såhär...jag vet vad jag pratar om
Ja, same same.
tror bara att du har missuppfattat mig.
Citera
2010-12-19, 18:58
Medlem
LorenzoLameasss avatar
Citat:
Ja, same same.
tror bara att du har missuppfattat mig.

Ok, men då tillämpar du annan praxis än vad som framgår i utmätningsboken samt tilläggskompendiet "den lilla blå"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in