2013-10-13, 22:54
Medlem
Okej! men betyder det att inget inkassobolag har gett mig någon betalningsanmärkning? om det står att det inte finns några registrerade?
Citera
2013-10-13, 23:49
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiimjah
Har skuld hos kronofogden sen flera år tillbaka
men fick för några dagar sedan brev om att en kreditupplysning hade gjorts på mig
och där så står det

SKULDSALDO HOS KRONOFOGDEN : xxxxx

BETALNINGSANMÄRKNINGAR : inga registrerade

Vad menas med detta? har jag skuld hos kronofogden men inte betalningsanmärkning?
om jag skulle betala skulden skulle jag då slippa 3 år innan pricken går bort? eftersom det verkar som jag ej har någon betalningsanmärkning?

Det bör betyda att skulden uppkom för mer än 3 år sedan. En betalningsanmärkning finns kvar i 3 år efter att skulden registrerades hos kronofogden.

Med andra ord, din skuld är över 3 år gammal -betalningsanmärkningen registrerades och försvann efter 3 år. Du har inte en betalningsanmärkning hela tiden skulden finns, utan den försvinner som sagt efter 3 år.
Citera
2013-10-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jiimjah
Okej! men betyder det att inget inkassobolag har gett mig någon betalningsanmärkning? om det står att det inte finns några registrerade?

Det är inte inkassobolag som ger dig betalningsanmärkning, utan den får du först när skulden har registrerats hos kronofogden.
Man kan få betalningsanmärkning utan att inkassobolag är involverade, t.ex om ett företag skickar skulden du har hos dom direkt till KFM istället för att gå via ett inkassobolag.
Citera
2013-10-14, 00:23
Medlem
Okej tack så mycket att du tog dig tid att svara!
Citera
2013-10-29, 17:43
Medlem
en bekant till mig köpte ett gammalt tvspel av mig med tillbehör så som spel och kontroller osv.
hade lagt ut detta på blocket och personen svarade via mejl. vi träffades och personen fick grejerna. I samma veva så sa h*n att h*n inte kunde betala, men att det var 3 dagar tills lön så jag sa att det var OK.
JAG VET JAG ÄR NAIV. men med tanke på att jag vet vem personen är så tänkte jag att det inte var några problem. Plus att jag har aldrig hört något illa om denna persons ekonomi, snarare åt andra hållet.

Men nu till problemet. Vi har haft mejlkontakt och smskontakt om att h*n ska betala den 28, men plötsligt så har h*n glömt det, eller inte haft pengar just då. hej och hå, alla möjliga ursäkter. Uppenbarligen så kommer h*n inte att betala.

Som sagt så har jag dokumenterat allt, sparat PS på blocketannonsen, kvitto från blocket och allt finns kvar. Plus våran mejlkonversation och sms-konversation finns kvar. Och telefonnr som h*n har smsat ifrån är ett AB och står på h*n själv.

Kan man skicka betalningsföreläggande till personen ? Ser att det kostar fan 300:-, kan man kräva de från personen som man vill ha pengar ifrån eller måste man stå för dom 300:- själv.

Själva affären blev 1500:-, så de är gärna pengar jag vill ha.

Tacksam för svar och lite bollande av Idéer.
Citera
2013-10-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s0ftisch
en bekant till mig köpte ett gammalt tvspel av mig med tillbehör så som spel och kontroller osv.
hade lagt ut detta på blocket och personen svarade via mejl. vi träffades och personen fick grejerna. I samma veva så sa h*n att h*n inte kunde betala, men att det var 3 dagar tills lön så jag sa att det var OK.
JAG VET JAG ÄR NAIV. men med tanke på att jag vet vem personen är så tänkte jag att det inte var några problem. Plus att jag har aldrig hört något illa om denna persons ekonomi, snarare åt andra hållet.

Men nu till problemet. Vi har haft mejlkontakt och smskontakt om att h*n ska betala den 28, men plötsligt så har h*n glömt det, eller inte haft pengar just då. hej och hå, alla möjliga ursäkter. Uppenbarligen så kommer h*n inte att betala.

Som sagt så har jag dokumenterat allt, sparat PS på blocketannonsen, kvitto från blocket och allt finns kvar. Plus våran mejlkonversation och sms-konversation finns kvar. Och telefonnr som h*n har smsat ifrån är ett AB och står på h*n själv.

Kan man skicka betalningsföreläggande till personen ? Ser att det kostar fan 300:-, kan man kräva de från personen som man vill ha pengar ifrån eller måste man stå för dom 300:- själv.

Själva affären blev 1500:-, så de är gärna pengar jag vill ha.

Tacksam för svar och lite bollande av Idéer.

Fixa fram personnummer (typ ratsit), annars blir det svårt, då kan du ju även ringa till KFM och fråga hur mycket skit hen redan har där.

Du kan i alla fall yrka ersättning för ansökningen också ja, (om det inte till o med går automatiskt) om 300 kr, du har även "rätt" att begära ersättning för eget arbete med 340 kronor.
Med lite tur räcker det med att ansöka om BF för att du ska få betalt, annars går det till utslag och du kan begära (eller har redan begärt) verkställighet av utslaget, dvs att fogden med någon sorts tvångsåtgärd ska skaffa in pengarna, kostnaden för verkställighet är om jag inte missminner mig på 600 kr, den åker också gäldenären på att betala.. Om KFM misslyckas under ett helt år att få in några som helst pengar så åker du på att betala de 600 kronorna, men det ligger kvar i skulden och är alltså pengar du får när dom väl lyckats få tag i några pengar...
Passa på att begära ränta enl 6§ räntelagen också från och med "förfallodagen"..

G kommer då få betala 1500+300+340 som du får ta del av + ränta på 1500, som också är din, och utöver det 600 kr till KFM för verkställigheten.

Situationen blir lite annorlunda om det tar flera år för kfm att få tag i pengarna..
Citera
2013-10-29, 18:43
Medlem
http://www.kronofogden.se/download/18.6f6dad1813c5c1430f6800041535/1365677448277/901213.pdf

Under punkt 5 är det du anger vad du begär ersättning för utöver själva skulden, ansökningsavgiften tex..
Citera
2013-10-29, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
http://www.kronofogden.se/download/18.6f6dad1813c5c1430f6800041535/1365677448277/901213.pdf

Under punkt 5 är det du anger vad du begär ersättning för utöver själva skulden, ansökningsavgiften tex..

tack så mycket!!
Citera
2013-10-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s0ftisch
tack så mycket!!

NP.

340 kr är det du kan begära i ersättning för slitet..

källa : http://www.kronofogden.se/download/18.52cde2e013f42b026a1100f3/1378302059023/86062_KFM+926+utg+8_webb.pdf s.5

lycka till!

LG
Citera
2013-10-29, 22:46
Bannlyst
Jag har en fråga. Om man precis hamnat hos kronofogden och sätter in låt oss säga 200 kr på sitt bankkonto och vinner ca 2000-3000, hinner kronofogden ta ut pengarna före en eller hur snabba är dem?
Citera
2013-10-30, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babalo
Jag har en fråga. Om man precis hamnat hos kronofogden och sätter in låt oss säga 200 kr på sitt bankkonto och vinner ca 2000-3000, hinner kronofogden ta ut pengarna före en eller hur snabba är dem?

Nej, alltså banken ringer inte till KFM och säger: "Nu har den jäveln fått in 3000.-, så skynda på och ta dom nuuuu!!!" KFM har heller ingen direktuppkoppling till ditt konto, så dom ser inte att det har kommit in pengar.

Däremot kan det vara smart att inte låta sådana extra pengar finnas kvar på kontot över tid, så ta du ut dom så snart du kan. KFM är greedy!

Visst händer det att om KFM misstänker att det kommer in mer pengar, så kan dom göra extra kontroller -men det tillhör inte vanligheterna.
Citera
2013-10-31, 21:53
Medlem
Chelos avatar
Har av olika (privata jobbiga) skäl dragit på mig obetalda räkningar och hade ett gäng brev från Kronofogden och olika Inkassoföretag väntandes hemma efter en tid hemifrån. Plus "trevliga" orangea lappar från fogden som försökt få tag på mig. Fanns också ett brev från KFM där de hotade med polis, typ sista varningen...? Fixade knappt att läsa igenom texten och det känns som jag befinner mig i en bubbla. Skäms oerhört och det första jag gjorde var att skriva på alla delgivningar och skicka iväg dem (även om det är försent). Lyckades även få tag på pengar och samma kväll betalade jag alla skulder (kan hända att jag skickat iväg för mycket pengar till någon - alltihop genomfördes i ett zombieliknande chockartat tillstånd).

Nu till frågan; hur snabbt blir jag av med KFM nu? När kan jag lugnt vara hemma och inte sitta med bultande hjärta och ångest?

Vi snackar inte skulder på några STORA belopp, men bland annat Radiotjänst...

Inga uppläxningar nu - detta ska fanimej ALDRIG hända igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in