2013-10-31, 07:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Med sanning menar jag att inte ljuga. Ärlighet är att inte undanhålla något.

Man kan ju inbilla sig allt möjligt och inte ljuga om det. Det gör det inte till "sanning" i epistemisk betydelse.

Citat:
Jag skulle önska att någon av er som tror att medvetandet är en process i hjärnan att berätta om en dröm du haft. Min önskan har ett didaktiskt syfte.

Jag drömmar regelbundet att jag har glömd vart jag har parkerat min motorcykel. Indikerar det något om att ha en "själ" eller inte?
Citera
2013-10-31, 08:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag hävdar att man måste vara vetenskapstroende för att kunna inbilla sig att vetenskapen gjort framsteg värda namnet.

Menar du att en ökning av solid .... objektiv, men inte 'absolut' .... kunskap inte är ett framsteg.

Vad är din referensram i så fall för "framsteg"?
Citera
2013-10-31, 08:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Menar du att en ökning av solid .... objektiv, men inte 'absolut' .... kunskap inte är ett framsteg.

Vad är din referensram i så fall för "framsteg"?
Jag menade den "vetenskap" som söker anslag för forskning kring medvetandet. Den är inte solid och kommer aldrig att bli.

Jag är inte helt övertygad om att du drömmer. Bättre kan du.

Beträffande sanning: det bästa man kan göra är att inte ljuga och att inte vara oärlig. Sanningen är väl lite som talet pi-s alla decimaler: ouppnåelig.
Citera
2013-10-31, 08:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, för det är precis vad de gör när de nekar till att de själva finns annat än som biologiska processer.

Och du hittar (utan en skymt av bevis) på att du är något mer.

Citat:
Det finns en märklig korrelation mellan att
  • förneka Gud
  • anse sig endast vara en biologisk process
  • hoppas och tro på att AI-forskning i framtiden leder till medvetna robotar

Strawman.

Citat:
Man skulle önska att sanning och ärlighet ingick i den "vetenskapliga metod" som förespråkas av trådens ateister.

Vetenskapen behöver alltså införa ogrundade metafysiska påhitt?

Citat:
Istället är det strävandet att vinna mer eller mindre inbillade poänger som verkar vara drivkraften.

Strawman.

Citat:
Men orden sanning och ärlighet är kanske också alltför svåra att "definiera"..?

Sa han och kastade ett klippblock genom glashuset.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-10-31 kl. 08:38.
Citera
2013-10-31, 08:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Drömmer du om nätterna? Jag är lite nyfiken bara.
A new paper suggests that four specific, separate processes combine as a "signature" of conscious activity. By studying the neural activity of people who are presented with two different types of stimuli – one which could be perceived consciously, and one which could not – Dr. Gaillard of INSERM and colleagues, show that these four processes occur only in the former, conscious perception task.
Några som er, men som antagligen läst fler böcker än er, föreslår att fyra olika processer i hjärnan är en signatur för något de föreställer sig är "medvetandets aktivitet". Jaha?

I en vetenskaplig avhandling läste jag en gång om en doktor som gjort en undersökning under exakt ett år och gjort linjär regression på mätdata och läst in en ökning i något som uppenbarligen var en cyklisk kurva på årlig basis. Även bildade kan vara utan förnuft. Speciellt när de kan vinna något på det. Även forskare kan vara trångsynta: läs bara vad en del skriver när de kämpar om att få en viss tjänst, hur de framhäver sig själva och nedvärderar sina motståndare. Jag skulle inte sätta min tillit till dem.

Men ogrundade påståenden om en själ är att lita på?
Citera
2013-10-31, 08:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag menade den "vetenskap" som söker anslag för forskning kring medvetandet.

Jag formodar du refererar till standard rationell akademisk forskning enligt västlig modell.

Citat:
Den är inte solid och kommer aldrig att bli.

Det är den faktisk redan; att du inte vet om det ändrar inget.

Citat:

Bättre kan jag än vad? Att veta när jag drömmar?

Citat:
Beträffande sanning: det bästa man kan göra är att inte ljuga och att inte vara oärlig. Sanningen är väl lite som talet pi-s alla decimaler: ouppnåelig.

Varför blir jag inte förvånat när du går vilse i moderna vetenskap/filosofis logik, epistemologi och metafysik.

Kanske för att jag nästen dagligen ser pådyvlande teister som levar kvar i en världsbild som började dö 100 år tillbaka.

Du är en teistisk version av Don Qijote.
Citera
2013-10-31, 08:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja, för det är precis vad de gör när de nekar till att de själva finns annat än som biologiska processer.

Det finns en märklig korrelation mellan att
  • förneka Gud
  • anse sig endast vara en biologisk process
  • hoppas och tro på att AI-forskning i framtiden leder till medvetna robotar
Man skulle önska att sanning och ärlighet ingick i den "vetenskapliga metod" som förespråkas av trådens ateister. Istället är det strävandet att vinna mer eller mindre inbillade poänger som verkar vara drivkraften. Men orden sanning och ärlighet är kanske också alltför svåra att "definiera"..?

Att förneka Gudsmyten (kanske inte Gud direkt) brukar leda till att man inte anser sig vara skapad. Om man inte är skapad är man i essens en biologisk varelse. Detta är såklart inte en gemensam slutsats men en vanlig sådan.
Att anse att man är mer än en biologisk varelse kräver belägg. Inga sådana belägg har producerats under all mänsklig existens. Varför ska man tro annat då?

Medvetna robotar hade väl varit häftigt? Jag vet dock inte vad det har med något att göra. För mig är det något häftigare än böjbara mobiltelefoner, men för dig verkar det ha mer mening. Är det för att det skulle rucka på din tros grundvalar gällande själar som medvetandecentret? Mig beror det inte nämnbart förutom i scifi-tarmen som suckar förnöjt.
Citera
2013-10-31, 08:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag menade den "vetenskap" som söker anslag för forskning kring medvetandet. Den är inte solid och kommer aldrig att bli.

Och exakt vad vet du om det?

Citat:

Vart vill du komma med dröm-tjafset?
Citera
2013-10-31, 08:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Drömmer du om nätterna? Jag är lite nyfiken bara.
A new paper suggests that four specific, separate processes combine as a "signature" of conscious activity. By studying the neural activity of people who are presented with two different types of stimuli – one which could be perceived consciously, and one which could not – Dr. Gaillard of INSERM and colleagues, show that these four processes occur only in the former, conscious perception task.
Några som er, men som antagligen läst fler böcker än er, föreslår att fyra olika processer i hjärnan är en signatur för något de föreställer sig är "medvetandets aktivitet". Jaha?

I en vetenskaplig avhandling läste jag en gång om en doktor som gjort en undersökning under exakt ett år och gjort linjär regression på mätdata och läst in en ökning i något som uppenbarligen var en cyklisk kurva på årlig basis. Även bildade kan vara utan förnuft. Speciellt när de kan vinna något på det. Även forskare kan vara trångsynta: läs bara vad en del skriver när de kämpar om att få en viss tjänst, hur de framhäver sig själva och nedvärderar sina motståndare. Jag skulle inte sätta min tillit till dem.

Och oärliga kreationister som döljer sig bakom ID-plakatet brukar försöka underminera den etablerade vetenskapen om evolution istället för att försöka bevisa sin egen tes och helt undvika positiv bevisning. Ungefär som du gör här då du försöker underminera vetenskapen genom att kommentera på enskilda forskares uppträdande genom anekdoter.

Vad har något av detta med något annat att göra? Det verkar ungefär lika ämnesrelevant som KungPungPats argumentation.

Ja, jag drömmer ofta på nätterna.
Citera
2013-10-31, 08:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag hävdar att man måste vara vetenskapstroende för att kunna inbilla sig att "medvetandevetenskapen" gjort framsteg värda namnet.

Frågan var inte om framsteg utan om det förekom förskning, vilket förnekades.
Citera
2013-10-31, 08:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vart vill du komma med dröm-tjafset?

Förväntar du dig också en argumentation som bottnar i solipsistiska argument och föreslår att vi ska bevisa att vi drömmer? Den sista utposten för frustrerade teister som hamnat i en återvändsgränd.
Citera
2013-10-31, 08:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Förväntar du dig också en argumentation som bottnar i solipsistiska argument och föreslår att vi ska bevisa att vi drömmer? Den sista utposten för frustrerade teister som hamnat i en återvändsgränd.

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag förväntar mig....sannolikt nån form av:

Drömmar finns => själen finns, så det så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in