2013-10-31, 09:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Frågan var inte om framsteg utan om det förekom förskning, vilket förnekades.
Forskning utan framsteg? Det bedrivs resultatslös forskning i parapsykologi också. Viljan är större än förmågan.
Citera
2013-10-31, 09:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Forskning utan framsteg?

Du har ännu inte definierat "framsteg".

Citat:
Det bedrivs resultatslös forskning i parapsykologi också.

"Också"? Du är bara retorisk nu.

Desutom är resultatlös parapsykologisk forskning .... om du nu inte bara svamlar igen .... inte vara något du borde skylta med.

Citat:
Viljan är större än förmågan.

Sägar den stora vetenskaps-analytikern.
Citera
2013-10-31, 09:34
Medlem
BlackJewels avatar
Ursprungligt inlägg iesho : I en vetenskaplig avhandling läste jag en gång om en doktor som gjort en undersökning under exakt ett år och gjort linjär regression på mätdata och läst in en ökning i något som uppenbarligen var en cyklisk kurva på årlig basis. Även bildade kan vara utan förnuft. Speciellt när de kan vinna något på det. Även forskare kan vara trångsynta: läs bara vad en del skriver när de kämpar om att få en viss tjänst, hur de framhäver sig själva och nedvärderar sina motståndare. Jag skulle inte sätta min tillit till dem. /.

.......

Den beskrivningen av en opch flera vetenskapsmän, verkar visst det ha föregått i konkurrens, ändå.... varför skriver du inte VAD MAN AVHANDLADE I ?

Vilken vetenskap?

du sitter och luddar till allt och skriver inte ens om det var nturvetenskap eller om det var den nu så berömda religions så kallade vetenskapen, vilken jävla disciplin var det? Det enda som är relevant för att man öht ska förstå vad du babblar om : om jag sitter och beskriver de vackra löven och vill försöka nå ärlig problematisering.. så vill du väl för fan veta var de förbannade löven jag beskriver befinner sig, i canada i australien i norrland i afrika... var växer de jävla löven som jag vill ha till "fel löv" ? och ernå medkänsla över att hanteringen av löv i den avhandlingen är åt helvete..

så vilken vetenskap snackar du om, vetenskap spänner över i princip samtliga ämnen, en viss kvot av vetensaps-grenarna är redan i grunden skeva och ofta djupt disassociativa, dvs i grunden..

... med det kan man säga att vetenskap = scientism?

Citera
2013-10-31, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag hävdar att man måste vara vetenskapstroende för att kunna inbilla sig att "medvetandevetenskapen" gjort framsteg värda namnet.

Finns inget som heter vetenskapstroende!

Och jovisst har hjärnforskningen gjort enorma framsteg de senaste åren...sen att du saknar insikt om den forskningen är ju helt utan betydelse...ja förutom i din lilla bubbla du lever i..
Citera
2013-10-31, 10:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Forskning utan framsteg? Det bedrivs resultatslös forskning i parapsykologi också. Viljan är större än förmågan.

Påståendet var att det inte bedrevs forskning. Jag motbevisade det. Det är allt.
Citera
2013-10-31, 10:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Vetenskapen menar ingenting. Men många vetenskapsmän har nog den personliga uppfattningen. Men någon grundforskning eller metodologi för hur medvetandet "uppstår" eller ens vad det är finns bara inte. Medvetandet är mer avlägset från de vetenskapliga metoderna än "tiden" innan "Big Bang".
Citat:
Påståendet var att det inte bedrevs forskning. Jag motbevisade det. Det är allt.
Det var inte riktigt vad jag påstod - eller hur?

Visst bedrivs någon form av spekulation kring begreppet medvetenhet, men vilken metodologi lämpar sig för att objektivt studera det subjektivt upplevda? Man kan få objektiv kunskap om t.ex hur ett äpple smakar genom att isolera smakämnen och jämföra hur kombinationer av dessa i äpplet påverkar hur människor beskriver sina upplevelser när de smakar på äpplet. Detta är relevant eftersom sinnena fångar upp sinnevärldens signaler vilka analyseras i hjärnan. Men vilken metod lämpar för att studera själva målet för signalerna?

Vad är det för fel att hävda att medvetande är något mer ursprungligt, som urkrafter i fysiken, tills motsatsen är bevisad?
Citera
2013-10-31, 10:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det var inte riktigt vad jag påstod - eller hur?

Visst bedrivs någon form av spekulation kring begreppet medvetenhet, men vilken metodologi lämpar sig för att objektivt studera det subjektivt upplevda? Man kan få objektiv kunskap om t.ex hur ett äpple smakar genom att isolera smakämnen och jämföra hur kombinationer av dessa i äpplet påverkar hur människor beskriver sina upplevelser när de smakar på äpplet. Detta är relevant eftersom sinnena fångar upp sinnevärldens signaler vilka analyseras i hjärnan. Men vilken metod lämpar för att studera själva målet för signalerna?

Vad är det för fel att hävda att medvetande är något mer ursprungligt, som urkrafter i fysiken, tills motsatsen är bevisad?

"Men någon grundforskning eller metodologi för hur medvetandet "uppstår" eller ens vad det är finns bara inte."
Jag håller inte med. Därför visade jag att det forskas och att det finns uppfattningar om fenomenet.

Jag kan hävda att det finns osynliga rymdhönor som värper fram solar tills motsatsen är bevisad, men det gör det inte sant.
Citera
2013-10-31, 10:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Är det fel av mig att hävda att jag har en drake i skjortfickan?
Citera
2013-10-31, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Är det fel av mig att hävda att jag har en drake i skjortfickan?

Men har du det?
Citera
2013-10-31, 11:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men har du det?

Vad spelar det för roll? Frågan är vad det är för fel att hävda saker och se dem som sanna tills de motbevisats.
Citera
2013-10-31, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad spelar det för roll? Frågan är vad det är för fel att hävda saker och se dem som sanna tills de motbevisats.

Objektiva bevis behövs för att vi saknar ärlighet och tillit i våra relationer.
Citera
2013-10-31, 11:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
"Men någon grundforskning eller metodologi för hur medvetandet "uppstår" eller ens vad det är finns bara inte."
Jag håller inte med. Därför visade jag att det forskas och att det finns uppfattningar om fenomenet.

Jag kan hävda att det finns osynliga rymdhönor som värper fram solar tills motsatsen är bevisad, men det gör det inte sant.
Om du jämför dig själv och ditt medvetande med höns, så har jag inga invändningar. Men du borde ha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in