Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
För att försöka relatera mig till din text, den intelligente programmeraren överför sin intelligens till datorns extrema beräkningskapacitet, verklig AI är legitimt men inte ofarligt i NSA/FRAs värld, AI kommer att användas som kontrollfunktion av maktlystna galningar.
Det finns EN detalj i 'Stjärnornas krig' som är värd att begrunda: det visir som imperiets soldater bar och som transformerade verkligheten på ett ändamålsenligt sätt och som säkerligen var en vidareutveckling av iPhone.
Jo jag håller med om att man inte kommer att vilja bortse den otroligt förnäma möjligheten att ta ordet kontroll till helt nya nivåer, om än jag i grunden inte är negativ till AI.. men tror alltså det kliar för mkt i bakhuvuden på folk som dessutom redan står i exklusivare maktposition, dvs har råd att hålla sig fördolda och med det också de investeringar de är beredda att plöja in för att få viljorna fram. Lite tråkigt, AI kan väga upp mycket nöd i världen, men är lite skeptisk till att det kommer annat än att utgöra som sagt, maximering av redan maxade och ibl. skenande omrpåden, vi lever ju också i en slags fartblindhet nu där det är lite på gränsen till att i princip skambelägga helt normala funktioner till att tolkas som "tröga" - med det ser jag det som att vi redan kommit in i helt ny era.. att få med sig generationer av yngre som inte ens förstår annat än digitalt språk som häftigast bäst och störst, är i sig en liten varningsklocka.. men å andra sidan, det är att tuta och köra . människan har alltid varit mer äventyrlig än övriga djurriket, det tycks vara likvärt med överlevnadsinstinkten, dvs att evolvera.
Vi har inget emot att slå huvuden i väggar (ofta ges inga val ens) så länge chansen till ngt exceptionellt potentiellt är om knuten, om så i kvantmekanikens metavärld, så satsar man.. och det är ett drag tycker jag.. bara det att det yttrar sig lite olika.. men har lite med shopaholic-beteende att göra.. det kan ske är vår natur att också förgöra.
Lätt att stå kvar med ena benet i det analoga.. man är också barn av sin tid, och man HAR konstaterat medicinska mkt negativa effekter av överdrivet t.ex dataspelande om än man försvarar det med att ungarna simulerar adekvata autentiska scenerier och "stimulerar intelligensen" : man har alltså mer o mer börjat förstå vad tidiga psykiska kollapser innebär.. att våga öppet ens diskutera vad det betyder när 12-åringar sitter kedjade vid datorerna 24/7.. de blir utbrända, det blir också bl.a drönar-navigatorer..
Att det krävs försvar : ja absolut.. att man behöver förädla kontroll och försvar ja.. men.. limits.. man har gått in på bl.a emotionell tillit.. konstaterade att folk sitter och psykologiskt (på riktigt) lägger det mest intima vad ghäller tillit, till bl.a AI..
(dt skrämmer mig lite ärligt sagt)
Edit : bl.a har frekvensen hjärnblödninger krupit ner i åldern och stroke är också ett fenomen som förr drabbade äldre, idag allt yngre och yngre, symptom uppstår betydligt tidigare. Vilket är utslag av alltför kraftig exponering alltför tidigt över saker man knappast har referenser att hantera. Så hard science är relativt obarmhärtig vill jag säga.
Och, i kråksången har vi stress.. som rapporterades tidigt! för mer än 20 år sedan vara den i särklass farligaste faktorn, utan att hörsammas ett enda skit!
Dvs man ser inte prislappen direkt...