Citat:
Ursprungligen postat av
DeadLikeMe
I mitt tycke bör ju någon som troligen kommer ligga bland de två översta procenten på Kvant hinna med alla uppgifter utan problem. Jag tror inte det finns någon som är nära 2.0 på den Verbala delen som har problem att hinna med alla uppgifter. Jag tycker även att så många fel som 11st, som var det som räckte till 2.0 senast, är en indikation på att något inte är riktigt rätt. Med lite mer tid hade nog den gränsen höjts med några poäng.
Men du har rätt i att det är min subjektiva åsikt och det är inget jag gnäller över då det är samma för alla.
Men det kvittar ju i slutändan eftersom man inte kan jämföra det nya provet med det gamla. 1.8 på det gamla är inte 1.8 på det nya. Det reflekteras i hur pass antagningsgränsera har blivit lägre på t.ex. läkarprogrammet i HP-kvoten. I slutändan jämnar det ändå ut sig och jag ser heller att det finns manöverutrymme än att de populäraste linjerna är låsta run 1.9/2.0 som det var för många år sedan.
För övrigt kunde man ha 12 fel på HP-provet 2007 för att få 2.0. Men det förra provet var lättare. Både i hur provet själv var och när det gäller normeringen.
Dessutom, man måste ju ha en tidspress, annars kommer provet pågå i evigheter. Det är ju långt nog redan. Jag tycker att det fungerar bra som det är. Det enda jag inte gillar är att de sätter in synonymer i ORD och att man ska välja det som bäst överensstämmer. Det är ju väldigt beroende på i vilka kontexter man har sett / använt ordet själv.