2013-10-30, 01:40
  #30841
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag har gått från 1,5 --> 1,65/1,7 via lite plugg nu under hösten. Är dock inte helt nöjd eftersom att jag fick 2,0 på den verbala delen men 49/80 på kvanten. Det urusla resultatet på kvanten kan enklast förklaras genom att jag fick sju rätt totalt på DTK. Jag är övertygad om att jag med plugg skulle kunna höja denna del till minst 60/80. Frågan är bara när man skall börja plugga. Bör man köra igång nu direkt eller vänta någon månad?
Om du skjuter upp det nu kommer du fråga dig själv samma sak nästa månad, och sen igen månaden efter det, och sen igen...

Börja imorgon! Du behöver ju inte plugga ihjäl dig varje dag men sätt dig med matten någon gång i veckan och trappa sen upp det när vårens prov börjar närma sig. Det svåraste är att komma igång, när du väl fått in rutinen är det lätt.
Citera
2013-10-30, 05:31
  #30842
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Har märkt av trenden att få ganska mycket högre poäng på antingen KVA eller VERB gentemot den andra delen då. Själv har jag mycket bättre på KVA än VERB, och det är självklart bland annat på grund av att jag gått Naturvetenskapligt program i gymnasiet, där man lägger mycket fokus på matematik.
Gick samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet, fick 64/80 på båda delarna. I och för sig hade jag ett helt förskräckligt resultat på LÄS av outgrundlig anledning. (ORD > LÄS hur det nu gick till)

Till våren siktar jag på 72/80 på båda delarna, får se hur det går.
Citera
2013-10-30, 09:30
  #30843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
I mitt tycke bör ju någon som troligen kommer ligga bland de två översta procenten på Kvant hinna med alla uppgifter utan problem. Jag tror inte det finns någon som är nära 2.0 på den Verbala delen som har problem att hinna med alla uppgifter. Jag tycker även att så många fel som 11st, som var det som räckte till 2.0 senast, är en indikation på att något inte är riktigt rätt. Med lite mer tid hade nog den gränsen höjts med några poäng.

Men du har rätt i att det är min subjektiva åsikt och det är inget jag gnäller över då det är samma för alla.

Men det kvittar ju i slutändan eftersom man inte kan jämföra det nya provet med det gamla. 1.8 på det gamla är inte 1.8 på det nya. Det reflekteras i hur pass antagningsgränsera har blivit lägre på t.ex. läkarprogrammet i HP-kvoten. I slutändan jämnar det ändå ut sig och jag ser heller att det finns manöverutrymme än att de populäraste linjerna är låsta run 1.9/2.0 som det var för många år sedan.

För övrigt kunde man ha 12 fel på HP-provet 2007 för att få 2.0. Men det förra provet var lättare. Både i hur provet själv var och när det gäller normeringen.

Dessutom, man måste ju ha en tidspress, annars kommer provet pågå i evigheter. Det är ju långt nog redan. Jag tycker att det fungerar bra som det är. Det enda jag inte gillar är att de sätter in synonymer i ORD och att man ska välja det som bäst överensstämmer. Det är ju väldigt beroende på i vilka kontexter man har sett / använt ordet själv.
Citera
2013-10-30, 12:16
  #30844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Jo det är precis det jag ifrågasätter. Är provet utformat med meningen att snabbhet ska spela stor roll? Hur viktigt är det för högskolestudier att man kan lösa en uppgift inom en minut och inte på 80s?

Eftersom högskoleprovets enda syfte är att slå fast hurivida man är redo för vidare studier så håller jag helt med här. Visst ska provpassen ha en begränsad tidsram med tanke på hur många timmar man sitter, men gör det enkelt och förläng provtiderna med 5 minuter till jämna 60 minuter/pass. Jag tycker det är fånigt med 55 minuter.
Och snabbheten är för mig ingen giltig måttstock för hur kvalificerad man är för vidare studier. Jag tycker ration för minuter:uppgifter bör ändras genom att antingen förlänga antalet provminuter eller minska antalet uppgifter per provpass.
Men jag kanske inte kommer tycka så här om ett halvår. Jag gör det nu för matten sätter krokben för mig.
Citera
2013-10-30, 12:24
  #30845
Medlem
Enhetscirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Eftersom högskoleprovets enda syfte är att slå fast hurivida man är redo för vidare studier så håller jag helt med här. Visst ska provpassen ha en begränsad tidsram med tanke på hur många timmar man sitter, men gör det enkelt och förläng provtiderna med 5 minuter till jämna 60 minuter/pass. Jag tycker det är fånigt med 55 minuter.
Och snabbheten är för mig ingen giltig måttstock för hur kvalificerad man är för vidare studier. Jag tycker ration för minuter:uppgifter bör ändras genom att antingen förlänga antalet provminuter eller minska antalet uppgifter per provpass.
Men jag kanske inte kommer tycka så här om ett halvår. Jag gör det nu för matten sätter krokben för mig.

Jag tycker att de har avsatt perfekt tid till varje provpass. Jag brukar nämligen bli klar precis till det att slutsignalen ljuder.
Citera
2013-10-30, 12:31
  #30846
Medlem
Soulsurfers avatar
Är det någon som har skrivit provet när något sådant här har hänt?

http://www.youtube.com/watch?v=TAaU8yPXA1A

Vad hände i så fall? Sa provledaren till?
Citera
2013-10-30, 12:31
  #30847
Medlem
Men då måste de ju höja svårighetsgraden på provfrågorna, så i slutändan blir likadant.
Citera
2013-10-30, 12:34
  #30848
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Är det någon som har skrivit provet när något sådant här har hänt?

http://www.youtube.com/watch?v=TAaU8yPXA1A

Vad hände i så fall? Sa provledaren till?

En kompis till mig berättade att deras provledare hade ett alarm inställt som ringde mitt i en läsdel. Så jävla pinsamt.
Citera
2013-10-30, 13:32
  #30849
Medlem
Hur kommer nomineringstabellen för det senaste provet se ut i jämförelse med det som var innan? Kommer det skilja sig poängmässigt på KVA eller VERB?
Citera
2013-10-30, 14:03
  #30850
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av freddemedgredde
Hur kommer nomineringstabellen för det senaste provet se ut i jämförelse med det som var innan? Kommer det skilja sig poängmässigt på KVA eller VERB?
Normeringstabellen för höstens prov kommer med största sannolikhet skilja sig från vårens normeringstabell på båda delarna. Hur mycket får vi se den 18 november.
Citera
2013-10-30, 14:03
  #30851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddemedgredde
Hur kommer nomineringstabellen för det senaste provet se ut i jämförelse med det som var innan? Kommer det skilja sig poängmässigt på KVA eller VERB?
Hur ska vi veta det? Men lite brukar det ju alltid skilja.
Citera
2013-10-30, 14:04
  #30852
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Normeringstabellen för höstens prov kommer med största sannolikhet skilja sig från vårens normeringstabell på båda delarna. Hur mycket får vi se den 18 november.

Och det kan gå åt båda hållen förmodar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in