Citat:
Har märkt av trenden att få ganska mycket högre poäng på antingen KVA eller VERB gentemot den andra delen då. Själv har jag mycket bättre på KVA än VERB, och det är självklart bland annat på grund av att jag gått Naturvetenskapligt program i gymnasiet, där man lägger mycket fokus på matematik.
Det är säkert inte fallet för är alla som istället för bra på VERB antar jag. Skulle vara intressant att veta varför du får bättre på VERB! Är det på grund av den skola du gått i, eller har du mycket böcker i biblioteket liksom? Skulle vara intressant att få höra vad ni tror är anledningen.
Det är säkert inte fallet för är alla som istället för bra på VERB antar jag. Skulle vara intressant att veta varför du får bättre på VERB! Är det på grund av den skola du gått i, eller har du mycket böcker i biblioteket liksom? Skulle vara intressant att få höra vad ni tror är anledningen.
Skulle faktiskt vara intressant att se statistik på hur individuella resultat på de båda delarna korrelerar med varandra. Om det är som du tror att folk generellt får betydligt bättre på endera av delarna eller inte.
Av normeringstabellen att döma får folk lägre resultat på kvant-delen än verbala. Om det beror på en skillnad i medfödd förmåga, där fler är duktiga på språk än matte eller något annat är nog svårt att säga.
Det känns som att man kan slå fast att prestationen på verbala delen generellt förbättras med åldern, men tveksamt om det samma kan sägas om kvant. De matematiska kunskaperna har den genomsnittliga personen inte så mycket nytta av i vardagen, den språkliga förmågan beprövas och utvecklas däremot dagligen. Troligen undviker de som ogillade matte i skolan att handskas med matematiska problem i större grad och därmed blir de kanske aldrig bättre på området.
Skulle tro att spridningen är större på kvant-delen än på verbala delen men det är ren spekulation. Det kan man räkna ut genom att jämföra normeringstabellerna men det överlåter jag till någon annan.