2013-10-29, 21:06
Medlem
Man klarar KVANT på 55 min utan tvekan. Jag satt och tänkte 4 min på en endaste NOG-fråga och klarade trots det hela kvant med 5 min marginal!
Citera
2013-10-29, 21:07
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadLikeMe
Ja det känns nästan som att XYZ och KVA delarna handlar mer om erfarenheter av att ha löst liknande uppgifter tidigare än om skickligheten att logiskt kunna lösa dessa uppgifter. Eller så är jag mindre snabbtänkt än de flesta, vilket inte är en omöjlighet.
Nej men, jag tror du har en poäng. Om man gör liknande ekvationer och förenklingar dagligen i skolan så går nog en del på auto-pilot där.

En annan del av att lösa XYZ och KVA snabbt är att fort kunna se i huvudet hur problemet ska lösas, vilket leder till minimal tid för eftertanke och allt fokus går till att lösa ut x ur ekvationen, eller förenkla uttrycket eller substituera ett uttryck(som exempel). Det blir alltså sån här arbetsgång för varje uppgift:
* Förstå problemet
* Komma på en lösning
* Skriva upp siffror och variabler och lösa ut ett x för att få svaret

Istället för:
* Läsa problembeskrivningen
* Skriva ned potentiellt användbara siffror och variabler
* Utifrån nedskrivna ekvationer och samband arbeta sig till en lösning
* Ev. börja om från nya siffror och variabler
* Komma fram till en lösning och ett svar
Citera
2013-10-29, 21:39
Medlem
Det handlar om att kunna metoderna, inte att vara en naturbegåvning..

Att fatta att x*x*x*x är x^4 tar två sekunder för alla som vet vad det innebär att höja upp.

Att lösa 10^87/10^4 tar lika lång tid.

Löser man talen på fel sätt så tar det tid. Vad är anledningen att man löser dem på fel sätt? Att man inte kan.
Citera
2013-10-29, 21:51
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Nej men, jag tror du har en poäng. Om man gör liknande ekvationer och förenklingar dagligen i skolan så går nog en del på auto-pilot där.

En annan del av att lösa XYZ och KVA snabbt är att fort kunna se i huvudet hur problemet ska lösas, vilket leder till minimal tid för eftertanke och allt fokus går till att lösa ut x ur ekvationen, eller förenkla uttrycket eller substituera ett uttryck(som exempel). Det blir alltså sån här arbetsgång för varje uppgift:
* Förstå problemet
* Komma på en lösning
* Skriva upp siffror och variabler och lösa ut ett x för att få svaret

Istället för:
* Läsa problembeskrivningen
* Skriva ned potentiellt användbara siffror och variabler
* Utifrån nedskrivna ekvationer och samband arbeta sig till en lösning
* Ev. börja om från nya siffror och variabler
* Komma fram till en lösning och ett svar

Visst har du rätt i att förmågan av att förstå uppgiften kanske är det viktigaste i hur snabbt man löser en uppgift. Men jag tycker ändå tid har för stor inverkan på provet som det ser ut nu.

Om vi tar ett exempel här:

-Person1 klarar tidsgränsen med god mariginal och landar på 60p.
-Person2 klarar ej tidsgränsen och måste lämna totalt fyra uppgifter blanka, landar också på 60p.

Person1 har ju här gjort fler fel än Person2, dvs han har i min syn mindre kunskap. Frågan är om det är meningen att HP ska vara utformat så att tid ska spela så stor roll som det faktiskt kan göra på poängen?
Citera
2013-10-29, 22:13
Medlem
rebkeans avatar
Citat:
Har märkt av trenden att få ganska mycket högre poäng på antingen KVA eller VERB gentemot den andra delen då. Själv har jag mycket bättre på KVA än VERB, och det är självklart bland annat på grund av att jag gått Naturvetenskapligt program i gymnasiet, där man lägger mycket fokus på matematik.

Det är säkert inte fallet för är alla som istället för bra på VERB antar jag. Skulle vara intressant att veta varför du får bättre på VERB! Är det på grund av den skola du gått i, eller har du mycket böcker i biblioteket liksom? Skulle vara intressant att få höra vad ni tror är anledningen.

Hade bra på verb, dåligt på kvant. För mig kommer det naturligt, jag har inte hängt med bra i skolan. Matten skulle jag säkert kunna förbättra, men om vi bortser från det så spelar det nog roll att min add-hjärna har svårt att hålla information i huvudet vid vissa frågeställningar. Arbetsminnet krånglar helt enkelt. Det skulle gå mycket bättre på ett IQ-test, än på den här typen av prov.
Citera
2013-10-29, 22:28
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Visst har du rätt i att förmågan av att förstå uppgiften kanske är det viktigaste i hur snabbt man löser en uppgift. Men jag tycker ändå tid har för stor inverkan på provet som det ser ut nu.

Om vi tar ett exempel här:

-Person1 klarar tidsgränsen med god mariginal och landar på 60p.
-Person2 klarar ej tidsgränsen och måste lämna totalt fyra uppgifter blanka, landar också på 60p.

Person1 har ju här gjort fler fel än Person2, dvs han har i min syn mindre kunskap. Frågan är om det är meningen att HP ska vara utformat så att tid ska spela så stor roll som det faktiskt kan göra på poängen?
Okej, där statuerar du hur personer med olika förståelse graderas lika. Men man kan ju ställa sig frågan varför man inte klarar att besvara frågorna inom tidsramen. Handlar det om att man arbetar långsamt eller använder onödigt invecklade och tidsödslande metoder för att lösa problem?

Ponera att man får hur mycket tid på sig som helst, då tid inte ska spela ngn roll i detta scenario. Jag tror att medelpoängen kommer stiga över 65 kanske 70 i detta fall. Med detta menar jag att många frågor inte i sig är svåra, utan det är med en tidspress som man måste tänka om sina metoder.

Vad Högskoleprovet då handlar om är att kunna SNABBT förstå problem och använda adekvata metoder för att få fram ett lösning som matchar ett av svarsalternativen.
Citera
2013-10-29, 23:15
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Okej, där statuerar du hur personer med olika förståelse graderas lika. Men man kan ju ställa sig frågan varför man inte klarar att besvara frågorna inom tidsramen. Handlar det om att man arbetar långsamt eller använder onödigt invecklade och tidsödslande metoder för att lösa problem?

Ponera att man får hur mycket tid på sig som helst, då tid inte ska spela ngn roll i detta scenario. Jag tror att medelpoängen kommer stiga över 65 kanske 70 i detta fall. Med detta menar jag att många frågor inte i sig är svåra, utan det är med en tidspress som man måste tänka om sina metoder.

Vad Högskoleprovet då handlar om är att kunna SNABBT förstå problem och använda adekvata metoder för att få fram ett lösning som matchar ett av svarsalternativen.

Jo det är precis det jag ifrågasätter. Är provet utformat med meningen att snabbhet ska spela stor roll? Hur viktigt är det för högskolestudier att man kan lösa en uppgift inom en minut och inte på 80s? Kan inte minnas att jag har hört eller läst om någon som tyckte det var knappt om tid på det gamla HP, utan det verkar vara något nytt på nya HP.

Dessutom så är det ju inte den uppgift man är lite för långsam på som man får fel på, utan det är de sista uppgifterna på provet som får lida. Dvs uppgifter som man egentligen kanske skulle klarat utan problem. Det blir då i mitt tycke en liten felkonstruktion. Tar man ett par minuter för lång tid på sig för att lösa en KVA uppgift, straffas man med att kanske missa två frågor på DTKn.
Citera
2013-10-29, 23:22
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Statistik.vhs.se? Det finns ju inte något resultat på HP som i teorin garanterar antagning.

Hmm, var nog inte den jag tänkte på.

Jag hittar inte länken men hittade likartade pdf's som tar upp poängkrav ifrån föregående år.

http://www.lu.se/studera/anmalan-och-antagning/antagningspoang
Citera
2013-10-29, 23:28
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Jo det är precis det jag ifrågasätter. Är provet utformat med meningen att snabbhet ska spela stor roll? Hur viktigt är det för högskolestudier att man kan lösa en uppgift inom en minut och inte på 80s? Kan inte minnas att jag har hört eller läst om någon som tyckte det var knappt om tid på det gamla HP, utan det verkar vara något nytt på nya HP.

Dessutom så är det ju inte den uppgift man är lite för långsam på som man får fel på, utan det är de sista uppgifterna på provet som får lida. Dvs uppgifter som man egentligen kanske skulle klarat utan problem. Det blir då i mitt tycke en liten felkonstruktion. Tar man ett par minuter för lång tid på sig för att lösa en KVA uppgift, straffas man med att kanske missa två frågor på DTKn.
För tillfället ser det helt enkelt ut så. Så det kanske är mer värt att hoppa över en till synes lång KVA-uppgift för att hämta poäng på DTK-delen än att buttra genom hela kvantitativa delen. Det är mycket taktik på HP
Citera
2013-10-29, 23:30
Medlem
eradicos avatar
Jag har gått från 1,5 --> 1,65/1,7 via lite plugg nu under hösten. Är dock inte helt nöjd eftersom att jag fick 2,0 på den verbala delen men 49/80 på kvanten. Det urusla resultatet på kvanten kan enklast förklaras genom att jag fick sju rätt totalt på DTK. Jag är övertygad om att jag med plugg skulle kunna höja denna del till minst 60/80. Frågan är bara när man skall börja plugga. Bör man köra igång nu direkt eller vänta någon månad?
Citera
2013-10-29, 23:33
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Jag har gått från 1,5 --> 1,65/1,7 via lite plugg nu under hösten. Är dock inte helt nöjd eftersom att jag fick 2,0 på den verbala delen men 49/80 på kvanten. Det urusla resultatet på kvanten kan enklast förklaras genom att jag fick sju rätt totalt på DTK. Jag är övertygad om att jag med plugg skulle kunna höja denna del till minst 60/80. Frågan är bara när man skall börja plugga. Bör man köra igång nu direkt eller vänta någon månad?
Du kommer inte vara lika motiverad om en månad, det kan jag definitivt säga.
Citera
2013-10-30, 00:47
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Du kommer inte vara lika motiverad om en månad, det kan jag definitivt säga.

Sist jag pluggade till HP klarade jag att hålla motivationen uppe under cirka fyra månader. Däremot så hade jag väldigt mycket annat (pluggade på 300% + hp september/oktober) så resultatet blev lidande där i slutet. Är mest fundersam över hur långsiktig man bör satsa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in