Citat:
Ursprungligen postat av
Mikronesien
Har märkt av trenden att få ganska mycket högre poäng på antingen KVA eller VERB gentemot den andra delen då. Själv har jag mycket bättre på KVA än VERB, och det är självklart bland annat på grund av att jag gått Naturvetenskapligt program i gymnasiet, där man lägger mycket fokus på matematik.
Det är säkert inte fallet för är alla som istället för bra på VERB antar jag. Skulle vara intressant att veta varför du får bättre på VERB! Är det på grund av den skola du gått i, eller har du mycket böcker i biblioteket liksom? Skulle vara intressant att få höra vad ni tror är anledningen.
Min egna analys, gjord över en kopp kaffe:
Det har att göra med om man är analytisk eller inte.
Någon med högt på KVA får sällan lågt på VERB och tvärtom. Jag ser det som att någon med fallenhet för matematik också är duktig på att ta till sig information (finns studier på det) och därmed klarar av att de engelska delarna samt ORD-delen rätt så bra men också de rena faktafrågorna från LÄS. Som analytisk person tror jag däremot man blir lite autistisk när det gäller att fånga känslor och subtila budskap i texter. Man bryter ner texten för mycket och letar fakta.
Medan någon som är riktigt grym på det verbala klarar av att tolka texter och ta till sig budskapen. Samtidigt vittnar kunskaperna om god förmåga att ta till sig information och personerna klarar därför av att beta av en hel del av KVA utan problem.
Känns som att man har det ena eller det andra och helt enkelt för öva upp sin förmåga på det man inte har. Man er sällan någon som sätter 2.0 i KVA och 0.5 i VERB eller tvärtom.
Rörigt, men har ni hyfsat resultat i det verbala så förstår ni...