2013-10-28, 19:55
Medlem
Mr.Riddims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Det var inte så att han ringa in först för att sedan föra över till svarshäftet? Jag ringar in svar i frågehäftet första vändan. Andra vändan fyller jag i svarshäftet och räknar frågor jag har hoppat över. Jag tycker om att ha högt tempo första genomgången av provet.

Då är du jävligt snabbtänkt. Nej, han gjorde ett misstag.
Citera
2013-10-29, 02:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdfeud
Snackar vi om "plankor" , och "årtal"?
?
Citera
2013-10-29, 04:02
Medlem
Mr.Riddims avatar
Jag försöker hitta den där normeringstabellen där det står vad man behövde för hp- poäng för att söka till diverse program. Jag hittar tyvärr inte den, någon som har länken?
Citera
2013-10-29, 05:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Riddim
Jag försöker hitta den där normeringstabellen där det står vad man behövde för hp- poäng för att söka till diverse program. Jag hittar tyvärr inte den, någon som har länken?
Statistik.vhs.se? Det finns ju inte något resultat på HP som i teorin garanterar antagning.
Citera
2013-10-29, 08:12
Medlem
Citat:
http://www.hpguiden.se/Sidor/faq.html

Ja, fast man betalar ju ett bra stycke mer för garantin. Dessutom förväntar man ju sig att det ska gå vägen.

Citat:
Då är du jävligt snabbtänkt. Nej, han gjorde ett misstag.

Haha okej. Låter ju väldigt dumt att missa att man skulle svara i svarshäftet som provledaren väldigt noga poängterar i början.
Citera
2013-10-29, 15:45
Medlem
-Jokern-s avatar
71/80 på verbala och 55/80 på kvanten..

55/80 ser ut att bruka vara 1.5 på matten men 71/80 kan vara antingen 2.0 eller 1.9, hoppas på det tidigare så klart..

Ser mycket hellre ett 1.75 än 1.7 då det skulle kännas hyfsat säkert att komma in på läkare någonstans i vår.

Vad tror ni? Hur kändes detta provet mot det t.ex i våras?
Citera
2013-10-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Jokern-
71/80 på verbala och 55/80 på kvanten..

55/80 ser ut att bruka vara 1.5 på matten men 71/80 kan vara antingen 2.0 eller 1.9, hoppas på det tidigare så klart..

Ser mycket hellre ett 1.75 än 1.7 då det skulle kännas hyfsat säkert att komma in på läkare någonstans i vår.

Vad tror ni? Hur kändes detta provet mot det t.ex i våras?
Haha, nästan samma som mig, fast jag hade 70/56 istället.

Jag upplevde ingen större skillnad mot i våras.
Citera
2013-10-29, 17:11
Medlem
Hej!
Mitt troliga resultat, kva:54 verb:71

Vad blir det för poäng tror ni? Skulle vara kul med 1,7. Troligt?
Citera
2013-10-29, 17:12
Bannlyst
Är också nyfiken på om folk ser det här provet som svårare eller lättare än tidigare prov, vad är den generella känslan? Kan vi förvänta oss en generösare normering än i vår t.ex.?
Citera
2013-10-29, 17:58
Medlem
Mikronesiens avatar
Har märkt av trenden att få ganska mycket högre poäng på antingen KVA eller VERB gentemot den andra delen då. Själv har jag mycket bättre på KVA än VERB, och det är självklart bland annat på grund av att jag gått Naturvetenskapligt program i gymnasiet, där man lägger mycket fokus på matematik.

Det är säkert inte fallet för är alla som istället för bra på VERB antar jag. Skulle vara intressant att veta varför du får bättre på VERB! Är det på grund av den skola du gått i, eller har du mycket böcker i biblioteket liksom? Skulle vara intressant att få höra vad ni tror är anledningen.
Citera
2013-10-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien
Har märkt av trenden att få ganska mycket högre poäng på antingen KVA eller VERB gentemot den andra delen då. Själv har jag mycket bättre på KVA än VERB, och det är självklart bland annat på grund av att jag gått Naturvetenskapligt program i gymnasiet, där man lägger mycket fokus på matematik.

Det är säkert inte fallet för är alla som istället för bra på VERB antar jag. Skulle vara intressant att veta varför du får bättre på VERB! Är det på grund av den skola du gått i, eller har du mycket böcker i biblioteket liksom? Skulle vara intressant att få höra vad ni tror är anledningen.

Det beror väl på att vi generellt sett har ojämna begåvningsprofiler. Jag älskar matematik och presterar således 67/80 på kvant, medan jag är medioker på språk och får bara 55/80. Läser heller inte mycket.

Känns som att man antingen är ett läshuvud och hatar matte, eller så älskar man matematik för logiken och för att det är kul och att det går utöver språkkunskaperna då man bara fokuserar på matte. Typ.
Citera
2013-10-29, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien

Min egna analys, gjord över en kopp kaffe:

Det har att göra med om man är analytisk eller inte.

Någon med högt på KVA får sällan lågt på VERB och tvärtom. Jag ser det som att någon med fallenhet för matematik också är duktig på att ta till sig information (finns studier på det) och därmed klarar av att de engelska delarna samt ORD-delen rätt så bra men också de rena faktafrågorna från LÄS. Som analytisk person tror jag däremot man blir lite autistisk när det gäller att fånga känslor och subtila budskap i texter. Man bryter ner texten för mycket och letar fakta.

Medan någon som är riktigt grym på det verbala klarar av att tolka texter och ta till sig budskapen. Samtidigt vittnar kunskaperna om god förmåga att ta till sig information och personerna klarar därför av att beta av en hel del av KVA utan problem.

Känns som att man har det ena eller det andra och helt enkelt för öva upp sin förmåga på det man inte har. Man er sällan någon som sätter 2.0 i KVA och 0.5 i VERB eller tvärtom.

Rörigt, men har ni hyfsat resultat i det verbala så förstår ni...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in