2013-10-29, 22:10
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur vet du att tejpen är töjbar? De googlingar jag har gjort på kirurgtejp, och det är åtskilliga, säger motsatsen.
Jag har tolkat bilden som en tejp gjord av polymer, alltså av ett plast material, en av de vanligast förekommande som jag också har hemma, den är väldigt plastisk.

Tejper av polymer(plast) blir också väldigt starka, andra material går ofta tvärt av, vilket betyder liten plastisitet
Denna tejp är som sakt vad jag förstår av polymer, och trådig(öppen) varför deformationen kan bli stor.

Det är ju klart en annan tejp som är betydligt mer plastisk är exempelvis vanlig svart eltejp, en tejp som har väldigt liten elastoplastiskitet blir vanlig ljus maskeringstejp av cellulosa.
Citera
2013-10-29, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BokmakareF
Någon som kan förklara varför man skulle vilja/behöva DELA på tejpen..? Varför inte använda hela bredden/höjden?? Är den svår att få tag på om den tar slut? Är den dyr? En av många frågor...
Tydligen användes tejpen för Airsoft vapnen och KJ hade kommit på att just 15 mm breda remsor passar bäst. Hoppas jag inte fått ngt om bakfoten
Citera
2013-10-29, 22:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Jag har tolkat bilden som en tejp gjord av polymer, alltså av ett plast material, en av de vanligast förekommande som jag också har hemma, den är väldigt plastisk.

Tejper av polymer(plast) blir också väldigt starka, andra material går ofta tvärt av, vilket betyder liten plastisitet
Denna tejp är som sakt vad jag förstår av polymer, och trådig(öppen) varför deformationen kan bli stor.

Det är ju klart en annan tejp som är betydligt mer plastisk är exempelvis vanlig svart eltejp, en tejp som har väldigt liten elastoplastiskitet blir vanlig ljus maskeringstejp av cellulosa.
Töjbarheten, om sådan finns, gör inte tejpen smalare, från 15 till 11 mm.
Citera
2013-10-29, 22:21
Medlem
Citat:
Men är inte det här den tejpen som har en förmåga att töja ut sig och blir lätt för smal och fastnat lätt på fingrarna? Är det den jag tänker på så kan den bli mkt smal om den hanteras fel. Hur stadig är den?
Citera
2013-10-29, 22:22
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Jo, det är précis vad som hander, särskilt när det handlar om en tejp som är uppbyggd av trådar(hålrum) och av plast.
Ett enkelt experiment, prova, dela en rämsa med länden 30cm och dra, man behöver inte vara stark.

Sedan har GM säkert använt fler längdmeter än vad som har hittats, syftet med tejpningen får vi ju gissa oss till, det kan ju inte ses.. resten är säkert uppbränt med händerna och annat
Citera
2013-10-29, 22:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Men är inte det här den tejpen som har en förmåga att töja ut sig och blir lätt för smal och fastnat lätt på fingrarna? Är det den jag tänker på så kan den bli mkt smal om den hanteras fel. Hur stadig är den?
Vad är det för tejp du tänker på?
Citera
2013-10-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Jo, det är précis vad som hander, särskilt när det handlar om en tejp som är uppbyggd av trådar(hålrum) och av plast.
Ett enkelt experiment, prova, dela en rämsa med länden 30cm och dra, man behöver inte vara stark.

Sedan har GM säkert använt fler längdmeter än vad som har hittats, syftet med tejpningen får vi ju gissa oss till, det kan ju inte ses.. resten är säkert uppbränt med händerna och annat

Fortfarande förstår jag inte riktigt hur en tejprulle - med alla hans här beskrivna aktiviteter med densamme - inte har ett fingeravtryck av KJ? Något avtryck?

Upplys mig gärna.
Citera
2013-10-29, 22:29
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Tydligen användes tejpen för Airsoft vapnen och KJ hade kommit på att just 15 mm breda remsor passar bäst. Hoppas jag inte fått ngt om bakfoten

Det kan mycket väl ha varit så som han använde tejpen. Han skaffade den knappast i syfte att användas i ett framtida styckmord på någon.

Folk använder tejp till alla möjliga saker. Funktionen förbättras om bredden passar. Fråga vilken teatergrupp som helst.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tejp
Citera
2013-10-29, 22:30
Medlem
Jag tycker den här tejpen är mycket lik den på bilden från KJ´s badrum, skulle tro den finns i mängder på Boden Arena där KJ varit på någon praktik. http://www.innebandybutiken.se/kirurgtape-Innebandybutiken.html
Citera
2013-10-29, 22:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Vad svamlar du om? Jag hänvisar till att likhundar/sökhundar eller vad ni nu vill kalla dem kan ha fel. Bevisligen. På vilket sätt är det en bortförklaring?
Det är väl en helt uppenbar bortförklaring? Eller menar du att bortförklaring måste betyda ogiltig eller felaktig förklaring? Det gör det inte i mitt språk. Förklarar man bort någonting, är det en bortförklaring, oavsett om förklaringen är felaktig eller långsökt eller ej.

Så häng inte upp dig på ordvalet! Mitt budskap var att det är mer sannolikt att en likhund har markerat fel om det inte finns något annat som stöder hypotesen att det har funnits ett lik på den markerade platsen, än om offrets blod obestridligen finns i det utrymme där hunden markerat. Några problem med det?
Citera
2013-10-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg_se
http://www.nsd.se/inc/imagehandler.ashx?id=7936253&height=312&width=468& quality=high?0.4606972662732005

Är det bara jag som tycker att märkena på påsen ser ut som C formade, likt dom som var på kroppen? i sådant fall verkar vapnet vara mindre än ett skölpjärn ...

Och ser inte hela "hål-mönstrena" på påsen ut nästan exakt så som skadorna på ryggen såg ut? Har hon huggits med plastpåsen mellan sig, ovanpå huden??
Citera
2013-10-29, 22:32
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Fortfarande förstår jag inte riktigt hur en tejprulle - med alla hans här beskrivna aktiviteter med densamme - inte har ett fingeravtryck av KJ? Något avtryck?

Upplys mig gärna.
Det beror på att det bara är VB som har hanterat aktuell tejp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in