2013-10-11, 08:40
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD: Advokaten: "Bevisningen ser svag ut"
Har advokaten haft några tyngre mål förut och har han i så fall lyckats få någon fri?
Citera
2013-10-11, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Hoppas också att förhör med karatefrun finns med i FUP. Man vill ju veta hur människan tänkte.

Hoppas samma, minst sagt konstiga meddelanden hon skrev på facebook där innan VB hade hittats.
Citera
2013-10-11, 08:55
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Tänkte hämta ut FUP. Vars vänder jag mig till? Kan man som privatperson hämta ut FUPPEN?
När släpps den?

Fick just in svaret på min förfrågan, och FUP kommer även denna gång i form av ettor och nollor:

"Jag fick din fråga skickad till mig från Åklagarmyndigheten då Polismyndigheten i Norrbotten bistår dem med hanteringen av förundersökningsprotokollet.
Svaret på din fråga är ja, förundersökningen kommer att finnas i digital form på CD-skiva.

Vänliga hälsningar"
Citera
2013-10-11, 09:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Har advokaten haft några tyngre mål förut och har han i så fall lyckats få någon fri?
Jag vet inte om han har fått någon fri, men det här kallar jag inte misslyckande:
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?ArticleId=7061534
Citat:
Kammaråklagare Ulrika Schönbeck yrkade att båda männen ska dömas för grovt rån till ett fängelsestraff som inte understiger fyra år.

Domstolen valde dock att rubricera brottet som rån. 23-åringen dömdes till fängelse i ett år och sex månader medan 22-åringen dömdes till skyddstillsyn och tre månaders fängelse. En av anledningarna till den
relativt milda påföljden är att brottet skedde för länge sedan.
BF var försvarare.
Citera
2013-10-11, 09:22
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Gosse, du är en långsint rackare. Jag säger ju att slaskjournalister gärna kan kika på fup, men varför ska berta på långgatan ha fuppen? Eller lille jonas på pojkrummet? Kreti och pleti? Eller grannen till brottsoffret i denna tråd?
Att ta del av fuppen är en demokratifråga och till syvende och sidst en fråga om att vi lever i ett öppet samhälle och inte en sluten diktatur.
Citera
2013-10-11, 09:28
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Att ta del av fuppen är en demokratifråga och till syvende och sidst en fråga om att vi lever i ett öppet samhälle och inte en sluten diktatur.

Trams. Journalister, poliser, alla som behöver fuppen i sin yrkesutövning, forskare med mera har tillgång till den. Finns ingen diktaturvarning bakom det resonemanget. Jag tycker att tillgången kan stoppa där, eller så behövs mer sekretess. Det kan inte vara meningen att lille Bosse 15 år, som hänger här olovandes, ska kunna ladda ned fuppen, så enkelt, om jag nu ska dra en annan extrem.

Jag tycker att vanligt folk inte ska grotta i sådant här, med utbildning följer en viss förmåga att hantera sådant här material, inbillar jag mig. Man har moralen på rätt plats, samt stöd bland kollegor när man tittar igenom obehagligheter, och, den professionelles mantel/skydd. Här sitter kaffesörplare som inte kan låta bli att titta, sen kommer deras mardrömmar, samt felaktiga slutsatser eftersom de inte kan bedöma saken rätt, de saknar erfarenhet och kompetens att ta till sig materialet. Det blir bara sensationslystnad, som kommer att ge dem en smäll.
Citera
2013-10-11, 09:35
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Trots att jag är journalist tycker jag inte att vi ska ha specialregler. Det finns till och med exempel på FB-medlemmar som gripit in och kunnat påverka rättsfall genom åklagarkontakter.
Vill man att den möjligheten finns får man acceptera att Jonas på pojkrummet (eller Berta på Långgatan) använder gorebilder som r*nkobjekt (även om de oftast är hemliga nu för tiden). Det är inte ett tillräckligt argument för att öka sekretessen i Sverige.
Om du skäms att vara här finns ju alternativet att lämna FB.
I denna tråd finns både personer som är övertygade om den misstänktes skuld och oskuld. Sådana personer kan faktiskt ibland göra så att en dom blir mer rättvis.

Det tycker jag att du som journalist, ska ha, och alla som har behov av fup i sin yrkesutövning. Jag skulle gärna se att precis som inom medicinen borde en oberoende grupp gå igenom utredning och ge en second opinion, en instans vid sidan av överklagande. Som det är nu kan det vara rättsosäkert, se Quickfallet, trots alla höga principer inom rättsväsendet.
Citera
2013-10-11, 09:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Trams. Journalister, poliser, alla som behöver fuppen i sin yrkesutövning, forskare med mera har tillgång till den. Finns ingen diktaturvarning bakom det resonemanget. Jag tycker att tillgången kan stoppa där, eller så behövs mer sekretess. Det kan inte vara meningen att lille Bosse 15 år, som hänger här olovandes, ska kunna ladda ned fuppen, så enkelt, om jag nu ska dra en annan extrem.

Jag tycker att vanligt folk inte ska grotta i sådant här, med utbildning följer en viss förmåga att hantera sådant här material, inbillar jag mig. Man har moralen på rätt plats, samt stöd bland kollegor när man tittar igenom obehagligheter, och, den professionelles mantel/skydd. Här sitter kaffesörplare som inte kan låta bli att titta, sen kommer deras mardrömmar, samt felaktiga slutsatser eftersom de inte kan bedöma saken rätt, de saknar erfarenhet och kompetens att ta till sig materialet. Det blir bara sensationslystnad, som kommer att ge dem en smäll.
Åklagare och försvarare har olika inställning till media. Vissa talar gärna i media, som glatt återger, andra driver målet i rättssalen endast. Allmänheten kan få en sned uppfattning i skuldfrågan, och måste kunna ta del av förundersökningen för att kunna kontrollera rättssäkerheten.
Citera
2013-10-11, 10:45
Bannlyst
Citat:
Det tycker jag att du som journalist, ska ha, och alla som har behov av fup i sin yrkesutövning. Jag skulle gärna se att precis som inom medicinen borde en oberoende grupp gå igenom utredning och ge en second opinion, en instans vid sidan av överklagande. Som det är nu kan det vara rättsosäkert, se Quickfallet, trots alla höga principer inom rättsväsendet.
De flesta mord jag bevakat har jag varit ensam på. I vart fall har jag oftast varit ensam om att ha läst Fup, eftersom de flesta journalister är lata och nöjer sig med stämningsansökan. Att överlåta den demokratiska granskningen till en journalist som kan vara bakis, korkad eller inte ens har tid att bevaka rättegången känns inte tryggt. Därför anser jag att allmänheten ska ha tillgång till Fup.
Gillar däremot din ide om ett organ för second opinion!
Citera
2013-10-11, 16:32
Medlem
Citat:

Cinnabar, vad säger att journalist är en yrkesgrupp som t.ex. skulle vara genom utbildning bättre skickad att läsa/bedöma/tycka om FUP.

Då bör du läsa på ordentligt gällande TQ där det blev totalhaveri och i princip alla journalister utom ett fåtal skrev spaltmil om denna massmördare utan att ens göra en kritisk granskning/tanke av det material de skrev om. Några var kritiska och de var ju faktiskt de som bl.a. till slut stoppade rättsskandalen som är av MEGA typ.

I en rättsstat går det inte att begränsa vilka som skall få ta del av FUP etc, om det skall vara ett öppet samhälle även om det skulle trampa någon på tårna.

Dock kan jag hålla med om att det är inte lämplig lektyr för barn och ungdomar och personer som kan påverkas av innehållet i negativ riktning, men vem skall dra den gränsen, det går inte i dagens media samhälle där en nyhet landar i ett media t.o.m. sekunder efter det händer.
Citera
2013-10-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Cinnabar, vad säger att journalist är en yrkesgrupp som t.ex. skulle vara genom utbildning bättre skickad att läsa/bedöma/tycka om FUP.

Då bör du läsa på ordentligt gällande TQ där det blev totalhaveri och i princip alla journalister utom ett fåtal skrev spaltmil om denna massmördare utan att ens göra en kritisk granskning/tanke av det material de skrev om. Några var kritiska och de var ju faktiskt de som bl.a. till slut stoppade rättsskandalen som är av MEGA typ.

I en rättsstat går det inte att begränsa vilka som skall få ta del av FUP etc, om det skall vara ett öppet samhälle även om det skulle trampa någon på tårna.

Dock kan jag hålla med om att det är inte lämplig lektyr för barn och ungdomar och personer som kan påverkas av innehållet i negativ riktning, men vem skall dra den gränsen, det går inte i dagens media samhälle där en nyhet landar i ett media t.o.m. sekunder efter det händer.

Eller tänk om det varit barn/ungdomar som varit där och hittat det, eller de personer som gjorde fynden, även om någon utav dem var utbildade så tror inte jag någon var beredd på vad de skulle hitta.

Sen är väl TQ lite OT, men jag tror ändå han fick den hjälp han behövde utav samhället istället för att ha fått gå fri.
Citera
2013-10-11, 17:19
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Eller för att ta ett ännu värre exempel daCosta fallet, sällan har några blivit så lynchade av media som de två som friades men ändå dömdes.

Det är nog det värsta skandalen som media skapat och hanterat, som tur är så har fler än media uppmärksammat det fallet annars hade inget hänt för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in