2013-10-29, 21:43
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Tejpremsorna på VB är bredare än KJ:s halva.

På bilden på s. 289 i FUP ser man att bredderna på den tjocka och smala sidan rör sig ungefär inom spannet 11-15 så det kan vara en förklaring. Men som sagt. Jag tycker det är oklart med tejpen och hoppas det blir klarare i rätten.

Det står att det gjorts fingeravtrycksbehandling. Står nåt om detta i fup? Finns det inget fingeravtryck alls är det ju en märklig rulle minst sagt.
Citera
2013-10-29, 21:47
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men nu är ni där igen med att sluta er till oskuld genom att hitta bortförklaringar till indicierna ett efter ett. Det är inte så man gör. Om det vore legitimt att göra så, skulle ingen någonsin kunna dömas på indiciebevisning., eftersom hela definitionen av ett indicium är att det är ett bevis som inte ensamt räcker för att fälla en tilltalad. Det är klart att likhundar kan markera fel. De är levande varelser. Men om en likhund markerar i bagageutrymmet på en bil där offrets blod bevisligen finns, är det i sig en säkrare markering än om en likhund markerar på ett ställe där man inte har någon speciell anledning att tro att det skulle ha funnits ett lik, i och med att man då både måste anta att likhunden, tvärt emot vanligheten, har markerat fel, och att offrets blod har hamnat både i bagageutrymmet och på själva bagageluckan på ett sätt som är orelaterat till mordet.
Vad svamlar du om? Jag hänvisar till att likhundar/sökhundar eller vad ni nu vill kalla dem kan ha fel. Bevisligen. På vilket sätt är det en bortförklaring?
Citera
2013-10-29, 21:49
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag skrev det nyss.
Såg det nu
Men jag skulle inte dra en sådan tvärsäker slutsats..
Har någon provat att dela en tejp på detta sätt...då marker man att det blir inte rakt...särskilt inte om man försöker flera meter

Gissningsvis är tejpen delad och kapad på sin längd manga ganger...
För att få en perfekt matchning mellan bitar behöver man sannolikt passa ihop dessa direct efter man har dragit ut från rullen, där man dessutom hade behövt dra ut tejpen försiktigt.

Materialet(tejprullen) blir påverkad redan i användandet, den är elastisk och plastiskt dvs tejpen är töjbar och kan bli deformerad, dvs den ändrar form väldigt lätt om man drar i den, när man går in i det plastiska tillståndet blir materialförändringen permanent, alltså den kan inte få tillbaka sin ursprunkliga form, ...enkel materiallära för en ingenjör..
Citera
2013-10-29, 21:51
Medlem
MrsMagoos avatar
Att hundarna markerar målsubstans räcker inte enbart som bevisning i brottmål. Det kan dock bidra med den direkt avgörande pusselbiten, och en hund som Uno är den hund som är med i de tre senaste stora brottsfallen.

Det är inget som man pratar bort eftersom inget i teknisk väg kan jämföras med en hunds nos.
Uno och förare ingår i Västra Götalands kriminalhundsgrupp. Det är lite kul att se i videon runt 2.20 då Uno markerat i KJs bil, och vips hoppar advokaten fram och ska titta. Han som menade att blodet inte är något bevis. Men hur han ska kringgå den markerade likdoften det blir en svårare uppgift.

Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Vad svamlar du om? Jag hänvisar till att likhundar/sökhundar eller vad ni nu vill kalla dem kan ha fel. Bevisligen. På vilket sätt är det en bortförklaring?

Men du ska väl bevisa det i så fall och det kan du ju inte eftersom blodet fanns där, så det är väl uppenbart att hunden inte har fel. Tramserier för att prata bort en viktig faktadel i fallet för att du bestämt dig för att KJ är oskyldig.

Du kom dragandes med en hund, som man verkligen kan ifrågasätta då det gäller den utlovade meritlistan. En privatägd hund dessutom.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-29 kl. 22:00.
Citera
2013-10-29, 21:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
På bilden på s. 289 i FUP ser man att bredderna på den tjocka och smala sidan rör sig ungefär inom spannet 11-15 så det kan vara en förklaring. Men som sagt. Jag tycker det är oklart med tejpen och hoppas det blir klarare i rätten.

Det står att det gjorts fingeravtrycksbehandling. Står nåt om detta i fup? Finns det inget fingeravtryck alls är det ju en märklig rulle minst sagt.
Det gjordes ingen fingeravtrycksundersökning. Rullen skickades till SKL, men antagligen tyckte någon att fingeravtrycksundersökning var onödig. KJ var redan bunden till rullen genom den plats den hittades på, det var viktigare att leta efter DNA från VB. Det gjordes inte ens ett sök efter DNA från KJ på rullen, trots att den dyra delen av jobbet var att göra en analys av DNA på rullen, en jämförelse mellan DNA-analyser är en baggis. Tydligen tyckte någon att pengarna för analyserna kunde hellre spenderas på munkar.
Citera
2013-10-29, 21:54
Medlem
Om jag inte minns fel nämnde KJ ngt om att en ända på tejpen var lite sned och att han försökt räta till det och att det störde honom. För en del personer med autism så kan det vara oerhört viktigt att tejpen är rak och inte sned. Därav dessa raka linjer på tejpen. En del mår dåligt om det inte stämmer på millimetern och det kan vara personer som annars fungerar bra i samhället.
Citera
2013-10-29, 21:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Såg det nu
Men jag skulle inte dra en sådan tvärsäker slutsats..
Har någon provat att dela en tejp på detta sätt...då marker man att det blir inte rakt...särskilt inte om man försöker flera meter

Gissningsvis är tejpen delad och kapad på sin längd manga ganger...
För att få en perfekt matchning mellan bitar behöver man sannolikt passa ihop dessa direct efter man har dragit ut från rullen, där man dessutom hade behövt dra ut tejpen försiktigt.

Materialet(tejprullen) blir påverkad redan i användandet, den är elastisk och plastiskt dvs tejpen är töjbar och kan bli deformerad, dvs den ändrar form väldigt lätt om man drar i den, när man går in i det plastiska tillståndet blir materialförändringen permanent, alltså den kan inte få tillbaka sin ursprunkliga form, ...enkel materiallära för en ingenjör..
Hur vet du att tejpen är töjbar? De googlingar jag har gjort på kirurgtejp, och det är åtskilliga, säger motsatsen.
Citera
2013-10-29, 22:02
Medlem
Namibia1s avatar
Någon som vet vad detta handlar om?
FUP s.1061
B har även berättat för A att när han skulle börja med karateträngen hade hans mamma sagt att MB skulle ha anklagats för en våldtäkt. A har uppmanat B att underrätta polisen om detta men det ska inte ha skett.
Citera
2013-10-29, 22:02
Medlem
Citat:
Hur vet du att tejpen är töjbar? De googlingar jag har gjort på kirurgtejp, och det är åtskilliga, säger motsatsen.
Du tror väl dessutom att tejpen i badrummet är en papperstejp (Betapore)? Eller har du tänkt om?
Citera
2013-10-29, 22:04
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Det gjordes ingen fingeravtrycksundersökning. Rullen skickades till SKL, men antagligen tyckte någon att fingeravtrycksundersökning var onödig. KJ var redan bunden till rullen genom den plats den hittades på, det var viktigare att leta efter DNA från VB. Det gjordes inte ens ett sök efter DNA från KJ på rullen, trots att den dyra delen av jobbet var att göra en analys av DNA på rullen, en jämförelse mellan DNA-analyser är en baggis. Tydligen tyckte någon att pengarna för analyserna kunde hellre spenderas på munkar.

I rapporten från SKL står: "Liknande mönster i polariserat ljus (ngt svårt att avgöra då jämförelsen gjordes efter fingeravtrycksbehandling)." Hur ska det tolkas?
Citera
2013-10-29, 22:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverax
Du tror väl dessutom att tejpen i badrummet är en papperstejp (Betapore)? Eller har du tänkt om?
Jag har tänkt om, eftersom senaste papperet om tejpen från SKL säger att det är plasttejp.
Citera
2013-10-29, 22:09
Medlem
Någon som kan förklara varför man skulle vilja/behöva DELA på tejpen..? Varför inte använda hela bredden/höjden?? Är den svår att få tag på om den tar slut? Är den dyr? En av många frågor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in