2013-10-29, 16:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Hur är det tänkt att en nyutexaminerad som inte har fått ärva en smärre förmögenhet ska kunna få tag på en lägenhet i Stockholm när hyresrätter inte finns att tillgå och bostadspriserna kryper upp till 60-70papp/m²?

Bara kapitalinsatsen hamnar på ca 250papp för en sunkig etta. Ska de hanka sig fram på andrahandskontrakt i 4-5 år tills de har sparat ihop tillräckligt för att kunna få låna tillräckligt för att ge sin in i den här cirkusen?

Skulle tro att rörligheten på arbetskraften är kraftigt försämrad pga den värdelösa bostadsmarknaden i Sverige.

Jag hoppas personligen att skiten kraschar och att bolånepellarna får sig ett riktigt wake up call.

Rösta på VPK. De säger att de ska bygga fler billiga hyresrätter!

Nej det beror väl på var man köper sin första bostad. I sthlms innerstad blir det svårt att komma billigt undan, men tittar man utåt märsta och jakobsberg, så är bostäder fortfarande ganska överkomliga. Tror knappast du behöver 250 papp i insats där. Men det duger väl inte?
2013-10-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du väljer avsiktligt att misstolka det jag skriver och det visar på att du saknar vettiga argument. Skuldkvoten och nettoskulden kan falla även om man lånar upp mer pengar om priset på bostaden ökar kraftigt.

.
Vad är det jag missförstår? Ditt förslag på att betala räntekostnaderna var att öka räntekostnaderna.

"Boprisökningar gör det också möjligt att låna mer för att betala räntorna utan att öka skuldkvoten."

Att man kan öka sin belåning utan att påverka den initiala belåningen är en sak, men att öka lånet för att betala lånekostnaderna på ursprungssumman är ett ganska konstigt förslag.
2013-10-29, 18:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Vad är det jag missförstår? Ditt förslag på att betala räntekostnaderna var att öka räntekostnaderna.

"Boprisökningar gör det också möjligt att låna mer för att betala räntorna utan att öka skuldkvoten."

Att man kan öka sin belåning utan att påverka den initiala belåningen är en sak, men att öka lånet för att betala lånekostnaderna på ursprungssumman är ett ganska konstigt förslag.

Om du lär dig att inte tolka in budskap som inte finns där utan istället bara läsa exakt vad det står så blir debatten bättre.

Att jag påpekar "Boprisökningar gör det också möjligt att låna mer för att betala räntorna utan att öka skuldkvoten." betyder INTE att det är ett förslag att du eller andra ska göra det. Det är heller inte någon rekommendation om motsatsen. Det är helt enkelt bara ett konstaterande att skuldkvoten och nettoskulden inte behöver öka för att man ökar lånen om bopriserna samtidigt stiger. Precis det jag skrev alltså.

För att utveckla detta ytterligare, även om det redan framgår av det jag skrivit tidigare, så ser jag flera underliggande faktorer som kan göra bostäder som en attraktiv placering. Den analysen kan du dela om du vill, eller tycka något helt annat om, men det lämnar jag därhän nu.

De som däremot delar min syn kommer göra vad de kan för att köpa en bostad och om det finns regleringar som försvårar detta gör folk sitt bästa för att gå runt det. Det såg vi inte minst när bolånetaket på 85% infördes. Det dröjde då inte många dagar innan statliga SBAB var kreativa och erbjöd lån som gick över den gränsen. Det såg förstås inte bra ut att en statlig bank gick i bräschen för att runda krav som samhället precis har ställt upp och öppet gjorde reklam för det på webben. Detta ledde till att de fick backa och åtminstone inte så öppet erbjuda sådana lösningar, men det hindrar förstås inte att det fortfarande är möjligt att runda taket.

Det jag vill säga är alltså att varje reglering får motreaktioner som man ofta inte på förhand har förutsett.

Skulle man t.ex. nu införa ett amorteringskrav skulle det inte dröja länge innan marknaden är kreativ igen och rundar det. Amortera den 25:e varje månad och låna på nytt samma belopp den 26:e så har du uppfyllt det kravet.

.
2013-10-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Samtidigt är andel av hushållets disponibla inkomst som går till boendekostnader ungefär samma. Vad drar du för slutsats av det?
Att det kan hända samtidigt som utlåningen skenar beror väl på att man numera har amorteringsplaner på 100+ år och att räntorna är låga.
2013-10-29, 18:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Hela kedjan. Föreningarna kommer att behöva öka avgifterna, det kommer också att slå mot konsumtion och arbete.

Det är en riggad marknad med extremt mycket politik i sig.

Jag har efter villaförsäljning skapligt med pengar och kollar runt på borätter i sydsverige, men jag har blivit mörkrädd när man ser att föreningar som bildades före 2006 har köpt fastigheter för fantasisummor och lånar sig fram. Ser framför mig en dominoeffekt, när den första trillar så höjer banken marginalen lite för ökad risk så faller nästa som är på marginalen och så höjer banken lite till och rätt vad det är så råder fritt fall.

Övertyga gärna mig att jag har fel.
Senast redigerad av svartsynsk 2013-10-29 kl. 18:46.
2013-10-29, 18:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Jag har efter villaförsäljning skapligt med pengar och kollar runt på borätter i sydsverige, men jag har blivit mörkrädd när man ser att föreningar som bildades runt 2005 har köpt fastigheter för fantasisummor och lånar sig fram. Ser framför mig en dominoeffekt, när den första trillar så höjer banken marginalen lite för ökad risk så faller nästa som är på marginalen och så höjer banken lite till och rätt vad det är så råder fritt fall.

Övertyga gärna gärna mig att jag har fel.

Jag vet inte var du har hittat de skakiga föreningarna men mitt råd är att undvika dem. Det finns gott om föreningar, även de med fastigheter byggda senare än 2005, som har mycket god ekonomi.

.
2013-10-29, 18:48
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Rösta på VPK. De säger att de ska bygga fler billiga hyresrätter!

Nej det beror väl på var man köper sin första bostad. I sthlms innerstad blir det svårt att komma billigt undan, men tittar man utåt märsta och jakobsberg, så är bostäder fortfarande ganska överkomliga. Tror knappast du behöver 250 papp i insats där. Men det duger väl inte?

Nej! Det är en mänsklig rättighet att bo på SoFo fattar du väl! VPK 4 eva'. Oklart var dessa hyresrätter de ska bygga ska vara. För på höjden vill de ju inte bygga.
2013-10-29, 18:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Nej! Det är en mänsklig rättighet att bo på SoFo fattar du väl! VPK 4 eva'. Oklart var dessa hyresrätter de ska bygga ska vara. För på höjden vill de ju inte bygga.

De är ju från en annan planet så det löser de säkert där.

.
2013-10-29, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag vet inte var du har hittat de skakiga föreningarna men mitt råd är att undvika dem. Det finns gott om föreningar, även de med fastigheter byggda senare än 2005, som har mycket god ekonomi.

.

Jo just för att jag synar redovisningarna noga och kollar underhållsstatus mm så har det inte blivit någon affär ännu.
2013-10-29, 19:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Jo just för att jag synar redovisningarna noga och kollar underhållsstatus mm så har det inte blivit någon affär ännu.

Det är bra att du synar redovisningarna ordentligt, det har jag alltid gjort också. Jag har däremot inte haft något problem att hitta föreningar med god ekonomi. Min nuvarande BR som jag köpte för några år sedan har t.ex. sänkt månadsagifterna från en måttlig nivå till nu en rätt låg nivå och klarar ändå av att amortera en hel del. Och detta är ändå en ny fastighet.

.
2013-10-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludermassigneger
Hur är det tänkt att en nyutexaminerad som inte har fått ärva en smärre förmögenhet ska kunna få tag på en lägenhet i Stockholm när hyresrätter inte finns att tillgå och bostadspriserna kryper upp till 60-70papp/m²?

Bara kapitalinsatsen hamnar på ca 250papp för en sunkig etta. Ska de hanka sig fram på andrahandskontrakt i 4-5 år tills de har sparat ihop tillräckligt för att kunna få låna tillräckligt för att ge sin in i den här cirkusen?

Skulle tro att rörligheten på arbetskraften är kraftigt försämrad pga den värdelösa bostadsmarknaden i Sverige.

Jag hoppas personligen att skiten kraschar och att bolånepellarna får sig ett riktigt wake up call.
Det är inte "tänkt" att du ska kunna bo i innerstan om du är saknar pengar. Varför skulle det vara en mänsklig rättighet att få bo i innerstan?
2013-10-29, 21:08
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
han dra säkerligen slutsatsen att:
räntan är artificiellt låg.
Räntan är artificellt låg pga politiska beslut, men det spelar egentligen ingen roll, det är bara att anpassa sig till spelets regler och agera därefter vad man tror är bäst ekonomiskt. Det som irriterar mig dock är att marknaden blir så mycket svårare att förutse när man måste ta hänsyn till politiska beslut som kan ändras över en natt (t.ex. ränteavdrag, amortering, ROT, fastighetsskatt, marknadshyror etc). När "marknaden" är så pass politiserad är det bra med rätt politiska kontakter för att "förutse" "marknaden"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in