2011-10-17, 19:27
Medlem
Mina försök att få den här med i kommentarspalten till artikeln om dagens scb-statistik på www.di.se fick dem att blockera mitt IP-nummer...

SCB:s siffror släpar efter med några månader eftersom de baseras på lagfarter, inte kontrakt. Mäklarstatistiks siffror är betydligt mer aktuella. Går man in på mäklarstatistiks tre månader gamla data hittar man i stort sett samma tremånaderssiffror som SCB nu visar:

http://www.maklarstatistik.se/pressmeddelande/pm-2011-07-14.aspx

Därefter har Mäklarstatistik visat sjunkande priser.

/Bostadsbubblan 2011, youtube
2011-10-17, 19:39
Medlem
Jag förstår bara inte 2 saker:

- Hur kan det råda en bostadsbubbla när det ur flera aspekter råder bostadsbrist?
- Hur kan husen vara så övervärderade när de rasade på -90-talet? De prisökningar som skett på senare tid (10 år) kan ju vara återhämtning.
2011-10-17, 20:40
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten

- Hur kan det råda en bostadsbubbla när det ur flera aspekter råder bostadsbrist?
- Hur kan husen vara så övervärderade när de rasade på -90-talet? De prisökningar som skett på senare tid (10 år) kan ju vara återhämtning.
För någon månad sedan skrev jag den här posten som svar på ungefär de frågorna: https://www.flashback.org/sp32984507
För att avgöra om vi är inne i vår andra bubbla på två decennier, eller ifall vi bara hade en onaturlig nedgång i priserna, bör man ta en titt på bostadspriser över längre tid, säg 100 år, och jämföra med något annat. Och jämför man med inflationen, dvs prisökningar på allt möjligt, så har bostäderna dragit ifrån speciellt sedan ca 1980. Däremot, om man jämför med Sveriges BNP-ökning blir det snarare tvärt om.
Riksbanken har samlat en del intressant statistik i: http://www.riksbank.se/upload/Rapporter/2011/RUTH/RUTH_kap2.pdf
2011-10-17, 21:20
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten

- För att somaliska familjer inte har köpkraften att skaffa sig en herrgård i Stockholm (bara för att befolkningen ökar betyder det inte att vi blir köpstarkare eller rikare)
- De prisökningar som skett de senaste 2 åren har varit återhämtning, allt innan det har varit (omotiverade) prisökningar
2011-10-18, 01:33
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-alban
Det där får du gärna visa en källa på, dom få gånger jag hört en bank uttala sig om detta har upplägget alltid varit ungefär: "Så länge låntagaren klarar att betala räntan är vi inte så värst oroade, vi börjar inte jaga folk bara för värdet sjunker. Problemet kommer först när låntagaren av någon anledning slutar betala ränta, då tvingas vi agera."

Jag skulle nästan påstå att du sprider lite skitsnack.

Det funkar så här min bäste neger. När banken går på plus och har kapitaltäckning så säger de så som du skrev i ditt inlägg. Skulle de säga något annat så skulle folk inte vilja låna lika mycket av dem, och då kommer de att förlora inkomst. När banken efter bubbelimplosionen går på minus pga lån till konkursade företag och personer och deras kapitaltäckningsgrad närmar sig 0% så kommer de och säger "langa över cashen du är skyldig oss nu svenne".

Ur bankens synvinkel är det ingen katastrof för dem om du tvingas sälja med förlust, de får tillbaka en rejäl del av lånet direkt och angående den del som fattas så är du återbetalningsskyldig för den hursomhelst, och för osäkrade lån, som resten du blir sittande med, tar man högre ränta, så de offrar helt enkelt lite ränteinkomst för att höja sin kapitaltäckningsgrad. Att du blir knullad är synd säger banken men affärer är affärer och du skulle inte tagit ett större lån än vad du pallade med så det är egentligen ditt fel, sen går de och lånar ut ett berg av pengar till nästa svenne som kommer in genom dörren. Du sitter i din hyresetta med Jamal, Abdullah och N'gumba som grannar och snålar så att du betalat av dina skulder inom femton år.
2011-10-21, 11:58
Medlem
Osmanvallos avatar
Nu börjar mäklarna gå i konkurs precis som på 90-talet.....

http://cornucopia.cornubot.se/2011/10/maklardoden-ar-har.html
2011-10-21, 14:44
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
Nu börjar mäklarna gå i konkurs precis som på 90-talet.....

http://cornucopia.cornubot.se/2011/10/maklardoden-ar-har.html
Det kan ju också vara relaterat till Skatteverkets insats för att stoppa svarta pengar i branschen.
2011-10-21, 20:24
Medlem
Osmanvallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det kan ju också vara relaterat till Skatteverkets insats för att stoppa svarta pengar i branschen.

ja men självklart, vad dum jag är som tror att det är finanskris i världen och att svenska bostäder är kraftigt övervärderade

Det måste vara på grund av skatteverkets hårda attityd som mäklarna går i konkurs och bostadshandeln står fullkomligt still

Din jävla idiot
2011-10-22, 01:42
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmanvallo
ja men självklart, vad dum jag är som tror att det är finanskris i världen och att svenska bostäder är kraftigt övervärderade

Det måste vara på grund av skatteverkets hårda attityd som mäklarna går i konkurs och bostadshandeln står fullkomligt still

Din jävla idiot
Lustigt att alla som saknar faktaunderlag/egentlig orsak till vad de postar om alltid börjar kalla folk för idioter...
2011-10-23, 01:21
Medlem
Inte bara jag utan många jag känner sitter och väntar på ett pris ras för att få möjlighet att köpa en fet lägenhet i sthlm city till super pris. Tror tyvärr inte min önskan går i uppfyllelse utan jag tror att vi i Sverige har landat rätt prismässigt.. Kollar man mäklarstatistik så sjönk priserna ca 10-15 % 2008 när bankerna inte ville låna ut pengar och sommaren 2010 var vi tillbaks på samma nivå, nu tror jag det kan sjunka 10-15% igen men inte mer utan jag tror vi har landat på en rimligt prisnivå redan 2007.

Så sedan 2007 har vi inte enligt statistiken inte haft någon uppgång.. OM man räknar med inflation så har priserna sjunkit.

Men ett ras på 40% skulle innebära att man kan bo i en 3:a på södermalm för ca 8000kr/mån om man betalar 15% kontant. Hoppas det är rimmigt.. för då kommer jag att bo dör nästa sommar..
Senast redigerad av zyxey 2011-10-23 kl. 01:25.
2011-10-23, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyxey
Men ett ras på 40% skulle innebära att man kan bo i en 3:a på södermalm för ca 8000kr/mån om man betalar 15% kontant. Hoppas det är rimmigt.. för då kommer jag att bo dör nästa sommar..
Några tankar:

1: En krasch innebär lägre priser, men inte nödvändigtvis lägre månatliga utgifter, även om toleransen för risk bland köpare gör sitt. De strängare amorterings- och insatskrav som redan börjat kännas av kommer att hålla utgifterna för lånefinansierat boende fortsatt höga. Räkna med underhåll/avskrivning i månadskalkylen samt kostnaden av att binda kapital.

2: Det enda sättet att kapitalisera på lägre priser kommer alltså att vara att komma med en hög insats på 25-50%, eller en ovanligt hög inkomst. Har du en miljon eller mer att klämma in som insats så kan en 3:a på söder för runt 8k/mån vara realistiskt - om 3-4 år dvs! Bostadspriser korrigerar långsamt...

Tänk dock på att med en miljon eller mer i tillgångar så kanske inte en bostad i en kraschad marknad kommer att kännas så jävla hett, särskilt om du redan har ett acceptabelt hyresboende. Vilket för oss vidare:

3: Att ha en bra hyresrätt att lämna till säljaren i byte kan potentiellt bli lika viktigt som en god ekonomi för att få till en gynnsam affär i en havererad marknad.
Senast redigerad av Bors 2011-10-23 kl. 11:58.
2011-10-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyxey
Inte bara jag utan många jag känner sitter och väntar på ett pris ras för att få möjlighet att köpa en fet lägenhet i sthlm city till super pris. Tror tyvärr inte min önskan går i uppfyllelse utan jag tror att vi i Sverige har landat rätt prismässigt.. Kollar man mäklarstatistik så sjönk priserna ca 10-15 % 2008 när bankerna inte ville låna ut pengar och sommaren 2010 var vi tillbaks på samma nivå, nu tror jag det kan sjunka 10-15% igen men inte mer utan jag tror vi har landat på en rimligt prisnivå redan 2007.

Så sedan 2007 har vi inte enligt statistiken inte haft någon uppgång.. OM man räknar med inflation så har priserna sjunkit.

När köper du?
Efter hur många % fall slår du till?

En del fastighetspriser i Japan har fallet mer än 90% sedan toppen. Så när köper du?

En fråga som du måste ta ställning till är hur stor ytterligare nedgång är du beredd att acceptera. Dvs hur stor förlust är du beredd att ta för att äga den lägenheten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in