Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Många länder befinner sig nu i en utomordentligt svår situation men mycket höga statsskulder. USA har här en unik situation då de kan låna i egen valuta och det öppnar för möjligheten att trycka mer pengar för att betala lånen. Detta skulle givetvis innebära att det skulle bli en mycket dålig investering att sitta med USD på ett lågräntekonto.
Om USA på allvar börjar trycka mer pengar för att lösa sina problem kommer det även att påverka andra länders konkurrenskraft. Det kan som en kedjeeffekt tvinga allt fler länder att anamma samma penningpolitik.
Jag är alltså helt inne på din linje att det inte känns attraktivt att sitta med kontanter på lågräntekonton, detta är ingen trygg placering på längre sikt. Placerare kommer då att söka med ljus och lykta efter alternativ. Börsen är givetvis ett alternativ men i osäkra tider vill placerare även hitta stabilare grund. Guld är då ett tredje alternativ men även Guldet har nu spekulerats upp till nivåer som gör det allt annat än tryggt och stabilt. Jag ser här mark och även ekonomiskt välskötta fastigheter som ett mycket tänkbart alternativ. Mark är precis som Guld en brisvara och i attraktiva lägen blir det en trygg placering.
Förutom det jag sagt tidigare i tråden ser jag alltså även detta som ett argument för högre BR-priser. I attraktiva lägen är det en bristvara som man kan fly till när allt annat känns farligt, och det gör som sagt var även kontanter på ett bankkonto. Flera länder riskerar att hamna i lägen då det inte finns någon stabil grund alls. Detta gäller visserligen även fastigheter och speciellt på orter som riskerar att avfolkas pga av kriser eller drabbas av hög arbetslöshet, men i de mest attraktiva lägena kan välskötta fastigheter visa sig bli bland det mest stabila man kan hitta. Det bör i så fall leda till att fastighetspriserna i ännu högre utsträckning kommer springa snabbare än löneökningar.
.
Problemet är även att priserna på fastigheter inte kommer att öka lika mycket framöver, det finns ett tak för hur mycket man kan låna, då lägre löner leder till lägre kapital att "låna upp".
Vi har även en väldigt hög arbetslöshet, och lönerna hålls uppe av facken, och högre löner minskar även landets konkurrenskraft vilket leder till att fler jobb läggs utomlands.
Bostadspriserna baseras på lönerna, inga företag köper bostadsrätter
Kan även slänga in att inflation leder till högre ränta, och om räntan inte kan höjas så kommer vi inte heller att få någon inflation som käkar upp lånen.
Det funkade när löneökningar låg på 10-40%, när löneökningen ligger på 0-3% med varsel och räntan närmar sig noll så blir det ingen sk Inflation.