2013-10-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Frågan man bör ställa sig är på vilket sätt detta är unikt för just banker.
Nu var broker dealers jag skrev om inte bankinstitut. Så att begränsa sig till banker är kanske inte rätt.

Citat:
Företag som tar för stor risk kan gå i konkurs, och detta gäller alla företag. Som jag skrev tidigare, behandla banker som andra företag och låt aktieägarna ta smällen om det går illa. Då blir det heller inte statens uppgift att lägga sig i om just bankföretagen bedriver verksamheten bra eller inte.
Och banker får gå under. I Sverige har aktieägarna i Carnegie och HQ förlorat. Och i USA har mängder med banker gått under.

Men har det hindrat det fenomen jag beskrev? Svaret kan jag inte se är annat än nej. Din medicin fungerar inte.
Något annat krävs.
2013-10-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Alla använder ordet avskrivningstakt, det råder det inget tvivel om. Men förstår du att avskrivningstakten till största del är bokföringsteknisk? Eller menar du att en bostad som skrivits ner till 0:- på 90 år, är värd 0:- annat än i balansräkningen? Menar du att de flerhundraåriga husen i Gamla Stan är värda 0:-? De är alla renoverade, men renoveringen förändrar ju inte avskrivningen.
Bara som en generell kommentar här.
En byggnad som inte underhålls förfaller. Den som tvivlar kan traska ut på landet och titta på icke-underhållna byggnader. Och får då konstatera att det bara är att riva.

Antingen tar man kostnaden med att underhålla byggnaden eller också sker en värdeminskning (vilket är att se som en kostnad). Så kostnaden uppstår, sedan har man valmöjlighet hur man vill "använda den".
2013-10-28, 20:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nu var broker dealers jag skrev om inte bankinstitut. Så att begränsa sig till banker är kanske inte rätt.

Och banker får gå under. I Sverige har aktieägarna i Carnegie och HQ förlorat. Och i USA har mängder med banker gått under.

Men har det hindrat det fenomen jag beskrev? Svaret kan jag inte se är annat än nej. Din medicin fungerar inte.
Något annat krävs.

Vilken medicin är det som inte fungerar och vad är problemet som det inte löser menar du?

.
2013-10-28, 21:26
Medlem
Citat:
Vilken medicin är det som inte fungerar och vad är problemet som det inte löser menar du?

.
Din lösning på problemet du nämnde.
2013-10-29, 00:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Din lösning på problemet du nämnde.

Du är extremt otydlig, kan du inte förklara vilket problem du menar att min medicin inte löser? Vet inte ens vilken medicin du syftar på men det framgår kanske om du klargör problemet som enligt dig inte blir löst.

.
2013-10-29, 01:16
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
När mina föräldrar köpte sitt hus på 60-talet lånade de 100,000 kr vilket var väldigt mycket pengar då. De var också duktiga och amorterade vilket i efterhand kan konstateras var idiotiskt. De var då tvungna att avstå en stor del av sin köpkraften eftersom lönerna var mycket lägre då. Det hade varit mycket bättre att leva lite frikostigare och låtit inflationen ensamt "amortera" ned lånet istället. För nu har det ytterst margienell betydelse om skulden är på 100,000 kr eller 30,000 kr.
Tycker du har några bra poänger, bl.a. ökad penningmängd. Däremot när dina föräldrar köpte hus ökade lönerna med 10% per år och man behövde inte betala lika många årslöner för huset som idag. Skulder mot disponibel inkomst har stuckit iväg ganska ordentligt. Vad har du för åsikter om detta? Kommer det lösas genom mer inflation/ökad penningmängd? I så fall bör man sitta på vad som helst förutom pengar.
2013-10-29, 02:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Tycker du har några bra poänger, bl.a. ökad penningmängd. Däremot när dina föräldrar köpte hus ökade lönerna med 10% per år och man behövde inte betala lika många årslöner för huset som idag. Skulder mot disponibel inkomst har stuckit iväg ganska ordentligt. Vad har du för åsikter om detta? Kommer det lösas genom mer inflation/ökad penningmängd? I så fall bör man sitta på vad som helst förutom pengar.

Många länder befinner sig nu i en utomordentligt svår situation men mycket höga statsskulder. USA har här en unik situation då de kan låna i egen valuta och det öppnar för möjligheten att trycka mer pengar för att betala lånen. Detta skulle givetvis innebära att det skulle bli en mycket dålig investering att sitta med USD på ett lågräntekonto.

Om USA på allvar börjar trycka mer pengar för att lösa sina problem kommer det även att påverka andra länders konkurrenskraft. Det kan som en kedjeeffekt tvinga allt fler länder att anamma samma penningpolitik.

Jag är alltså helt inne på din linje att det inte känns attraktivt att sitta med kontanter på lågräntekonton, detta är ingen trygg placering på längre sikt. Placerare kommer då att söka med ljus och lykta efter alternativ. Börsen är givetvis ett alternativ men i osäkra tider vill placerare även hitta stabilare grund. Guld är då ett tredje alternativ men även Guldet har nu spekulerats upp till nivåer som gör det allt annat än tryggt och stabilt. Jag ser här mark och även ekonomiskt välskötta fastigheter som ett mycket tänkbart alternativ. Mark är precis som Guld en brisvara och i attraktiva lägen blir det en trygg placering.

Förutom det jag sagt tidigare i tråden ser jag alltså även detta som ett argument för högre BR-priser. I attraktiva lägen är det en bristvara som man kan fly till när allt annat känns farligt, och det gör som sagt var även kontanter på ett bankkonto. Flera länder riskerar att hamna i lägen då det inte finns någon stabil grund alls. Detta gäller visserligen även fastigheter och speciellt på orter som riskerar att avfolkas pga av kriser eller drabbas av hög arbetslöshet, men i de mest attraktiva lägena kan välskötta fastigheter visa sig bli bland det mest stabila man kan hitta. Det bör i så fall leda till att fastighetspriserna i ännu högre utsträckning kommer springa snabbare än löneökningar.

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-10-29 kl. 02:06.
2013-10-29, 09:30
Medlem
GigaSexys avatar
Citat:
Många länder befinner sig nu i en utomordentligt svår situation men mycket höga statsskulder. USA har här en unik situation då de kan låna i egen valuta och det öppnar för möjligheten att trycka mer pengar för att betala lånen. Detta skulle givetvis innebära att det skulle bli en mycket dålig investering att sitta med USD på ett lågräntekonto.

Om USA på allvar börjar trycka mer pengar för att lösa sina problem kommer det även att påverka andra länders konkurrenskraft. Det kan som en kedjeeffekt tvinga allt fler länder att anamma samma penningpolitik.

Jag är alltså helt inne på din linje att det inte känns attraktivt att sitta med kontanter på lågräntekonton, detta är ingen trygg placering på längre sikt. Placerare kommer då att söka med ljus och lykta efter alternativ. Börsen är givetvis ett alternativ men i osäkra tider vill placerare även hitta stabilare grund. Guld är då ett tredje alternativ men även Guldet har nu spekulerats upp till nivåer som gör det allt annat än tryggt och stabilt. Jag ser här mark och även ekonomiskt välskötta fastigheter som ett mycket tänkbart alternativ. Mark är precis som Guld en brisvara och i attraktiva lägen blir det en trygg placering.

Förutom det jag sagt tidigare i tråden ser jag alltså även detta som ett argument för högre BR-priser. I attraktiva lägen är det en bristvara som man kan fly till när allt annat känns farligt, och det gör som sagt var även kontanter på ett bankkonto. Flera länder riskerar att hamna i lägen då det inte finns någon stabil grund alls. Detta gäller visserligen även fastigheter och speciellt på orter som riskerar att avfolkas pga av kriser eller drabbas av hög arbetslöshet, men i de mest attraktiva lägena kan välskötta fastigheter visa sig bli bland det mest stabila man kan hitta. Det bör i så fall leda till att fastighetspriserna i ännu högre utsträckning kommer springa snabbare än löneökningar.

.

Problemet är även att priserna på fastigheter inte kommer att öka lika mycket framöver, det finns ett tak för hur mycket man kan låna, då lägre löner leder till lägre kapital att "låna upp".

Vi har även en väldigt hög arbetslöshet, och lönerna hålls uppe av facken, och högre löner minskar även landets konkurrenskraft vilket leder till att fler jobb läggs utomlands.

Bostadspriserna baseras på lönerna, inga företag köper bostadsrätter

Kan även slänga in att inflation leder till högre ränta, och om räntan inte kan höjas så kommer vi inte heller att få någon inflation som käkar upp lånen.

Det funkade när löneökningar låg på 10-40%, när löneökningen ligger på 0-3% med varsel och räntan närmar sig noll så blir det ingen sk Inflation.
2013-10-29, 09:41
Medlem
Citat:
Du är extremt otydlig, kan du inte förklara vilket problem du menar att min medicin inte löser? Vet inte ens vilken medicin du syftar på men det framgår kanske om du klargör problemet som enligt dig inte blir löst.

.
https://www.flashback.org/sp45873317
https://www.flashback.org/sp45882332
Senast redigerad av Laspeyres 2013-10-29 kl. 10:08.
2013-10-29, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Samtidigt är andel av hushållets disponibla inkomst som går till boendekostnader ungefär samma. Vad drar du för slutsats av det?
2013-10-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GigaSexy
Problemet är även att priserna på fastigheter inte kommer att öka lika mycket framöver, det finns ett tak för hur mycket man kan låna, då lägre löner leder till lägre kapital att "låna upp".

Vi har även en väldigt hög arbetslöshet, och lönerna hålls uppe av facken, och högre löner minskar även landets konkurrenskraft vilket leder till att fler jobb läggs utomlands.

Bostadspriserna baseras på lönerna, inga företag köper bostadsrätter

Kan även slänga in att inflation leder till högre ränta, och om räntan inte kan höjas så kommer vi inte heller att få någon inflation som käkar upp lånen.

Det funkade när löneökningar låg på 10-40%, när löneökningen ligger på 0-3% med varsel och räntan närmar sig noll så blir det ingen sk Inflation.
Jo, det gör de. Däremot är (var iaf, kanske har ändrats nu) svårt att hitta lägenheter i föreningar som tillåter juridiska personer att stå som ägare.

Personligen tror jag att det är det där jävla påhittet med föreningar, att man inte äger lägenheten utan bara har nyttjanderätt som de kan dra in om man inte följer deras regler osv. som är det sista hindret för att Stockholm ska ha en fungerande hyresmarknad.

I landet jag bor nu är det vanligt att hyresvärdar är privatpersoner som antingen äger två lägenheter eller äger en och hyr en annan, varpå de betalar (en del av) sin månadskostnad/hyra genom intäkten från lägenheten de hyr ut. Det är någonting som är i det närmaste omöjligt i Sverige. Försök gärna hitta en förening som är okej med att du köper en lägenhet som du ska använda som hyreslägenhet...
2013-10-29, 10:11
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Samtidigt är andel av hushållets disponibla inkomst som går till boendekostnader ungefär samma. Vad drar du för slutsats av det?
han dra säkerligen slutsatsen att:
räntan är dopad.
räntan är konstlad.
räntan är fejkad.
räntan är artificiellt låg.
räntan når snart "normal" nivå.
för inte så länge sedan var räntan15%.
det brukar vara det eviga argumentet
från amatörmupparna.
Senast redigerad av tgv23000 2013-10-29 kl. 10:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in