2013-10-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Hur resonerar du när du kommer fram till att det är stor säkerhet på att inga kraftiga räntetoppar kommer ske inom de närmsta fem åren?

För var dag ökar oddsen. Hur ska man kunna höja räntan? Direkt du gör det stärks kronan samtidigt som konsumtionen faller.
2013-10-27, 19:07
Medlem
lastpasss avatar
Att köpa ett hus kostar i dag i genomsnitt åtta årslöner – tio år tidigare var priset fem årslöner. Gapet indikerar en risk för bostadsbubbla, varnar experter.

http://www.svd.se/naringsliv/investera/gapet-som-visar-risken-for-en-svensk-bostadsbubbla_8645528.svd
2013-10-27, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
För var dag ökar oddsen. Hur ska man kunna höja räntan? Direkt du gör det stärks kronan samtidigt som konsumtionen faller.

Men är det egentligen bostadsköparna som är problemet? Finns ju massor av föreningar med katastrofekonomi som är klara konkursaspiranter.
2013-10-27, 19:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastpass
Att köpa ett hus kostar i dag i genomsnitt åtta årslöner – tio år tidigare var priset fem årslöner. Gapet indikerar en risk för bostadsbubbla, varnar experter.

http://www.svd.se/naringsliv/investera/gapet-som-visar-risken-for-en-svensk-bostadsbubbla_8645528.svd

Det är kanske så att vi värderar boendet högre idag än tidigare och det är i sig inte speciellt konstigt. Man gör det också för enkelt för sig om man stirrar sig blind på lönerna. Förmögenheterna har givetvis också en mycket stor betydelse. Många har gjort bostadskarriär och bytt upp sig succesivt i boende och därmed använt tidigare vinster. Därtill kommer andra kapitalvinster.

.
2013-10-27, 19:57
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är kanske så att vi värderar boendet högre idag än tidigare och det är i sig inte speciellt konstigt. Man gör det också för enkelt för sig om man stirrar sig blind på lönerna. Förmögenheterna har givetvis också en mycket stor betydelse. Många har gjort bostadskarriär och bytt upp sig succesivt i boende och därmed använt tidigare vinster. Därtill kommer andra kapitalvinster.

.
Svenne-i-Banan, välkommen till tråden med dina kloka ord, finns en del skribenter i tråden som behöver lite utbildning.

hinner snittpriserna i innerstan nå 70.000:- vid årskiftet? eller blir det först i jan-feb??
2013-10-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Men är det egentligen bostadsköparna som är problemet? Finns ju massor av föreningar med katastrofekonomi som är klara konkursaspiranter.
Hela kedjan. Föreningarna kommer att behöva öka avgifterna, det kommer också att slå mot konsumtion och arbete.

Det är en riggad marknad med extremt mycket politik i sig.
2013-10-27, 21:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Hela kedjan. Föreningarna kommer att behöva öka avgifterna, det kommer också att slå mot konsumtion och arbete.

Det är en riggad marknad med extremt mycket politik i sig.

Den där bilden känner inte jag igen alls bland de föreningarna jag tittat närmare på. I min egen förening sänker vi tvärtom avgifterna från en klart måttlig nivå och klarar trots det av att amortera. Har du underlag för att hävda att föreningar i allmänhet har ekonomiska problem som inte medlemmarna kommer klara eller är det bara spekulationer?

.
2013-10-27, 21:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Svenne-i-Banan, välkommen till tråden med dina kloka ord, finns en del skribenter i tråden som behöver lite utbildning.

hinner snittpriserna i innerstan nå 70.000:- vid årskiftet? eller blir det först i jan-feb??

Det är alltid svårt att spekulera i men det har flera gånger tidigare blivit ett ryck i Januari. 70 kkr når vi kanske inte upp till så snabbt men den långa trenden är tydligt uppåt.

.
2013-10-27, 21:59
Medlem
Citat:
Jag har inte superkoll på bilpriserna då och nu men minns den tiden då man fick en bra mellanklassbil för 150,000 kr. Idag kommer man lätt upp i det dubbla. Men alla priser utvecklas inte lika starkt, det är mycket möjligt för att inte säga sannolikt att uppvärderingen av bilar inte har varit lika stark som den för bostäder. Det kan finnas många skäl til det, miljöaspekter och därmed kostnader för bilar. Inflyttning till städerna minskar behovet av bilar och driver samtidigt bopriserna, eller bara en värderingsfråga. Bostad är för mig livskvalitet i mycket högre utsträckning än bil idag och jag värderade detta lite annorlunda tidigare.

Förmodligen är din betalningsvilja för bostad avhängig av vad du tror om prisutvecklingen framöver, du vill knappast göra förlust. Då påverkas din betalningsvilja av hur många "rika knösar" det finns och av hur rika dem är. Men givetvis påverkas det extremt mycket också av hur mycket pengar du har eller kan låna upp och det i sin tur styrs till stor del av penningmängden i samhället.

Här kommer en rad faktorer in som t.ex. utvecklingen på börsen. Själv köpte jag min nuvarande BR i innerstan kontant och det hade jag inte kunnat gjort om börsen inte hade utvecklats väl. Det finns helt enkelt så mycket mer pengar i samhället i dag än tidigare och detta är enligt min mening den enskilt starkaste förklaringen till de ökande bopriserna. Samtidigt den förklaringen det pratas minst om.

.
Om jag inte missförstår dig så har du fått orsakssambandet mellan krediter och penningmängd helt om bakfoten.
2013-10-27, 22:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Om nu räntan stiger, mot all förmodan enligt alla experter, vad är det första folk brukar dra in på när det gäller konsumtion? Tjänster? Nybilsköp? Resor?

Stiger räntan med en 1 % försvinner cirka 30 miljarder per år ur folks plånböcker. Är det märkbart eller en piss i havet?

Jag vet att jag ställt frågan förut, men jag fick inget riktigt svar då.

Bolånestocken uppgick i juni 2013 till 2952 miljarder enligt:
http://www.swedishbankers.se/web/bfmm.nsf/lupGraphics/Bolånemarknaden_aug%202013.pdf/$file/Bolånemarknaden_aug%202013.pdf
2013-10-27, 22:08
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Det är alltid svårt att spekulera i men det har flera gånger tidigare blivit ett ryck i Januari. 70 kkr når vi kanske inte upp till så snabbt men den långa trenden är tydligt uppåt.

.
vad ser du för reala risker för boprisfall på 10-20% i Sthlm inom de närmaste 2 åren?

regeringsbyte hösten 2014?
plötsligt ökad arbetslöshet i Sthlm?
plötsligt rejält ökad ränta?
övriga politiska beslut?
global finanskris del 3?
börskrasch på 30-50%?
Senast redigerad av tgv23000 2013-10-27 kl. 22:10.
2013-10-27, 22:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Om jag inte missförstår dig så har du fått orsakssambandet mellan krediter och penningmängd helt om bakfoten.

Då har du förmodligen missförstått mig eller så är det du som inte förstår detta. Lite svårt att veta vilket efter dittt korta inlägg utan substans.

.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in