2013-10-27, 02:03
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joms
I vilken form? NaBr används för att desinficera pooler, så det borde inte vara svårt att få tag på.
Går ju att tillverka elementärt brom från det, men vet inte hur mycket arbete du har lust att lägga på det. Glöm inte skyddsutrustningen.
Tack för infon. Nu vet jag hur och vad jag ska göra.
Citera
2013-10-28, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Tack för infon. Nu vet jag hur och vad jag ska göra.

Du får gärna upplysa om hur du löste det. Hittade du brom eller bromider? Var isåfall?

Har själv letat efter bromider i poolkemikalier, men dessa har endast innehållit andra föreningar med både brom och klor.
Citera
2013-10-28, 10:05
Medlem
Vuxenporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomgeten
Du får gärna upplysa om hur du löste det. Hittade du brom eller bromider? Var isåfall?

Har själv letat efter bromider i poolkemikalier, men dessa har endast innehållit andra föreningar med både brom och klor.

Är det tribromoisocyanurat eller dylikt i pool-mixen så kan man ju slänga ut bromet med klor.
Citera
2013-10-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr
Är det tribromoisocyanurat eller dylikt i pool-mixen så kan man ju slänga ut bromet med klor.

Varianten som jag hittade innehöll en förening med både klor och brom. Möjligtvis en ammoniumförening, men jag minns inte säkert.
Bromid vore trevligt eftersom jag vill isolera brom.
Visst finns det på Ebay mm, men det är lite bökigare att beställa så.
Citera
2013-10-31, 12:01
Medlem
Frawjons avatar
Hans på Svenska Kemi är nu för fin för att svara på frågor om varor annat än om leveransen uteblir eller man får fel vara. Det står åtminstone på hemsidan.

Jag undrar om han inte tänker flytta hela verksamheten till Malta.
Citera
2013-11-04, 17:15
Bannlyst
http://prisbutiken.se/index.php?route=product/product&path=59&product_id=50 funkar det att handla här ??
Citera
2013-11-04, 18:43
Medlem
Kannongjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
http://prisbutiken.se/index.php?route=product/product&path=59&product_id=50 funkar det att handla här ??
Ja, den är grön.
Citera
2013-11-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racedog

Tvåa på bollen men ja, jag har handlat där utan problem.
Citera
2013-11-07, 04:19
Bannlyst
funderar åxå om man kan förvara färdig sats säkert i ESD ziplock påsar ? (rosa)
Citera
2013-11-07, 13:12
Medlem
Sereenas avatar
Jag är på jakt efter Kiselgur, men jag hittar bara fint pulver/mjöl och det jag behöver är lite grövre struktur (typ lite finare kattsand) då jag ska ha till en jordmix.

Nån som har tips om vart jag kan hitta det?
Citera
2013-11-07, 14:14
Medlem
Det går att köpa i pelletsform för att ge till hästar. Därifrån kan du ju ta ned det i storlek själv? Någon som pysslar med hästmedikamenter torde vara rätt, i så fall.
B!
Citera
2013-11-07, 15:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Det går att köpa i pelletsform för att ge till hästar. Därifrån kan du ju ta ned det i storlek själv? Någon som pysslar med hästmedikamenter torde vara rätt, i så fall.
B!

Kollade på en del hästsidor men såg ut att vara mest pulverform, får kolla lite mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in