2013-05-07, 20:59
Medlem
Hallå!
Jag undrar vart man kan få tag i något så simpelt som destillerat vatten.
För Batterivatten som man kan köpa på närmaste mack innehåller avjoniserat och ibland också avmineraliserat vatten, som jag tror att jag har förstått inte är dest. vatten.

Tack på förhand / BBoy
Citera
2013-05-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BugzyBoy
Hallå!
Jag undrar vart man kan få tag i något så simpelt som destillerat vatten.
För Batterivatten som man kan köpa på närmaste mack innehåller avjoniserat och ibland också avmineraliserat vatten, som jag tror att jag har förstått inte är dest. vatten.

Tack på förhand / BBoy
Avjoniserat vatten ska vara minst lika rent som destillerat, så kör på batterivatten.
Citera
2013-05-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joms
Avjoniserat vatten ska vara minst lika rent som destillerat, så kör på batterivatten.
Tack för snabbt svar. Jag gör så, även om det inte skulle stämma så spelar det inte så stor roll
Citera
2013-05-08, 19:34
Medlem
Renat vatten är lite olika eftersom det finns många olika saker man kan rena med avseende på... Salter, organiska föroreningar, partiklar, bakterier, pH osv. Vanligt T-vatten eller batterivatten funkar dock utmärkt för hobbykemi, det är bara för riktigt känsliga applikationer det är något att bry sig om. Vid hemmameck kommer du ändå kontaminera så mycket att det inte spelar någon roll. Du kanske tror att du har rent men om du inte har ett klassat renrum så kan jag garantera att du inte har det
Senast redigerad av paiway 2013-05-08 kl. 19:37.
Citera
2013-05-13, 22:18
Medlem
Hej! Jag ska rena en produkt. Jag är i behov av en pump som kan pumpa lösningsmedel i ett slutet system. Är det en bensinpump jag behöver? Finns det kemikalie pumpar för privat bruk?

/edit Dyslexi
Senast redigerad av BossKelso 2013-05-13 kl. 22:22.
Citera
2013-05-13, 23:13
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossKelso
Hej! Jag ska rena en produkt. Jag är i behov av en pump som kan pumpa lösningsmedel i ett slutet system. Är det en bensinpump jag behöver? Finns det kemikalie pumpar för privat bruk?

/edit Dyslexi

Hur stora mängder är det som ska pumpas? Rör det sig om ml/min och inte l/min är det nog lättast att försöka få tag på en peristaltpump och några passande slangar till. Är det större mängder än så vet jag inte riktigt. Vilken sorts lösningsmedel handlar det om?
Citera
2013-05-15, 00:41
Medlem
Någon som provat handla Väteperoxid på Ebay?

Den som säljs på apoteket är ju både svag och dyr nuförtiden.
Citera
2013-05-15, 08:04
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newb3

Colorama hade 19.5% sist jag kollade, duger det?
Citera
2013-05-15, 15:20
Medlem
Monstershoess avatar
Dessa kemikalier finns att inhandla på Blackmarket reloaded, http://5onwnspjvuk7cwvk.onion (OBS! tor browser krävs):

Kvicksilver
Aceton
Natriumcyanid 99%
Röd fosfor 99,9%
Litium
Eter
Kloroform
Lidokain CAS 137-58-6
Pentylacetat CAS: 103-79-7
Paraformaldehyde (eng)
Brucin
Kvicksilver(II)klorid
p-Benzoquinone (eng)
Palladium (II) Chloride (eng)
65%:ig Salpetersyra
98%:ig Fosforsyra
34%:ig Saltsyra
98%:ig Svavelsyra
HPBCD (eng)
Methylamine hydrochloride (eng)
Kaliumhydroxid
Natriumhydroxid
Ättiksyraanhydrid

"Sharing is caring"

För övrigt så är Norrkemis grejer top-notch ^^ Gjort flash (50g på en gång smäller ganska rejält packat i papprör), termit och svartkrut. Snabb frakt är det med! http://norrkemi.se/shop/
Citera
2013-05-15, 15:25
Medlem
Monstershoess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newb3

Norrkemi har 55%:ig 250ml för 288 kr + frakt. Lite dyrt kanske, annars har jag en 5L dunk >35%:ig som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med... Hur mycket behöver du? Kanske kan skicka en skvätt
Citera
2013-05-15, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monstershoes
Norrkemi har 55%:ig 250ml för 288 kr + frakt. Lite dyrt kanske, annars har jag en 5L dunk >35%:ig som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med... Hur mycket behöver du? Kanske kan skicka en skvätt

Tack så mycket, det hade jag helt missat!
Citera
2013-05-15, 23:39
Medlem
Hej, behöver få tag på salpetersyra. Jag vet att man ansöker hos Länsstyrelsen om
hantering av särskilt farliga kemiska produkter för att få tillstånd. Det kostar 700 kr att ansöka.

Nu till frågan, när man ansöker står det att :

Dokument som kan bifogas vid ansökan om privat hantering
- Intyg / Betyg som styrker din kunskap om kemikaliehantering

Vem skriver ut ett sånt intyg, och hur får jag ett ?

Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in