2013-10-26, 09:42
Medlem
Svithjods avatar
Byaregårdens oktoberöl! Kan rekomenderas.
Citera
2013-10-26, 21:55
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
En liten reflektion så här på fredagskvällen. Bishop's finger har ju hängt med ett tag och jag hade liksom avfärdat den och har inte provat den på många år. Den är ju mycket god!

Bishop's finger har jag totalt glömt bort, får också ta och testa den på nytt i veckan
Citera
2013-10-27, 16:08
Medlem
Svithjods avatar
Ett tips för de som gillar och vill stödja Sveriges nya småbryggerier, utnyttja systembolagets service att ta hem öl till ditt bolag via beställning på nätet.
Ingen extra kostnad och enstaka öl kan köpas och levereras till det närmaste bolaget inom ca två veckor.
Jag har själv köpt ett par laddningar öl från nya småbryggerier som annars bara finns lokalt att köpa.
Jag har precis vickat i mig en Leufsta IPA från Leufsta bruksbryggeri och igår blev det en Skebo bruksöl i bastun från närliggande Skebo bruksbryggeri ( mycket goda båda två).
Senast redigerad av Svithjod 2013-10-27 kl. 16:10.
Citera
2013-10-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Ett tips för de som gillar och vill stödja Sveriges nya småbryggerier, utnyttja systembolagets service att ta hem öl till ditt bolag via beställning på nätet.
Ingen extra kostnad och enstaka öl kan köpas och levereras till det närmaste bolaget inom ca två veckor.
Jag har själv köpt ett par laddningar öl från nya småbryggerier som annars bara finns lokalt att köpa.
Jag har precis vickat i mig en Leufsta IPA från Leufsta bruksbryggeri och igår blev det en Skebo bruksöl i bastun från närliggande Skebo bruksbryggeri ( mycket goda båda två).

Finns mycket roligt att beställa, dock skulle jag vilja varna och säga att 90% av bryggerierna är skit eller ytterst medelmåttigt, att läsa på lite innan kan vara att rekommendera.

Bryggerier jag rekommenderar:

Dugges
Ängö
Eskilstuna Ölkultur
Poppels
Brekeriet
Beerbliotek
Nils Oscar
Train Station
Citera
2013-10-27, 18:26
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Bishop's finger har jag totalt glömt bort, får också ta och testa den på nytt i veckan
Dock så säljs den på flaska med vitt glas, tycker det ger ett mycket billigt intryck (och dåligt skydd mot skadligt ljus), får bli på fat eller burk om jag någonsin dricker den igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
igår blev det en Skebo bruksöl i bastun från närliggande Skebo bruksbryggeri ( mycket goda båda två).
Har bara druckit Skebos öl få fat, men dom har varit riktigt stabila "engelska pub öl", dom och Ocean verkar vara inne lite på samma grej...
Citera
2013-10-27, 19:23
Medlem
stevenstillss avatar
Jag gillar öl som är lite söt och har ren smak av humle och malt och en fin kolsyra som nyper lite friskt på tungan när man dricker men som knappt syns i glaset. Förutom i det fasta skummet. En sådan öl var estniska Saku Kuld som fanns för ett par år sedan. Var tog den vägen? En Spaten från Munchen kommer rätt nära.....men når inte upp riktigt till Saku Kuld.

Det här att jag gillar lite söt öl gör att jag gärna köper lite alkoholstarkare lager. Sötman följer med alkoholstyrkan. Jag tycker inte Arboga 7,3 eller Norrlands Dynamit skäms för sig. Eller en del Åbro-sorter. Deras Svensköl på småburk var kanon för ett tag sedan, ren och fin och aningen söt smak, men sedan hakade Åbro på den här besk-trenden (syntetisk malört tillsatt?) och den blev genast sämre. Blandningen av beskt och sött tycker jag rent illa om som tjeckiska Primator. Är det nåt fel på mig som inte gillar blandningen beskt/sött? Eller jag skulle kanske inte dricka öl alls?

Sedan gillar jag belgisk öl. I Belgien. Det tar ett par dar innan man är fast på den öltypen. Den är jobbig först......men vinner sedan. En Kwak i stövel-glas när man är lite bakis 4:e dan sitter perfekt.
Citera
2013-10-27, 19:59
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Jag gillar öl som är lite söt och har ren smak av humle och malt och en fin kolsyra som nyper lite friskt på tungan när man dricker men som knappt syns i glaset. Förutom i det fasta skummet. En sådan öl var estniska Saku Kuld som fanns för ett par år sedan. Var tog den vägen? En Spaten från Munchen kommer rätt nära.....men når inte upp riktigt till Saku Kuld.

Saku Kuld brinner i helvetet! Lucifer använder skiten till att flambera syndare!
Citera
2013-10-27, 21:02
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
En Kwak i stövel-glas när man är lite bakis 4:e dan sitter perfekt.
dricka kwak när man väl är på plats i belgien....och då i en stövel?
ok. då vet jag var din ribba ligger.
Citera
2013-10-28, 13:22
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Finns mycket roligt att beställa, dock skulle jag vilja varna och säga att 90% av bryggerierna är skit eller ytterst medelmåttigt, att läsa på lite innan kan vara att rekommendera.

Bryggerier jag rekommenderar:

Dugges
Ängö
Eskilstuna Ölkultur
Poppels
Brekeriet
Beerbliotek
Nils Oscar
Train Station
Min erfarenhet hittills är knappast att 90 % är skit? I jämförelse med vad?
Jag har sprungit på två bottennapp, ett från Arild och ett från Båstad nämligen Bjärepils.
Men det kan lika gärna vara att jag inte gillar samma smaker som bryggarn.
Annars tycker jag nog att kvaliteten och smaken är väl så god som större bryggeriers och många svindyra importer.
Att man dessutom kan köpa 1-2 st i de flesta fall, gör att risken man tar är mycket begränsad.
Citera
2013-10-28, 16:19
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meinhoonkaun
Dock så säljs den på flaska med vitt glas, tycker det ger ett mycket billigt intryck (och dåligt skydd mot skadligt ljus), får bli på fat eller burk om jag någonsin dricker den igen.

Jag köpte på burk. Ännu billigare intryck kanske vissa tycker, men personligen tycker jag det är praktiskt och bryr mig inte så mycket om förpackningen. Eller jo, är det lite dyrare drycker känns det fel med burk måste jag medge.
Citera
2013-10-28, 22:43
Medlem
Disco-Mannens avatar
Drack Bishops Finger Kentish Strong Ale till maten idag. Rent smakmässigt så var den lagom bitter, tydliga toner av toffee malt kunde man känna och den var lagom kolsyrad. Summa summarum Bishops Finger är en solid ESB som inte sticker ut något nämnvärt från andra ESB jag har druckit. Däremot så tycker jag att Fullers ESB är strået vassare än Bishops Finger.
Senast redigerad av Disco-Mannen 2013-10-28 kl. 22:46.
Citera
2013-10-29, 19:52
Medlem
Wutnoshits avatar
Tog lång tid men har nu äntligen testat The Lost Abbey: Cuvee de Tomme och kan nästan säga att jag är besviken, väldigt sur smak... Man känner dock körsbären som ska ha lagrats med ölen. Men det smakar mer vin om ölen än öl.
138 kr för en flaska är den inte värd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in