2013-07-02, 19:29
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autozione
Köpte med mig några öl från Belgien, cirka 15 olika sorter, häromhelgen bl.a. Duvel Tripel Hop som var väldigt god.

Jag har två frågor: Blir mina Duvel godare om de lagras eller är de som godast nu?
En av mina flaskor råkade pysa i väskan, det var inte mycket som kom ut och kapsylen sitter fortfarande hårt kvar, skall man dricka den omgående eller kan den sparas ett tag?
Gissar bara, men med erfarenhet: Duvel vanlig (inte trippelhop) peakar vid 3års ålder (rolig humle försvinner på ett halvår). Den pysta skulle jag duckit ASAP, men den behöver inte vara skadad eller bli sämre av lagring.
Citera
2013-07-02, 19:40
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geniet
Ok, tack det ska jag kolla upp.
Det jag tycker är underligt är var känslan kommer ifrån? Det är ju fortfarande samma konsistens på vätskan men i munnen känns vissa öl krämiga och vissa inte. Kan det vara havregryn i bryggprocessen som ger denna munkänsla?
T.ex. har inte ESB och Bedarö Bitter denna krämiga munkänsla, medan t.ex. Oppigårds Amarillo och Dales Pale Ale har den.
När vi brygger öl har vi i annat än kornmalt för munkänsla, "säd"-flingor, "säd"-malt. (inte majs eller ris det blir bara socker och mindre munkänsla). Vi har experimenterat för vi vill ha maximal munkänsla i våra stoutar. 30% havregryn (av råvarumängden) ger vällingkänsla även i svagt öl men lite bismaker. Man kan få munkänsla från andra effekter såsom guinnessskum (kvävebubblor) etc. så det behöver inte vara spannmål.
Citera
2013-07-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autozione
Köpte med mig några öl från Belgien, cirka 15 olika sorter, häromhelgen bl.a. Duvel Tripel Hop som var väldigt god.

Jag har två frågor: Blir mina Duvel godare om de lagras eller är de som godast nu?
En av mina flaskor råkade pysa i väskan, det var inte mycket som kom ut och kapsylen sitter fortfarande hårt kvar, skall man dricka den omgående eller kan den sparas ett tag?

1. Hop=Humle, humle smakar bäst färskt, ölen går att lagra och blir inte förstörd men den smakar som bäst nu, den kommer sakta men säkert närma sig vanliga duvel med tiden och då försvinner hela grejen med att köpa triple hop.

2. Läcker det ut så är det inte tätt =, syre går in och oxiderar ölen (förstör) och kolsyra går ut (avslagen öl). Drick den nu, har du tur kanske den smakar okej.
Citera
2013-07-03, 01:00
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzforMiles
Trappistöl i all ära, men är det bara jag som har en fabläss för engelsk ale?

Well's Bombardier Ale
Fuller's ESB (extra special brew)
Testade dessa två idag och tyckte att båda var goda. Den första är "bittrare" medan den senare är "fylligare.

Drack dessutom en dansk "trappistkopia" vid namn "Fuck Art - This Is Advertising". Helt klart en god öl men kanske inte riktigt i klass med de bästa belgarna. Någon mer som testat denna och kan ge ett utlåtande?
Citera
2013-07-03, 20:41
Medlem
Chanandler Bongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Testade dessa två idag och tyckte att båda var goda. Den första är "bittrare" medan den senare är "fylligare.

Drack dessutom en dansk "trappistkopia" vid namn "Fuck Art - This Is Advertising". Helt klart en god öl men kanske inte riktigt i klass med de bästa belgarna. Någon mer som testat denna och kan ge ett utlåtande?

Drack den på CBC. Helt okej öl men inte mycket ner än så. Tror det t.om. var första ölen jag fick i mig då. To Öl hade sitt bord precis bakom där man hängde in jackorna så jag tog nåt i farten innan jag bildat mig en uppfattning över stället.
Citera
2013-07-04, 00:44
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Gissar bara, men med erfarenhet: Duvel vanlig (inte trippelhop) peakar vid 3års ålder (rolig humle försvinner på ett halvår). Den pysta skulle jag duckit ASAP, men den behöver inte vara skadad eller bli sämre av lagring.

Lyckades få prova en Duvel från 1989 häromveckan som var bra mycket bättre än någon Duvel jag druckit tidigare. Jag tror på att antingen köra runt 3 år (som du säger) eller 25-30.
Citera
2013-07-04, 17:58
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Jag brukar ta en av varje och dricker Dale's Pale Ale före Modus Hoperandin!
Jag brukar göra likadant men har nu börjat tröttna på både Dale's och Modus. Dale's håller nog ett tag till dock.

Imorgon är det dags att avnjuta en flaska Liefmans Cuvée Brut som stått sedan tidigt 2012. Hoppas att jag har väntat tillräckligt länge.
Citera
2013-07-05, 19:20
Medlem
meinhoonkauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Imorgon är det dags att avnjuta en flaska Liefmans Cuvée Brut som stått sedan tidigt 2012. Hoppas att jag har väntat tillräckligt länge.
Nyfiken på hur den har utvecklats, har två stycken stående i källaren.
Har börjat att rensa ut lite bland min lagringsöl och idag tog jag en Anchor Christmas (2011) att avnjuta i solen efter avklarad gräsklippning...fin kryddig arom, men smaken var sämre än jag mindes, kanske inte ett helt optimalt gräsklipparöl så det fick bli en Brekeriet Funkstarter efteråt.
Citera
2013-07-05, 19:56
Medlem
graffdatshits avatar
Tjenare folks! Jag har slutat snusa och varit utan nickotin i en vecka circus. Som en blixt ifrån klar himmel så tycker jag att mariestaden smakar tvär mycket honung

Någon som vart med om något liknande? Någon som inte snusar eller röker som håller med om att den smakar honung?
Citera
2013-07-06, 09:19
Medlem
Drack en Lindemans Apple igår, det var verkligen som att dricka äpplejuice. Men läskande var den.
Citera
2013-07-06, 12:35
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Lyckades få prova en Duvel från 1989 häromveckan som var bra mycket bättre än någon Duvel jag druckit tidigare. Jag tror på att antingen köra runt 3 år (som du säger) eller 25-30.

Jo ljusa belgare peakar efter 30 år. Dom är helt fantastiska och riktigt balla då! Om man är i Belgien kan man få tag på just 89:an Duvel för bara ~70kr på DHVL.
Citera
2013-07-06, 13:28
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Jag brukar göra likadant men har nu börjat tröttna på både Dale's och Modus. Dale's håller nog ett tag till dock.

den är smarrig den, köpte ett kolli som ligger i källaren....nästa så man blir sugen på att hämta en flaska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in