Citat:
Ursprungligen postat av
Cineasten
Du bör inte missa Westvleteren 12.
Tråkigt nog möttes jag av nekande svar i stil med "it's illegal to sell it in bars" överallt där jag frågade efter den och såg faktiskt inte en enda flaska under hela resan. Får kanske bli en sväng till Akkurat om jag känner mig rik nästa gång jag är i Stockholm. Eller finns den att få tag i till skäligare pris någonstans i Köpenhamn?
Citat:
Ursprungligen postat av
DBLDEUCE
Cantillon, Struisse, De Dolle, Westvleteren, 3 Fonteinen, Abbaye des Rocs är saker som är högt värderade i Sverige och RIKTIGT RIKTIGT bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
lacon
Kan bara hålla med om Cantillon (förutsatt att du gillar surt), väldigt bra läge att dricka/köpa de lite roligare sorterna än vanliga krieken/geuzen som ändå inte är allt för svåra att beställa på nätet.
Jag lyckades till min stora glädje snubbla in på en bar som serverade 3 Fonteinen's Kriek under mina nattliga upptåg - och djävlar vilken öl. Riktigt härlig syrlighet och frisk och komplex samtidigt, en öl helt i min smak. Jag ångrar verkligen nu att jag inte beställde några vid senaste släppet. Kan Boon's kriek över huvud taget mäta sig med den eller kommer jag bara bli besviken? (jag utgår ifrån att den är långt ifrån lika bra, men är den värd att köpa ändå?)
Dessutom fick jag med mig en stor flaska Cantillon St Lamvinus med mig hem. Jag högg flaskan helt på måfå men blir mer och mer nöjd med mitt inköp ju mer jag läser. Blandningen av lambic och merlot- och cabarnet-francvin låter fantastisk om än något otraditionell.
Förutom detta fynd slank även en stor flaska Delirium Tremens med hem. Även om den kanske inte håller samma hantverksmässiga klass som ölen från 3 Fontainen eller Cantillon tycker jag den var riktigt god och skulle absolut rekommendera alla som får chansen att testa den (och RB, 96/93, och BA, 92/90, verkar hålla med mig). Har förresten några av Brouwerij Huyghe's öl dykt upp på systemet tidigare?
Citat:
Ursprungligen postat av
Germanofil
Jag gillar öl från
St. Bernadus. Tolvan är den godaste men de andra är också riktigt bra. Ser ut såhär:
http://loveservebeer.files.wordpress.com/2011/02/st-bernardus-lineup2.jpg
Annars är
La Chouffe (ljus) och
Mc Chouffe (mörk) två väldigt goda öl. Speciellt den senare är en personlig favorit. Samma bryggeri gör även en "belgisk IPA Tripel" vid namn
Houblon Chouffe vilken jag själv tycker har en lite skum smak men jag har läst att många andra gillar den.
http://www.achouffe.be/en/nos-bieres/nos-produits/
Tyvärr lyckades jag missa alla dessa, men jag vill minnas att jag har sett både La Chouffe och St. Bernardus på mitt lokala systembolag tidigare. Kan det stämma eller önskedrömmer jag?
I övrigt hann jag få i mig:
-Delirium Tremens Cuveé 10 ans, en fantastiskt välsmakande och välbalanserad öl. Underbara smaker som alla satt precis där de skulle och harmoniserade perfekt med varandra, kanske inte lika spännande som originalet men definitivt mer balanserad och "rund". Det här är hantverk!
-Belle-Vue Extra Kriek, ytterligare en öl som jag misstänker bör rubriceras som standardkriek. Det var absolut inget fel på den och den tydligare syrligheten gjorde att jag uppskattade den mer än Lindemans, men den bleknar fortfarande totalt i jämförelse med mästerverket från 3 Fontainen
-Belle-Vue Geuze, antagligen en standardgeuze men tyvärr den enda jag fick chans att testa av stilen. Jag gillade den i alla fall och kan tänka mig att det är ett perfekt sommaröl och jag kommer definitivt testa fle geuze. Finns det några utan kollikrav på SB som är värda att testa?
-Fruit Defendu (som tydligen bryggs av Hoegaarden), snygg etikett som antagligen skulle få designas om om den skulle dyka upp på SB. Karakteristisk vete- och jästsmak som jag kommit att förknippa med Belgisk ale men ändå förvånansvärt fruktig. Ganska schysst öl om än inte i klass med sina mer hantverksmässigt bryggda konkurrenter, värd att testa för den som får chansen i alla fall
Förutom det jag fick i mig i Belgien har jag även botat saknaden med en Spionen Undercover IPA från Syndikatet efter hemkomsten. Det här var en riktigt trevlig IPA även om min kanske hade fått ligga lite väl länge (sen tidigt i november om jag inte missminner mig) då den var lite vekt kolsyrad och humlen nog inte längre var i sin fulla smakpotential när jag drack den. Trots det var det i alla fall en hel del krut kvar i den och den bjöd på typiska citrustoner och rejäl beska som stannade kvar i munnen en ganska lång stund efter sista klunken. Antagligen hade den varit mer komplex och humlen hade gett fler smaknyanser (även om det inte var någor fel på den trots åldern) om den hade varit färskare och jag kommer absolut ge den en ny chans om jag snubblar över ett färskare exemplar.
Slutligen vill jag bara tacka för alla de goda tips jag fått i tråden! Det är underbart att få nörda av sig lite utan att bli mött av tomma blickar eller uttalat ointresse. Nu laddar jag för att hämta min beställning från marssläppet