2013-04-29, 13:56
  #5269
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diveria
brutefish: Du har PM.

Det där är inte hennes senaste alster. Jag pratar om helsidorna i DN på lördagar. Inte de få och förkortade versionerna som finns på nätet. Det går inte att jämföra de exemplen du visade, där en öl får ett helt inlägg, med den lilla artikeln där det ska tipsas om några öl. Det är inte fullständiga recensioner. Men håll med om att det är bra öl hon tipsar om?

Vi pratar inte om en tidning riktad till oss ölentusiaster, utan DN som läses av en stor del av det svenska folket.
Bra öl får bra uppmärksamhet!
Många utav tipsen är öl som är hyllade bland olika öl-communitys. Det är jättebra att allmänheten får upp ögonen för dom. Till skillnad från de här exemplen: http://i.imgur.com/UTkFG.jpg & http://i.imgur.com/94S7O.jpg.

Jag tycker även att hon tar upp bra punkter i DN sidorna (som vi entusiaster redan är medvetna om såklart ). Lusläser man går det säkert att hitta något att kritisera, men jag tror att den viktiga poängen når fram till allmänheten.
tyvärr kan jag inte läsa dom, men jag förstår vad du menar. visst är det väl bra att hon breddar den allmänna uppfattningen. för min del så räcker det inte.

jag hade ju inte heller nöjt mig med DN för mitt vin-intresse utan köpt tidningar som t.ex. "allt om vin" .
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Fast nu är inte DN en öltidning. Den genomsnittlige läsaren är mest intresserad av en ytlig genomgång av ölen. Hur många skribenter tvingas inte dagligen rätta in sig i ledet för att de representerar en tidning med kommersiellt intresse främst. Det är ungefär som att klaga på dålig journalistik i slitz. Man letar i fel forum helt enkelt. Personligen tycker jag inte heller att ölbloggar med främst recensioner håller så bra kvalitet överlag även om de i alla fall vet vad de pratar om oftast.
fast jag klagar ju inte direkt heller då jag inte ens läser tidningen. jag väljer redan från början något helt annat.
__________________
Senast redigerad av brutefish 2013-04-29 kl. 14:00.
Citera
2013-04-29, 14:48
  #5270
Medlem
Fixiebikes avatar
Då har man köpt på sig en flarra Omnipollo Leon och en Slottskällans DIPA till morgondagen. Hajpen är stor.
Citera
2013-04-29, 20:48
  #5271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Jaså?
Jag tycker programmet är mycket bra!

Andra delen var ju betydligt intressantare än första. Jag tycker det var intressant att se hur dryckeskulturen uppstått. Danskarnas och engelsmännens ölkultur som uppstått därför att man ville begränsa alkoholkonsumtionen, i synnerhet starksprit. Eller hur svenskarnas fylleresor till Danmark i stort sett upphört. Jodå, jag var med på den tiden, även om ja aldrig druckit speciellt hårt.
Citera
2013-04-29, 21:10
  #5272
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangart
Andra delen var ju betydligt intressantare än första. Jag tycker det var intressant att se hur dryckeskulturen uppstått. Danskarnas och engelsmännens ölkultur som uppstått därför att man ville begränsa alkoholkonsumtionen, i synnerhet starksprit. Eller hur svenskarnas fylleresor till Danmark i stort sett upphört. Jodå, jag var med på den tiden, även om ja aldrig druckit speciellt hårt.
håller med. det är faktiskt skönt med lite avbrott från att bara matas med extrem kraftöl och galna bryggare. det socioekonomiska historien om ölet runt omkring oss är minst lika intressant.
Citera
2013-04-30, 00:35
  #5273
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Då har man köpt på sig en flarra Omnipollo Leon och en Slottskällans DIPA till morgondagen. Hajpen är stor.

Två riktigt riktigt goda öl helt enkelt
Citera
2013-04-30, 19:52
  #5274
Medlem
Jag har köpt hem Pilsner Urquell både på flaska och i burk och förvånande nog så smakar ölet mycket bättre på burk. Är det någon annan som märkt att Pilsner Urquell är fylligare och smakrikare på burk?

Det vanliga är ju annars precis tvärtom, att öl är godare på flaska. Som exempel så kan man nämna Heineken som jämförelse, ett öl som smakar mycket bättre på flaska.

Idag dricker jag förövrigt Spaten Munchen, Pilsner Urquell och Heineken vanligt förekommande öl på systemet men alla bra öl på sitt sätt.

Spaten Munchen, Oktoberfestens godaste pilsner. en fin och mjuk smak. Smakar på gränsen till veteöl utan att bli för söt.

Pilsner Urquell, Tjeckiens pärla och godaste öl. En pilsner full av aromer och smakrik humle och tydlig beska.

Heineken, ölet för Stockholms innekrogar. Ett bra standardöl utan någon speciell karaktär. mycket kolsyra och neutral smak, smakar bättre än de flesta Svenska kommersiella stora sorterna.
Citera
2013-04-30, 20:46
  #5275
Medlem
Känns som om jag som vanligt är sist med allting, men nu provar jag äntligen Thornbridge Jaipur IPA. Måste säga att denna faller mig i smaken! Första reaktionen var att den är väldigt ljus, kan inte vara mer än 5-8 EBC max. Trevlig doft som doftar mer IPA från andra sidan Atlanten än de brittiska öarna, doftar en hel del grape, citrus , stänk av tropiska frukter och uns jäst, nästan totalt avsaknad av malt. Lätt kropp, behaglig beska med apelsin, grape, tropiska frukter m.m. En bra mellanmjölks IPA skulle jag säga, sticker inte ut på något vis utan är mer finstämd och lättdrucken utan att falla platt, tvärtom så är det väldigt bra. Får samma känsla som jag fick med Brooklyn Lager, en schysst öl utan krussiduller, blir fler av denna!
Citera
2013-04-30, 21:26
  #5276
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
Känns som om jag som vanligt är sist med allting, men nu provar jag äntligen Thornbridge Jaipur IPA. Måste säga att denna faller mig i smaken! Första reaktionen var att den är väldigt ljus, kan inte vara mer än 5-8 EBC max. Trevlig doft som doftar mer IPA från andra sidan Atlanten än de brittiska öarna, doftar en hel del grape, citrus , stänk av tropiska frukter och uns jäst, nästan totalt avsaknad av malt. Lätt kropp, behaglig beska med apelsin, grape, tropiska frukter m.m. En bra mellanmjölks IPA skulle jag säga, sticker inte ut på något vis utan är mer finstämd och lättdrucken utan att falla platt, tvärtom så är det väldigt bra. Får samma känsla som jag fick med Brooklyn Lager, en schysst öl utan krussiduller, blir fler av denna!
många som gillar den. för min del tycker jag den är lite mesig, men den är ju brittisk så det är ju enligt boken.
Citera
2013-04-30, 21:28
  #5277
Medlem
tarafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermonkey
Känns som om jag som vanligt är sist med allting, men nu provar jag äntligen Thornbridge Jaipur IPA. Måste säga att denna faller mig i smaken! Första reaktionen var att den är väldigt ljus, kan inte vara mer än 5-8 EBC max. Trevlig doft som doftar mer IPA från andra sidan Atlanten än de brittiska öarna, doftar en hel del grape, citrus , stänk av tropiska frukter och uns jäst, nästan totalt avsaknad av malt. Lätt kropp, behaglig beska med apelsin, grape, tropiska frukter m.m. En bra mellanmjölks IPA skulle jag säga, sticker inte ut på något vis utan är mer finstämd och lättdrucken utan att falla platt, tvärtom så är det väldigt bra. Får samma känsla som jag fick med Brooklyn Lager, en schysst öl utan krussiduller, blir fler av denna!

Bra sammanfattning. Jag gillar den skarpt. Dock ALLTID slutsåld när jag tar mig på bolaget här.
Citera
2013-05-01, 20:42
  #5278
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Jag har köpt hem Pilsner Urquell både på flaska och i burk och förvånande nog så smakar ölet mycket bättre på burk. Är det någon annan som märkt att Pilsner Urquell är fylligare och smakrikare på burk?

Det vanliga är ju annars precis tvärtom, att öl är godare på flaska. Som exempel så kan man nämna Heineken som jämförelse, ett öl som smakar mycket bättre på flaska.

Idag dricker jag förövrigt Spaten Munchen, Pilsner Urquell och Heineken vanligt förekommande öl på systemet men alla bra öl på sitt sätt.

Spaten Munchen, Oktoberfestens godaste pilsner. en fin och mjuk smak. Smakar på gränsen till veteöl utan att bli för söt.

Pilsner Urquell, Tjeckiens pärla och godaste öl. En pilsner full av aromer och smakrik humle och tydlig beska.

Heineken, ölet för Stockholms innekrogar. Ett bra standardöl utan någon speciell karaktär. mycket kolsyra och neutral smak, smakar bättre än de flesta Svenska kommersiella stora sorterna.

Det finns bara fördelar med burk gentemot flaska när det gäller dryckeskvaliteten. Burk släpper inte in något solljus så det går inte att ljusskada ölen (vilket tex. humle lider mycket av) och risken för oxidation minskas avsevärt. Dessutom går det snabbare att kyla och lättare att förvara burkar. Man dricker ju heller sällan en öl på flaska/burk utan i glas och då blir det ingen skillnad i att man kan få tex. en metallisk känsla när man dricker ur burk.
Citera
2013-05-02, 10:35
  #5279
Medlem
brutefishs avatar
förbannat skönt att man nu kan beställa alla öl via webben. jag behöver således inte trängas med en jävel utan bara knappa hem det jag vill ha och hämta ut det i lugn och ro den dag det passar mig.

naturligtvis brakade bolagets piss-sida igen. SÅ JÄVLA USEL ÄR DEN!

jag blev utan holgate emptress för den hann ta slut innan det började rulla för mig igen.
loggade in 9:55 och kunde slutföra min beställning 10:31. bra jobbat bolaget.
Citera
2013-05-02, 12:50
  #5280
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
förbannat skönt att man nu kan beställa alla öl via webben. jag behöver således inte trängas med en jävel utan bara knappa hem det jag vill ha och hämta ut det i lugn och ro den dag det passar mig.

naturligtvis brakade bolagets piss-sida igen. SÅ JÄVLA USEL ÄR DEN!

jag blev utan holgate emptress för den hann ta slut innan det började rulla för mig igen.
loggade in 9:55 och kunde slutföra min beställning 10:31. bra jobbat bolaget.

Såpass? Det fanns rätt många Emptress kvar i Nordstan, Göteborg vid 12-hugget när jag fixade min.
Har dålig koll på hur många som släpptes på webben, men det lär väl vara större antal än vad som gick ut till T7-butikerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in