2013-10-02, 10:30
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jaha...

När Gay åkte fast för rattfylleri den 9 juni 1965, var han tillsammans med en annan kille, Kjell U. Denne tillhörde gänget från Kyrkbytorget, men hade fortsatt att hålla kontakten med Gay och Janne.
Kvällen innan försvinnandet, eller möjligen den dessförinnan, besökte Janne och Gay sent på natten Kjell U i hans bostad vid Olskroken. De knackade på (och väckte en tant) och berättade för Kjell U att de skulle åka på semester med PV:n.
Han poängterar hur bra killar Gay och Janne var, ”prima killar” - ”visst, det var lite småbus och så”. Han kunde inte för allt i världen tro att de skulle ha varit insyltade i någonting grövre, eller att de skulle slagit sig i lag med okända brottslingar eller t.ex. medverkat i ett bankrån.
”Jag vägrar att acceptera något sådant!”, poängterade han med eftertryck.
Han anser att om de hade haft något bus på gång, skulle de ha berättat detta för honom. ”Vi var ju kompisar.” Han tror själv på olycksteorin.

Han visste inte vem den tredje killen var (KÅ) som skulle åka med Janne och Gay på semester och han har inte hört något snack bland kompisarna som skulle kunna ge ledtrådar i fallet.

Kjell U var i kontakt med Ingrid Dahlsjö flera år efter försvinnandet för att hålla sig ajour med ärendet.

Janne var väldigt lugn av sig och hade just blivit förman för klassningsarbetarna. Även Kjell U och Gay hade jobbat med detta tillfälligtvis. Själva företaget var ambulerande, så de åkte runt på olika varv.

”Gay var väldigt snäll”, poängterar Kjell U som alla andra. ”Han var vuxen i resonemangen.”
Det var framförallt när Gay hade "fått lite i sig" som han blev väldigt pratsam.
Han körde PV:n fast han inte hade körkort, sa jag. ”Ja, vem gjorde inte det?” var det lakoniska svar jag fick.
Mycket riktigt hade Gay suttit på ungdomshem (på Hisingen) innan han hamnade på Sociala huset.

Jag fick intrycket att Kjell talade sanning. Vi pratade ganska länge och han upprepade sina åsikter med emfas.

Trist nog gallrade tingsrätten i Göteborg 1993 ut dokument om Gay, som t.ex. hans levnadsbeskrivning och utdrag från belastningsregistret.

Brukar tingsrätter gallra i sina dokument ? Trodde de låg kvar där med tanke på att de brukar väl vara 75 års sekretess på vissa handlingar.
Citera
2013-10-02, 12:03
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Brukar tingsrätter gallra i sina dokument ?
Tyvärr är det så.

Förresten, även om Kjell U inte minns färgen på killarnas "Volvo", minns han den som "mörk", så det stämmer ju väl med Lockys minnesbild.
Citera
2013-10-02, 22:34
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Tyvärr är det så.

Förresten, även om Kjell U inte minns färgen på killarnas "Volvo", minns han den som "mörk", så det stämmer ju väl med Lockys minnesbild.

okej . fick lära mig ngt nytt då. det du har lagt ut har varit intressant att läsa ... lite mer kött på benen om hur grabbarna var/ funkade i skolan.
Citera
2013-10-13, 18:18
Medlem
kraksparks avatar
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2124614-utsikten-fran-skansberget

perfekt bild på nutid o dåtid utsikten från Risåsgatan mot Nordhemskolan
Citera
2013-10-14, 22:29
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:

Kul!
Men GP-fotografen borde flyttat sig något längre ner åt vänster, för att få exakt rätt vinkel.

Notera vad som står mellan de killar som står till höger...
Citera
2013-10-15, 19:06
Medlem
Venators avatar
Ja, jag tänkte direkt på den här tråden när jag såg bilden!
Citera
2013-10-15, 22:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från Risåsgatan mot Nordhemsskolan.

Citat:

Tack för den intressanta länken. Verkligen intressant att se det gamla s/v fotot. Såg detta också.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-10-15 kl. 22:51.
Citera
2013-10-24, 15:38
Medlem
En fantastisk tråd. Bättre än de flesta böcker. Olycka eller brott, helt klart vill jag veta. Bugar djupt för ett kanon jobb av er här inne.
Citera
2013-10-25, 15:34
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Jag har läst hela tråden och måste säga att detta är det mest intressanta jag läst på Flashback.Det är så spännande att jag ej kan släppa tanken på vad som skett eller ej skett....hoppas att alla duktiga detektiver här vill delge oss vi som ej är så insatta hela sanningen om detta fall....Har funderat mycket på betydelsen av slutbesiktning samt gäst och avsked....Tack till alla er som gjort denna tråd så spännande och läsvärd.
Citera
2013-10-26, 22:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Göteborg den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Finnskogensfasa
Jag har läst hela tråden och måste säga att detta är det mest intressanta jag läst på Flashback.Det är så spännande att jag ej kan släppa tanken på vad som skett eller ej skett....hoppas att alla duktiga detektiver här vill delge oss vi som ej är så insatta hela sanningen om detta fall....Har funderat mycket på betydelsen av slutbesiktning samt gäst och avsked....Tack till alla er som gjort denna tråd så spännande och läsvärd.

Ja Hobsson & Finnskogensfasa. Det är ett verkligen udda och mycket intressant fall.

Jag ser att det första inlägget som ni båda gör som medlemmar på FB är i just denna tråd. Verkligen inte dåligt att ha orkat att läsa igenom hela tråden.

Det finns en hel del duktiga och intresserade skribenter som har deltagit här under årens lopp.

Bland de som har skrivit inlägg finns bl.a. både Kjell-Åke Johanssons syster och son. Inte dåligt med tanke på att det snart är 50 år sedan de försvann.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-10-26 kl. 23:01.
Citera
2013-10-27, 13:03
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnskogensfasa
hoppas att alla duktiga detektiver här vill delge oss vi som ej är så insatta hela sanningen om detta fall....
Ledsen, ingen av oss aktiva skribenter vet ”hela sanningen” – vi vet inte ens halva. Sen är dessvärre ingen någon duktig detektiv, vi har bara inhämtat information från officiella källor. Om vi hade infiltrerat den kriminella världen, som Donnie Brasco gjorde - då hade vi varit duktiga detektiver. Alla spännande hintar om detta fall har ju kommit utifrån anonymt. (Och det måste påtalas att sanningshalten i dem inte kan verifieras.)
Citat:
Har funderat mycket på betydelsen av slutbesiktning samt gäst och avsked....
Jag hoppas att uppgiftslämnaren någon gång kommer att godkänna ett offentliggörande av vad händelserna handlade om – men om så inte kommer att ske, behöver du inte vara besviken, för inte ens uppgiftslämnaren själv vet om händelserna har med fallet att göra och de är inte heller speciellt dramatiska eller uppseendeväckande.

Senast redigerad av FritzDaCat 2013-10-27 kl. 13:26.
Citera
2013-12-18, 18:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett verkligen märkligt som tillika olöst fall.

Med tanke på att det är snart fem år sedan trådstarten, så lär vi nog inte komma så mycket längre. Åtminstone inte här i tråden.

Vi som verkligen har satt oss in i detta mycket märkliga fall har fått fram mycket uppgifter och information varav en del har presenterats här. Åtminstone en del av oss tror sig veta vad det var som var orsaken till att dessa tre personer kom att försvinna för alltid.

Mängder med personer har blivit vidtalade under årens lopp. Till skillnad mot i fallet med "Brevbäraren som försvann", så har här ett flertal, dock inte alla, svårt att minnas.

Eftersom det hela kom att förbli ett olöst försvinnande går naturligtvis inget av detta att bevisa. Det finns i a f inget som motsätter att det ena hade med det andra att göra. Enligt mitt förmenande snarare tvärtom.

Troligtvis det mest märkliga fall över olösta svenska försvinnanden åtminstone i modern tid. Dessutom ett massförsvinnande där ingen kom att hittas - vare sig som död eller levande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-12-18 kl. 18:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in