2013-10-21, 18:11
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Var det den hunden som var i Sonatans baklucka också?

Ja. Uno markerade i den bilen. Jag står fast vid det jag skrev först, som du turligt nog hann citera!
(jag trodde först att jag läst fel så jag var för snabb att radera o skriva felpost)
Citera
2013-10-21, 18:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Angående diskussionerna runt MB:

Det var ju inte oväntat att han skulle göra comeback i diskussionen när omständigheterna kring honom och hans handlande visade sig vara så solkiga. Men seriöst: En brottsutredning handlar inte om vem som utifrån sin personlighet och moral känns som den mest troliga gärningsmannen, utan om vem bevisen pekar mot. Hur många grova våldsbrott tror ni inte det finns där man i offrets bekantskapskrets hittar personer som utifrån sin personlighet är betydligt "bättre" kandidater än den som visar sig vara den verklige GM?

Den som vill driva MB-hypotesen har en hel del att snacka bort:

- De tekniska bevisen mot KJ; blodfynd, tejpen, DNA-matchen på benen, hundar som markerar i bilen och lägenheten
- KJ:s eget märkliga agerande i flera lägen med lögner om att han ringt VB efter försvinnandet, besök i ödehuset, saknade ryggsäck och annat
- De fullständigt obefintliga bevisen för någon form av koppling mellan KJ och MB (om man nu vill försöka driva någon slags sammansvärjningsteori)
- Ett alibi som får betecknas som vattentätt fram till runt 20.30 och därefter verifieras av hustrun (kan invändas mot förstås men inte snackas bort rakt av)

Dessutom finns en logisk invändning: Förhållandet är redan upptäckt och ett ev. motiv att "tysta" VB finns därför inte. MB vet dessutom att flera personer känner till förhållandet och måste inse att om något händer VB så kommer misstankarna snart att falla på honom.

Varje enskild del i detta kan givetvis om man så vill snackas bort till viss del och mer eller mindre fantasifulla alternativförklaringar kan anföras. Men så är det nästan alltid med bevis- och indiciekedjor för något. Man får då titta på helheten också och fråga sig om det verkligen är möjligt att det verkligen kan vara på ett annat vis. När jag gör det kan jag inte hitta någon rimlighet i "MB-spåret". Det gäller både teorin om än oskyldig (och ev. "ditsatt") KJ eller konspirationsteorin. Han må sen rent allmänt vara en person som skulle kunna begå ett grovt våldsbrott under dessa omständigheter.

Ni som tror att polisen har fel får gärna förklara mer i detalj hur ni tänker.

Ja här talas om kvitto och biljetter som om det inte redovisat och man ska då tro att polisen inte utreder andra gärningsmän. Men tidigt i utredningen hittade man blod i den misstänktes bil, och även tejpen, handskar och en påse., Man finner hennes kvarlevor i form av ben, och kroppen med huvud, armar, men utan händerna. Och man får en svag träff på hennes vrist från den misstänkte.
Så vad är det som skulle rubba den tekniska bevisningen mer än tomt prat som inte har underlag för ett logiskt tänkande. Dessutom har den här familjen fått oförtjänt mycket skit som styckmördare och har varit uthängda vilket nu kan anses som rena lögner.
Är det en slags sjukdom och ta fram andra ovidkommande ej misstänkta styckmördare?

Det är ju totalt ovidkommande med MBd kvitto eller biljetter som har bokningsnummer osv att ens ta det som om någon annan skulle ha med det här mordet att göra.
Det skulle innebära att det blir film och fiction i det här fallet vilket inte är rimligt.
Nej, det är nog ganska klart vem som kan ha utfört det här styckmordet. Att dessutom har en dubbelnatur påvisar bara att han kan vara extremt farlig.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-21 kl. 18:15.
Citera
2013-10-21, 18:17
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
Ja. Uno markerade i den bilen. Jag står fast vid det jag skrev först, som du turligt nog hann citera!
(jag trodde först att jag läst fel så jag var för snabb att radera o skriva felpost)

Så då var VB avliden när hon var i bakluckan om man ska tolka din utsaga analogt?
Citera
2013-10-21, 18:20
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ja här talas om kvitto och biljetter som om det inte redovisat och man ska då tro att polisen inte utreder andra gärningsmän. Men tidigt i utredningen hittade man blod i den misstänktes bil, och även tejpen, handskar och en påse., Man finner hennes kvarlevor i form av ben, och kroppen med huvud, armar, men utan händerna. Och man får en svag träff på hennes vrist från den misstänkte.
Så vad är det som skulle rubba den tekniska bevisningen mer än tomt prat som inte har underlag för ett logiskt tänkande. Dessutom har den här familjen fått oförtjänt mycket skit som styckmördare och har varit uthängda vilket nu kan anses som rena lögner.
Är det en slags sjukdom och ta fram andra ovidkommande ej misstänkta styckmördare?

Det är ju totalt ovidkommande med MBd kvitto eller biljetter som har bokningsnummer osv att ens ta det som om någon annan skulle ha med det här mordet att göra.
Det skulle innebära att det blir film och fiction i det här fallet vilket inte är rimligt.
Nej, det är nog ganska klart vem som kan ha utfört det här styckmordet. Att dessutom har en dubbelnatur påvisar bara att han kan vara extremt farlig.

Har rättegången redan varit? Det måste jag således ha missat.
Citera
2013-10-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Finns en till besvärande uppgift i FUPen angående detta.

Vem som är Sensei i Luleå Karateklubb? (FUP s1044/PDF s1058)

FUP s1044/PDF s1058

Varför har VB sms:at fyra gånger till Granec Maskin? (FUP s859/PDF s873)

Någon som kan lista ut det?

Någon av cheferna på granec var väl involverad i karaten och därför har hon väl smsat.

Såg även att en annan omtalad karateutövare var tillbaka på fb..
Citera
2013-10-21, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZillionCast
Fibern som finns med på bild i FUP, sidan 277, skulle också kunna komma från en så kallad "ghillie suit".

.. Något jag påpekade för ett par sidor sedan. Det eller ett äldre camouflagenät, som det torde finnas rikligt med rester av runt omkring och i alla forten.

Citat:
5 Att hundarna reagerat på filtret när man tömde vatten från värnet på Mjösjöberget.

De reagerade först inne i och vid skyttegluggarna i värnet samt på utsidan av dessa. Sen på filtret man pumpade vattnet igenom. De använde även hund(ar) för att sortera ut vilka av träbitarna som låg i värnet som skulle skickas till SKL. Jag har dock inte hittat något resultat från SKL angående dessa.

Jag gissar på att man kommer försöka få det till att kroppen funnits i detta värn samt att det kanske var platsen för styckningen med. Han skulle i såfall styckat kroppen i vattnet eftersom det annars skulle funnits betydligt mer spår i värnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Var inte familjen Berg på bröllopsfest, och bortresta när dottern gifte sig, just denna kväll när VB försvann? De skulle ha 100 procent alibi? Kan någon rota fram det inlägget?

Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Dom åt väl middag på en restaurang i boden och kom hem runt 21..

Tidigare i tråden framkom ju uppgifter om att hela familjen berg skulle varit på restaurang i LULEÅ den aktuella kvällen. Något som nu visat sig vara fel
Citera
2013-10-21, 18:29
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Så då var VB avliden när hon var i bakluckan om man ska tolka din utsaga analogt?

Citat:
Har rättegången redan varit? Det måste jag således ha missat.

Du har missat en hel del ser det ut som. Missade du UNO? Den enda hunden som enbart markerar förruttnelsedofter?
Uno markerade i bilen, så det betyder att hon varit död och att det rör sig om minst ca 20 minuter efter dödens inträde för markering av förruttnelse.

FUP
Citat:
Jag genomförde söket med polishunden Uno som enbart är utbildad att söka efter och
markera mänsklig förruttnelse lukt. Hunden är godkänd och kvalitetssäkrad i Juni 2013.

Nej, men har du missat vem som är misstänkt det är vad som ska upp i en rättegång, så vad har du som säger något annat? Spår, indikationer, underlag för andra gärningsmän? Jag har inte sett några klara underlag förutom det polis, åklagare, SKL har angett.
Citera
2013-10-21, 18:31
Bannlyst
Dör verkligen en hund av 220V och att det börjar rinna blod ur hundens mun? Tror faktiskt han har dödat hunden med kniv eller något liknande och vem fan slänger en hund i en älv?
Citera
2013-10-21, 18:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Dör verkligen en hund av 220V och att det börjar rinna blod ur hundens mun? Tror faktiskt han har dödat hunden med kniv eller något liknande och vem fan slänger en hund i en älv?
Den kan dö av hushållsel, säger en veterinär på sidan 1511.
Citera
2013-10-21, 18:35
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale

Ja, den kan dö, men den blöder inte enligt expertisens utlåtande i FUP.
Citat:
Otting*r är laboratorieveterinär inom patologi på SVA i Uppsala.
En eloge att polisen tog sig mycket tid att ta reda på vad som sker då en hund tuggar på en elkabel.

Hans sk vårdare/stödjare noterade några droppar i snön utanför bostaden, och inne i bostaden efter hunden vilket bli märkligt med tanke på uttalandet.
Han säger själv att den blödde, så vem vet vad som skett med hunden. Den skällde så han fick klagomål, bajsade, kissade inomhus och gick loss på inredningen. Han kanske bara tröttnade eller så kan det vara som han säger även om inte jag tror på det,.
Citera
2013-10-21, 18:39
Medlem
FilMedKattsands avatar
Jag tror inte att man ska hänga upp sig så mycket på att "K.J saknar motiv" för det behövs inte alltid ett solklart motiv. Styckmordet i Lycksele är ett utmärkt exempel och det fallet liknar det här på många sätt. R*cky A*dersson hade till synes inga motiv att döda V*ronica. Dom hade tidigare varit ett par precis som V.B och K.J, och dom umgicks en kväll, inga konstigheter, plötsligt säger V*ronica nånting som gör R.A förbannad till den grad att han stryper henne för att senare stycka kroppen och försöka göra sig av med den.

R.A erkände ju brottet senare i alla fall till skillnad från K.J som verkar ha bestämt sig för att neka oavsett vad, och han håller envist fast vid det beslutet och kommer hela tiden med nya fantastiska förklaringar till det mesta.

Visst, man kan väl tycka att M.B har mer uppenbara motiv om man nu ska vara sån, men nu är det inte han som står åtalad och det är inte honom den tekniska bevisningen pekar mot.
Senast redigerad av FilMedKattsand 2013-10-21 kl. 18:42.
Citera
2013-10-21, 18:42
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du har missat en hel del ser det ut som. Missade du UNO? Den enda hunden som enbart markerar förruttnelsedofter?
Uno markerade i bilen, så det betyder att hon varit död och att det rör sig om minst ca 20 minuter efter dödens inträde för markering av förruttnelse.

FUP

Nej, men har du missat vem som är misstänkt det är vad som ska upp i en rättegång, så vad har du som säger något annat? Spår, indikationer, underlag för andra gärningsmän? Jag har inte sett några klara underlag förutom det polis, åklagare, SKL har angett.

Kan nog bero på att du är lite trångsynt och saknar en kreativ ådra. Att KJ utfört styckningen och placerat ut kroppsdelarna råder det ingen tvivel om, men om vittnet vid Lejonbacken faktiskt sett just VB och hennes telefon befunnit sig på en plats där den övergår till 2 g i sex minuter och samtidigt bokat en träff med MB så kan det åtminstone teoretiskt vara han som mördade VB. Hade det gått att utröna vad som stod i de sista sms´n så hade vi antagligen vetat om det var så eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in