2013-10-21, 13:54
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är ett sätt att se på saken. Men ett annat är att fråga sig om VB själv var förmögen till att vara något annat än sexobjekt visavi andra människor. Hennes telefonmässigt bestämda inre krets bestod av idel män. Om hon öht kunde ha en någotsånär tät och regelbunden kompisrelation med en kvinna är mycket oklart. Hade en man som sett henne och bekräftade henne som person kunnat klara sig undan att bli stalkad av henne? Hon var säkerligen ingen lycklig människa, och blev förvisso utnyttjad av andra, men i hur stor utsträckning var det galler som skilde henne från omvärlden smitt i henne själv, för att parafrasera Fröding? I vilken utsträckning var det t ex hon själv som valde de kontakter hon hade?

Spelar det nån roll? Hur hon eventuellt smidde sitt galler - om hon nu gjorde det? Nej! Jag är helt övertygad om att hon inte hade stalkat en man som verkligen sett och bekräftat henne som människan VB och inte enbart som ett presumtivt knullobjekt. En man med empati som ville vara hennes mentor - och endast det.
Jag tror t ex inte att hon stalkade sin gamle vän YT. Också han trånade visserligen efter henne, det visade ju hans famösa uttalande i polisförhöret (trots att en del här försöker tolka det annorlunda). Men då var hon sen länge död - ingen skada skedd, alltså. Medan VB levde höll han naturligtvis tillbaka av alla krafter för att inte riskera att gå miste om hennes regelbundna närvaro.

Att VB "försatte" sig i den här situationen beror sannolikt på att hon inte visste om något annat. Hennes biologiska pappa försvann tidigt ur hennes liv. Och vad vet vi om tiden i Thailand tillsammans med mamman, innan styvpappan kom in i bilden? Inte någon gång under sitt vuxna liv fick VB chansen att träffa en "hel" man. De goda förebilderna lyste med sin frånvaro.
Jag tror inte hon "valde" sina kontakter. I sin desperata längtan efter ömhet och bekräftelse tvingades hon nöja sig med de smulor som stod till buds. Och alla var lika förtorkade och ynkliga. Men VB:s längtan efter att få höra till var så stark att hon lät sig trampas på. Inte för att hon ville det eller för att hon valde det.
Den tragiska sanningen är ju att hon aldrig hade något val. Därför må ingen skuld falla över henne.
Citera
2013-10-21, 14:03
Medlem
Jag som fått uppfattningen att KJ aldrig låste bilen och lämnade nyckeln i,men när man läser förhör med en av hans kompisar:

"AH säger att när det gäller bilen var KJ rädd om sin bil och den låste KJ.
Det var en incident när en kompis WL skämtade och tog KJs bil och åkte
iväg. KJ tog illa vid sig av detta som senare visade sig vara ett "skämt av kompisar".
Troligen blev KJ mer noga att låsa bilen efter detta."

Trodde att det skulle klarna efter fup kom ut men det blir bara rörigare och mer frågor dyker upp..
Citera
2013-10-21, 14:04
Medlem
KJ utvecklar hur han tror det kan komma att kännas att sitta i rättegången som åtalad för mord och griftefridsbrott vid förhör på rättspsyk i Öjebyn, i slutet av juni:

Citat:
FUP s 1888:

H: Ja, för typ några år sedan så var jag misstänkt för ett grovt olaga pistolhot och då hade
en…bara en pistol hittats i mitt baksäte och varav jag var utanför vakten på I 19 och enligt
vad tidningarna hade skrivit så hade jag stått utanför vakten på I 19 och pekat pistol på
förbipasserande bilar och då är det ju bara en liten intressant grej, att hade det varit så hade ju
skyddsvakterna kommit och skjutit mig, men i och med att skyddsvakterna som satt där
liksom aldrig hade ens sett att jag hade haft en pistol så var det ju lite så här halv...varpå att
åklagaren släppte det eftersom att det var ingen vits med att fortsätta.
Citera
2013-10-21, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är riktigt, det är absolut vanligast att det är så.

Men det inträffar även att thailändskor i Sverige sammanför svenska män med släktingar eller bekanta från Thailand.

Det är mer ovanligt att en svensk man träffar en "vanlig" thailändska i andra sammanhang, mycket på grund av språkförbistring.

Det är väldigt få personer som pratar engelska och de som gör det har oftast jobbat i sådana yrken som vänder sig mot turister eller så är de högutbildade och arbetar inom yrken där engelska är ett krav. Dessa högutbildade thailändskor är dock väldigt sällan intresserad av att gifta sig med utlänningar.

En majoritet av de personer som arbetar i barer på turistmålen kommer från landsbygden. De har ofta bristande skolutbildning, ingen yrkesutbildning och ingen ekonomi. De tar dessa jobb för att de behöver ha inkomster, ofta för att försörja dels barnen och dels de som tar hand om barnen.

De jobb de kan få på landsbygden är dåligt betalda, ofta är lönen så låg som 30 kronor om dagen, för ett 12 timmarsarbete, ibland även mindre. Det är cirka 5 gånger billigare i Thailand, jämfört med Sverige, så motsvarande ersättning i Sverige kanske kan omräknas till cirka 150 kronor.

Enda chansen för outbildade thailändskor, kanske ensamstående med barn, att tjäna lite bättre är att lämna ifrån sig barnen till släkten och resa till något turistmål där de kan få arbeta i barerna.

De finare/mer rumsrenare jobben på barerna innehar oftast lokalinvånarna, vanligtvis inom familjen som äger stället, personer från landsorten få ta jobben som innebär prostituion med mera mot turisterna.

Barerna börjar bli allt mindre frekventa att träffa damerna på - i alla fall för en senare och vidare transport till ett annat land och bli sambo. Det finns uppgifter på att var tredje kontakt som sedan leder till samboende knytes på de stora datingsajterna på internet. När väl en thailändska fått kornet på en "farang" har hon sedan 5-10 andra bekanta i olika byar som vill byta tillvaro. Och det är inte bara sverige de åker till. USA, Australien, Canada, Norge och en mängd länder i Europa gäller.
Citera
2013-10-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Jag som fått uppfattningen att KJ aldrig låste bilen och lämnade nyckeln i,men när man läser förhör med en av hans kompisar:

"AH säger att när det gäller bilen var KJ rädd om sin bil och den låste KJ.
Det var en incident när en kompis WL skämtade och tog KJs bil och åkte
iväg. KJ tog illa vid sig av detta som senare visade sig vara ett "skämt av kompisar".
Troligen blev KJ mer noga att låsa bilen efter detta."

Trodde att det skulle klarna efter fup kom ut men det blir bara rörigare och mer frågor dyker upp..
Ja, men antingen var det KJ själv eller möjligen hans mor som i förhör sa att han blivit noggrannare med tiden att låsa efter sig. Så flera utsagor kan vara sanna, även om de ger intryck av att tala emot varandra.
Citera
2013-10-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Något som är lite underligt med AN är att hon i förhör säger att hon oftast går och sover före MB för att hon ofta är så trött,men när hon skrev på fb "kanske inte vid liv" så är den kommentaren skriven kl04:43.
Verkar rätt sent om man alltid är trött och brukar somna tidigt och rätt tidigt att vara vaken den tiden om man jobbar på restaurang..

Hon vaknar ofta på natten och tar en cigg. Hon är väldigt lättväckt och vaknar ofta.
Citera
2013-10-21, 14:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Barerna börjar bli allt mindre frekventa att träffa damerna på - i alla fall för en senare och vidare transport till ett annat land och bli sambo. Det finns uppgifter på att var tredje kontakt som sedan leder till samboende knytes på de stora datingsajterna på internet. När väl en thailändska fått kornet på en "farang" har hon sedan 5-10 andra bekanta i olika byar som vill byta tillvaro. Och det är inte bara sverige de åker till. USA, Australien, Canada, Norge och en mängd länder i Europa gäller.

Just det, det glömdes bort helt, dejtingsajterna har förmodligen under senare år fått en större roll i kontaktskapandet.

Jag tänkte nog främst på de som besöker Thailand och där träffar sin partner.
Citera
2013-10-21, 14:24
Medlem
MrFolds avatar
Tänkte på en sak med TV-tablån och KJ:s uppgift om att de tittat på Family Guy: Det fanns ingen sökning på TV-tablåer eller liknande i hans dator va som man skulle kunna koppla till att han försökt förbereda sin historia inför ett ev. anhållande? (Hans samtal till utredarna kort innan han greps visar ju på att han måste ha räknat med denna möjlighet)

En liten detalj, men inte helt ointressant. Nu tror jag iofs inte att det säger så mycket då jag tror att det här programmet går fasta tider. Åtminstone står det rätt ofta på så här dags hemma hos mig.
Citera
2013-10-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Täthet på 2,5mm...

Avseende det där fibret - tacticalstore.se

En del av de ansikts skydd som finns att köpa på: tacticalstore.se ser onekligen intressanta ut.

Kan vara läge att undersöka om MTGM har inköpt något där som kan tänkas saknas(i MTGM:S rekvisita) och ev. kan påskina likhet med de konstfibrer utrdarna/forensicarna hittat.

:::::::::::

Har för mig att jag såg mtgm i nån sorts mask/ansiktsskydd på sina fb bilder tidigare i sommar..
Kan ha fel också
Fibern som finns med på bild i FUP, sidan 277, skulle också kunna komma från en så kallad "ghillie suit". Dessa verkar vara tämligen populära bland airsoftarna.
Färgmässigt stämmer den bra med många av dessa kamouflagedräkter.
Citera
2013-10-21, 14:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du säger misslyckad eller avbruten strypning, kan strypningen ändå ha pågått så lång tid så att VB tappade medvetandet innan strypningen avbryts?
Jag kan inte utesluta det, men det kan lika mycket bero på att jag är ett gott stycke över gränsen för min egen kompetens nu. De eventuella stryptecknen som finns är unilaterala, dvs bara på ena halvan av halsen och huvudet. Vad som händer om man stryper någon på ena sidan av halsen, men inte den andra kan jag mest bara gissa om. Man torde inte gå ner i chock - inte alls lika lätt, iaf. Det faktum att skadorna ändå är såpass måttliga gör att jag skulle förvåna mig om den eventuella strypningen skulle ha varit så väldigt långvarig. Men egentligen vet jag ingenting alls om halvsidiga strypningar, och jag vet inte ifall någon annan gör det heller.
Citera
2013-10-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tänkte på en sak med TV-tablån och KJ:s uppgift om att de tittat på Family Guy: Det fanns ingen sökning på TV-tablåer eller liknande i hans dator va som man skulle kunna koppla till att han försökt förbereda sin historia inför ett ev. anhållande? (Hans samtal till utredarna kort innan han greps visar ju på att han måste ha räknat med denna möjlighet)

En liten detalj, men inte helt ointressant. Nu tror jag iofs inte att det säger så mycket då jag tror att det här programmet går fasta tider. Åtminstone står det rätt ofta på så här dags hemma hos mig.

Han kan lika gärna använt en utomståendes dator eller mobil-telefonen. IT-forensiker har det mycket svårare att få ut information ur en smartphone jämfört med en dator.

Jag har fått uppfattningen att han planerat varenda ord han skall säga i förhören under tiden från mordet till gripandet. Han har ju bra koll på andra teorier om mordet, som bland annat florerat på flashback.
Citera
2013-10-21, 14:36
Medlem
Något jag funderat på en tid. Angående hitta mordplats. Det talades ju om tvättning. Har man då letat ordentligt kring sjöar och vattendrag. Man får en uppfattning att man mest varit i skog, myrar , bunkrar och skyttevärn och liknande. Eller ligger isen kvar och är tjock i Boden i början på maj?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in