2013-10-21, 14:41
Medlem
ME077s avatar
Jag tror att vi alla reagerar på KJ´s i förhören återkommande prat om sin diagnos, och hur den yttrar sig. Först tänkte jag att han är väldigt kalkylerad och utstuderad, och har planerat att komma undan på grund av denna diagnos. Men nu tror jag att det är advokaten, och kanske pappan, som fått honom att prata om sin diagnos. Det verkar som att KJ repeterar vad andra sagt till honom.
Citera
2013-10-21, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Eller ligger isen kvar och är tjock i Boden i början på maj?

Nej det gör den inte.
Luleälven var öppen och dom flesta andra vattendrag också,möjligen en liten skorpa på någon stilla tjärn som är undanskymd från sol och varma vindar.
Citera
2013-10-21, 14:45
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kan inte utesluta det, men det kan lika mycket bero på att jag är ett gott stycke över gränsen för min egen kompetens nu. De eventuella stryptecknen som finns är unilaterala, dvs bara på ena halvan av halsen och huvudet. Vad som händer om man stryper någon på ena sidan av halsen, men inte den andra kan jag mest bara gissa om. Man torde inte gå ner i chock - inte alls lika lätt, iaf. Det faktum att skadorna ändå är såpass måttliga gör att jag skulle förvåna mig om den eventuella strypningen skulle ha varit så väldigt långvarig. Men egentligen vet jag ingenting alls om halvsidiga strypningar, och jag vet inte ifall någon annan gör det heller.

Okej, tack för bra förklaring, detta om att det bara var en ensidig strypning hade jag missat eller kanske snarare inte förstått.
Citera
2013-10-21, 14:45
Medlem
highfives avatar
Vad har vi kanske listat ut efter FUP släpptes och som kan föra oss framåt.

1 Mordvapnet kan mycket väl vara ett som bilden nedan med tanke på de c-formade instickshålen och att polisen frågat en hel del efter stämjärn/håljärn i förhören. Även KJs bästa kompis AB berättar om detta verktyg. Dessutom kan det behövas mer än ett stick med ett sådant vapen för att få död på en människa.

http://www.stigonet.se/chisel/m2.jpg

2 Att VB troligtvis var naken på överkroppen när hon stacks ned med tanke på att fibrer saknas i instickshålen.

3 Att det är besynnerligt att MB skickar flera svar på VBs sms just denna kväll och att dessa sms inte gått att återskapa.

4 Att nästan alla i KJs krets inkl han själv (och i viss mån även VBs) verkar ha psykiska störningar av olika slag.

5 Att hundarna reagerat på filtret när man tömde vatten från värnet på Mjösjöberget.

6 Att KJ varit i ödehuset den 9/5 och att vittnen konstaterat att det var tomt kring den 10/5.`

7 Att man inte fann någon sperma i eller på VB när hon obducerades.

Listan skulle kunna göras längre, men detta är saker som jag noterat. Någon annan kanske har något mer avgörande att lista upp?
Citera
2013-10-21, 14:48
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Något jag funderat på en tid. Angående hitta mordplats. Det talades ju om tvättning. Har man då letat ordentligt kring sjöar och vattendrag. Man får en uppfattning att man mest varit i skog, myrar , bunkrar och skyttevärn och liknande. Eller ligger isen kvar och är tjock i Boden i början på maj?

På stilla stående vatten fanns det nog is. Älven där det är strömt gick upp 30/4 om jag fått rätt information. Fanns även snö kvar på skuggiga platser och i sänkor.
Citera
2013-10-21, 14:49
Medlem
MrFolds avatar
Angående diskussionerna runt MB:

Det var ju inte oväntat att han skulle göra comeback i diskussionen när omständigheterna kring honom och hans handlande visade sig vara så solkiga. Men seriöst: En brottsutredning handlar inte om vem som utifrån sin personlighet och moral känns som den mest troliga gärningsmannen, utan om vem bevisen pekar mot. Hur många grova våldsbrott tror ni inte det finns där man i offrets bekantskapskrets hittar personer som utifrån sin personlighet är betydligt "bättre" kandidater än den som visar sig vara den verklige GM?

Den som vill driva MB-hypotesen har en hel del att snacka bort:

- De tekniska bevisen mot KJ; blodfynd, tejpen, DNA-matchen på benen, hundar som markerar i bilen och lägenheten
- KJ:s eget märkliga agerande i flera lägen med lögner om att han ringt VB efter försvinnandet, besök i ödehuset, saknade ryggsäck och annat
- De fullständigt obefintliga bevisen för någon form av koppling mellan KJ och MB (om man nu vill försöka driva någon slags sammansvärjningsteori)
- Ett alibi som får betecknas som vattentätt fram till runt 20.30 och därefter verifieras av hustrun (kan invändas mot förstås men inte snackas bort rakt av)

Dessutom finns en logisk invändning: Förhållandet är redan upptäckt och ett ev. motiv att "tysta" VB finns därför inte. MB vet dessutom att flera personer känner till förhållandet och måste inse att om något händer VB så kommer misstankarna snart att falla på honom.

Varje enskild del i detta kan givetvis om man så vill snackas bort till viss del och mer eller mindre fantasifulla alternativförklaringar kan anföras. Men så är det nästan alltid med bevis- och indiciekedjor för något. Man får då titta på helheten också och fråga sig om det verkligen är möjligt att det verkligen kan vara på ett annat vis. När jag gör det kan jag inte hitta någon rimlighet i "MB-spåret". Det gäller både teorin om än oskyldig (och ev. "ditsatt") KJ eller konspirationsteorin. Han må sen rent allmänt vara en person som skulle kunna begå ett grovt våldsbrott under dessa omständigheter.

Ni som tror att polisen har fel får gärna förklara mer i detalj hur ni tänker.
Citera
2013-10-21, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Spelar det nån roll? Hur hon eventuellt smidde sitt galler - om hon nu gjorde det? Nej! Jag är helt övertygad om att hon inte hade stalkat en man som verkligen sett och bekräftat henne som människan VB och inte enbart som ett presumtivt knullobjekt. En man med empati som ville vara hennes mentor - och endast det.
Jag tror t ex inte att hon stalkade sin gamle vän YT. Också han trånade visserligen efter henne, det visade ju hans famösa uttalande i polisförhöret (trots att en del här försöker tolka det annorlunda). Men då var hon sen länge död - ingen skada skedd, alltså. Medan VB levde höll han naturligtvis tillbaka av alla krafter för att inte riskera att gå miste om hennes regelbundna närvaro.

Att VB "försatte" sig i den här situationen beror sannolikt på att hon inte visste om något annat. Hennes biologiska pappa försvann tidigt ur hennes liv. Och vad vet vi om tiden i Thailand tillsammans med mamman, innan styvpappan kom in i bilden? Inte någon gång under sitt vuxna liv fick VB chansen att träffa en "hel" man. De goda förebilderna lyste med sin frånvaro.
Jag tror inte hon "valde" sina kontakter. I sin desperata längtan efter ömhet och bekräftelse tvingades hon nöja sig med de smulor som stod till buds. Och alla var lika förtorkade och ynkliga. Men VB:s längtan efter att få höra till var så stark att hon lät sig trampas på. Inte för att hon ville det eller för att hon valde det.
Den tragiska sanningen är ju att hon aldrig hade något val. Därför må ingen skuld falla över henne.

Bra. Glasklar och korrekt uppfattning. Att lägga de minsta tvivel på henne och t.o.m försöka psykiatriförklara flickan vittnar om minst sagt bristande omdöme, på gränsen till lumpenhet. Den här figuren har styckmördat och haft en längre och noggrann planering. Det enda motivet är hans egen njutning att få känna hur det känns. Hur oförståerligt det än låter. Vem som helst under 60 kilo hade kunnat vara kandidat.
Citera
2013-10-21, 14:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag tror att vi alla reagerar på KJ´s i förhören återkommande prat om sin diagnos, och hur den yttrar sig. Först tänkte jag att han är väldigt kalkylerad och utstuderad, och har planerat att komma undan på grund av denna diagnos. Men nu tror jag att det är advokaten, och kanske pappan, som fått honom att prata om sin diagnos. Det verkar som att KJ repeterar vad andra sagt till honom.

Menar du att pappan pratat med honom innan gripandet då alltså? För det dröjde väl innan de öht fick träffas första gången?

Jag har inte hunnit med nån ordentlig genomläsning av förhören än, men visst kan han ha blivit påverkad av att advokaten pratat om hans svårigheter med honom. Att han skulle vara "regisserad" har jag däremot svårt att se som någon särskilt trovärdig hypotes. Åtminstone inte jämfört med att han som så många andra diagnosticerade "skjuter sin diagnos framför sig" för att komma undan ansvar i jobbiga situationer. Den mentalitet som rått runt dessa neuropsykiatriska diagnoser det senate dryga decenniet eller så på gott och ont är ju mycket av "Du kan inte hjälpa nåt av detta för du har ju en diagnos"
Citera
2013-10-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag kan inte utesluta det, men det kan lika mycket bero på att jag är ett gott stycke över gränsen för min egen kompetens nu. De eventuella stryptecknen som finns är unilaterala, dvs bara på ena halvan av halsen och huvudet. Vad som händer om man stryper någon på ena sidan av halsen, men inte den andra kan jag mest bara gissa om. Man torde inte gå ner i chock - inte alls lika lätt, iaf. Det faktum att skadorna ändå är såpass måttliga gör att jag skulle förvåna mig om den eventuella strypningen skulle ha varit så väldigt långvarig. Men egentligen vet jag ingenting alls om halvsidiga strypningar, och jag vet inte ifall någon annan gör det heller.
Det fanns bilaterala fynd på kinderna, och unilateralt på öga (vänster) och sköldkörtel med brosk (höger), enligt obduktionsutlåtandet. Orsaken till uppkomsten skulle kunna vara strypning men ej uteslutet att uppkomsten kunde vara en annan.
Citera
2013-10-21, 14:56
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Det var ju inte oväntat att han skulle göra comeback i diskussionen när omständigheterna kring honom och hans handlande visade sig vara så solkiga. Men seriöst: En brottsutredning handlar inte om vem som utifrån sin personlighet och moral känns som den mest troliga gärningsmannen, utan om vem bevisen pekar mot. Hur många grova våldsbrott tror ni inte det finns där man i offrets bekantskapskrets hittar personer som utifrån sin personlighet är betydligt "bättre" kandidater än den som visar sig vara den verklige GM?

- De tekniska bevisen mot KJ; blodfynd, tejpen, DNA-matchen på benen, hundar som markerar i bilen och lägenheten
- KJ:s eget märkliga agerande i flera lägen med lögner om att han ringt VB efter försvinnandet, besök i ödehuset, saknade ryggsäck och annat
- De fullständigt obefintliga bevisen för någon form av koppling mellan KJ och MB (om man nu vill försöka driva någon slags sammansvärjningsteori)
- Ett alibi som får betecknas som vattentätt fram till runt 20.30 och därefter verifieras av hustrun (kan invändas mot förstås men inte snackas bort rakt av)

Dessutom finns en logisk invändning: Förhållandet är redan upptäckt och ett ev. motiv att "tysta" VB finns därför inte. MB vet dessutom att flera personer känner till förhållandet och måste inse att om något händer VB så kommer misstankarna snart att falla på honom.

Varje enskild del i detta kan givetvis om man så vill snackas bort till viss del och mer eller mindre fantasifulla alternativförklaringar kan anföras. Men så är det nästan alltid med bevis- och indiciekedjor för något. Man får då titta på helheten också och fråga sig om det verkligen är möjligt att det verkligen kan vara på ett annat vis. När jag gör det kan jag inte hitta någon rimlighet i "MB-spåret". Det gäller både teorin om än oskyldig (och ev. "ditsatt") KJ eller konspirationsteorin. Han må sen rent allmänt vara en person som skulle kunna begå ett grovt våldsbrott under dessa omständigheter.

Det enda möjliga är att VB stämde träff med MB via dessa sms och när han anlände Boden 21 30. Sedan tappade han kontrollen och under alkoholens verkan tog han död på VB. Sen var det KJ som fann hennes döda kropp vid Lejonbacken eller dess omgivningar när han var på väg hem från sin bror och att han lastade in henne i bakluckan och sedan har han fört henne till en plats där han senare styckade kroppen.

Inte så troligt, men kanske tänkbart.
Citera
2013-10-21, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Någon av de ytligt bekanta, eller rent av utpekade av KJ som möjlig GM (jag minns inte vem) - eller var det någon tidigare lärare? - sa i ett förhör att KJ talade saker han hade lärt in, inget som gav sig riktigt spontant i stunden.

En parallell som är välbekant för de flesta som vet något om diagnosen AS är att somliga kopierar beteenden, t ex rörelsemönster och tonfall, för att smälta in. Ibland uppmuntrar man även i habiliteringssyfte just teaterskådespeleri, för att öva upp färdigheter som inte kommer med någon automatik som hos andra utan handikappet.
Citera
2013-10-21, 15:06
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Det enda som jag skulle vilja invända mot är det fetade. Dels har MB´s problem med VB eskalerat ganska kraftigt under mars/april. Och sen så är det ju just för att MB vet att han är den som skulle bli misstänkt som han sätter dit KJ, den mest tacksamma gm-kandidaten. (Jo jag vet vad du och andra tycker om den tanken... vet inte ännu vad jag tycker själv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in