2013-10-21, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Okej, tack för bra förklaring, detta om att det bara var en ensidig strypning hade jag missat eller kanske snarare inte förstått.
Det verkar ej heller rättsläkaren ha förstått. Det är ett missförstånd av läsarna helt enkelt.
Citera
2013-10-21, 15:08
Medlem
nu är jag säkert inte den första som tänker på detta men iaf.
(för övrigt, intressant googlehistorik och bilder han hade sparat osv)

hur mörkt var det på kvällen i början av maj? minns inte riktigt
för hon skulle nog inte gå med på att gå hem själv den kvällen, eftersom hon där jag läser just nu i slutet av augusti i facebookchattloggen inte ville mötas vid bion kl 19 för det var för mörkt och hon verkade vara mer mörkrädd än vad jag är
och det är fan imponerande

det är inte ens så mörkt ute här i augusti på kvällen..
Citera
2013-10-21, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh

för hon skulle nog inte gå med på att gå hem själv den kvällen, eftersom hon där jag läser just nu i slutet av augusti i facebookchattloggen inte ville mötas vid bion kl 19 för det var för mörkt och hon verkade vara mer mörkrädd än vad jag är

edit; okey.. det var lite svammel där från hennes sida, men även i övrigt av det jag läst verkar hon ha varit sjukt mörkrädd..
Citera
2013-10-21, 15:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh

I slutet av augusti går solen ner vid 20-tiden. 4 maj kl 21:22. Det är mörkare i augusti. http://www.dinstartsida.se/solen-ort.asp?id=1969
Citera
2013-10-21, 15:17
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det enda möjliga är att VB stämde träff med MB via dessa sms och när han anlände Boden 21 30. Sedan tappade han kontrollen och under alkoholens verkan tog han död på VB. Sen var det KJ som fann hennes döda kropp vid Lejonbacken eller dess omgivningar när han var på väg hem från sin bror och att han lastade in henne i bakluckan och sedan har han fört henne till en plats där han senare styckade kroppen.

Inte så troligt, men kanske tänkbart.

Egentligen täcker detta även in ett motiv. Även den tekniska bevisningen mot KJ och mobilens rörelser. MB kom avtalat och därför skickade inte VB fler sms. Masten täcker området och KJ kasserar hennes telefon vid 23 55 genom att slänga den i den närbelägna älven. Precis som att han fann hunden död och styckade den så fann hann nu en människa som han kunde stycka.
Citera
2013-10-21, 15:20
Medlem
highfives avatar
Så hade jag lagt upp det hela om jag varit advokat. Ett halvt erkännande och några år inom psykiatrin för KJ.
Citera
2013-10-21, 15:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det enda som jag skulle vilja invända mot är det fetade. Dels har MB´s problem med VB eskalerat ganska kraftigt under mars/april. Och sen så är det ju just för att MB vet att han är den som skulle bli misstänkt som han sätter dit KJ, den mest tacksamma gm-kandidaten. (Jo jag vet vad du och andra tycker om den tanken... vet inte ännu vad jag tycker själv).

Men varför ljuger då KJ om att han försökt ringa VB? Hur löste MB detta med blodet, tejpen och DNA-besudlingen? Verkar det inte närmast otroligt hur väl allt spelar honom i händerna med KJ som försökt strypa ex-flickvänner och pratar strypning med häktesvakter, googlar på styckning av hundar och diskuterar bästa sättet att mörda någon på? Hur kunde han veta att inte KJ hade ett perfekt alibi (han kunde ju t ex ha åkt till kompisar efter kl 21 och sen sovit över där)? Varför lämnade inte VB:s telefon KJ:s lägenhet (av allt att döma) om hon nu verkligen gick därifrån hel och levande och utan KJ i sällskap? Det finns massa frågor att svara på här.

Hela hanteringen av liket (eller snarare likdelarna) känns inte heller som en något som en mentalt någorlunda frisk person (låt vara både aggressiv och känslokall) skulle få för sig. Och hur fick han dit KJ alldeles innan fyndet? Eller hade han bara även här en rent otrolig tur?

Jag skulle också vilja se några konkreta exempel på hur kriminella våldsförbrytare faktiskt verkligen försökt sätta dit någon annan på detta utstuderade vis. Jag uppfattar det mest som ett scenario som förekommer i kriminalserier och i åtalades undaflykter (nån satte dit mig). Känner inte själv till något verkligt exempel utanför fantasivärlden, åtminstone inte något som kommer i närheten av det som förutsätts här.
Citera
2013-10-21, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
I slutet av augusti går solen ner vid 20-tiden. 4 maj kl 21:22. Det är mörkare i augusti. http://www.dinstartsida.se/solen-ort.asp?id=1969

ahh.. så var det.. jag har vart uppe i allting annat så har inte tänkt på när det blir mörkt osv :P
Citera
2013-10-21, 15:25
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Så hade jag lagt upp det hela om jag varit advokat. Ett halvt erkännande och några år inom psykiatrin för KJ.

Den där sortens scenarion tror jag ingen domstol i världen skulle köpa som rimligt tvivel. En oerhört långsökt bortförklaring på ungefär samma nivå som Fadimes pappas påståenden om den mystiske mannen som kom och sköt hans dotter och tvingade honom att ta på sig skulden.
Citera
2013-10-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZillionCast
Fibern som finns med på bild i FUP, sidan 277, skulle också kunna komma från en så kallad "ghillie suit". Dessa verkar vara tämligen populära bland airsoftarna.
Färgmässigt stämmer den bra med många av dessa kamouflagedräkter.
Jo,det håller jag med om - färgen.Likaledes ansiktsmasken som låg i handskfacket har rätt färg,men är ju betydligt tätare i strukturen om jag har förstått det rätt.Airsoft ansiktsskydden har glesare "täthet" mellan maskorna då kulorna är 6-8mm,men bör vara av styvare karaktär för att motstå trycket från kulan vid träff.De känns lite de där kulorna har jag hört.
En ansktsmask fyller också en perfekt funktion för att inte kontaminera "objektet" med svett/saliv eller tårar kanske,då MTGM hanterar kvarlevorna.

Min fetning
Citera
2013-10-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Efter att översiktligt gått igenom förhören med "MB" så kan man ju inte säga annat än att det var en jävla tur för honom att polisen fick korn på KJ så pass snabbt. För nog finns här ett antal omständigheter som gör honom till en ganska bra misstänkt... Han har haft en hemlig relation med VB och sen varit mer eller mindre förföljd av henne. Han har häftigt humör och erkänner misshandel av sin fru vid flera tillfällen. Han uppges ha dödshotat en bekant till VB och det finns tydligen också något märkligt SMS från VB på temat att hon tror att han vill döda henne.

Om jag läst rätt så saknas dessutom alibi efter kl 20.40 lördagen den 4 maj, förutom det ömsesidiga mellan honom och hustrun.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varje enskild del i detta kan givetvis om man så vill snackas bort till viss del och mer eller mindre fantasifulla alternativförklaringar kan anföras. Men så är det nästan alltid med bevis- och indiciekedjor för något. Man får då titta på helheten också och fråga sig om det verkligen är möjligt att det verkligen kan vara på ett annat vis. När jag gör det kan jag inte hitta någon rimlighet i "MB-spåret". Det gäller både teorin om än oskyldig (och ev. "ditsatt") KJ eller konspirationsteorin. Han må sen rent allmänt vara en person som skulle kunna begå ett grovt våldsbrott under dessa omständigheter.

Ni som tror att polisen har fel får gärna förklara mer i detalj hur ni tänker.

Tänk vad klok, rabiat och säker man kan bli, även gentemot sina egna tidigare slutsatser, bara det får förlöpa lite tid. 1x2.
Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-10-21 kl. 15:32.
Citera
2013-10-21, 15:29
Medlem
Cinnabars avatar
Var inte familjen Berg på bröllopsfest, och bortresta när dottern gifte sig, just denna kväll när VB försvann? De skulle ha 100 procent alibi? Kan någon rota fram det inlägget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in