2013-10-18, 15:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rbz
Hur kom du fram till det? Jag tycker att man inte ska köra långsammare än skylten om väglaget är bra.

Jag kom fram till det genom att du skrev så och det förtydligar du även här.

Citat:
Förstår inte heller varför du jämför en landsväg med en 30väg. Det är på 30- och 50-vägar det faktiskt ÄR motiverat att hålla hastighetsbegränsningen. Att köra i 100 på en 90väg skadar ingen.

Du såg inte frågetecknet? Ett frågetecken indikerar en fråga, inte en jämförelse.

Citat:
Åter igen visar du hur du inte lyckas tänka ordentligt. Bara för att man inte behöver en lag, betyder det att man per automatik ska gå och ta något som inte är ditt? Nej

Det är nog snarare du som får fundera över vad du egentligen skrev och vad du menar.

Citat:
Jobbigt det blev för dig

Inte ett skvatt. Jag håller aldrig fartgränserna förutom på 30- och 50-väg.

Citat:
Faktum kvarstår, bromsklossar orsakar olyckor, just för att du inte kan förändra människans beteende. Folk kommer bli irriterade och köra om. Det krävs bara en bromskloss för att orsaka FLERA dumma omkörningar.

Nu gäller det som du ser ovan inte mig.
Citera
2013-10-18, 15:29
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Att köra i 100 på en 90väg skadar ingen.

Jag skulle våga sätta en hundring på att någon blivit skadad när dom kört 100 på en 90 sträcka.

Citat:
Folk som hävdar sin rätt angående hastighetsskyltar. "Pappa staten säger att jag får köra i 60 på en 70-väg!"

Tre saker dyker upp i mitt huvud: hastighetsmätaren i 2 olika bilar kan skilja åt, om du kombinerar detta med en person som spenderar mer tid på att kontrollera trafiken än hastighetsmätaren så skulle jag säga att ditt underlag är ganska tunt. Alltså du har 70 på din mätare, någon annan har 65 och denna personen råkade köra några km/h för sakta just när du kom bakom. Sen bedömer folk väglag/förhållande på olika vis. Det du tycker är bra väglag med bara lite snö kan en annan person bedöma som dåligt väglag.

Med tanke på hur du resonerar kanske det är tur att "pappa staten" finns för att skydda oss andra från sådana som dig.
Citera
2013-10-18, 15:31
Medlem
Westridges avatar
Först och främst folk som saknar blinkers och de som inte kan högerregeln
Citera
2013-10-20, 22:10
Medlem
Det som irriterar mig mest är när man ligger och kör lagligt, och någon ligger nästan upp i röven och aldrig kör om även om de har alla chanser i världen. Sanslöst vilka idioter det finns på vägarna ibland...
Citera
2013-10-21, 00:18
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Det som irriterar mig mest är när man ligger och kör lagligt, och någon ligger nästan upp i röven och aldrig kör om även om de har alla chanser i världen. Sanslöst vilka idioter det finns på vägarna ibland...

Det kan jag hålla med om, avstånd skall hållas! Däremot kan folk ta och sköta sig själva och skita i andra, det är vidrigt med fritidspoliser!

Sedan är det jobbigt med idioter som väljer att bromsa för de väljer att slå på blinkers, då de ska svänga.

Och det tredje är de som inte kan tillämpa filkörning i rondeller eller titta i backspegeln vid filbyte på motorväg!
Citera
2013-10-21, 01:35
Medlem
Greeners avatar
Gamla kärringar och gubbar som kör otroligt sakta. Är du så jävla osäker på att köra kanske det är dags att lägga av.
Citera
2013-10-21, 03:16
Medlem
Eargesplittens avatar
Jag kör 20-30 mil nästan varje dag och jag stör mig på några saker.

Folk som bländar av alldeles för tidigt på raka sträckor och som därefter frenetiskt ljusblinkar.

Klassikern där en lastbil kör om en annan på en motorväg.

Folk som inne i en cirkulationsplats väntar in folk som är på väg in, säkert väldigt snällt menat men
konsekvenserna är oftast att man får gasa på rejält in i cirkulationen eller vänta ut dem.

Folk som kör 20km/h under hastighetsbegränsningen vid fartkameror och därefter gasar på som fan.

Fartkameror, inte för att jag är någon fortkörare men jag blir alltid lite nervös på nya ställen där man inte är helt hundra ifall det har smugit in någon ny hastighetsbegränsningen.

Det nya 30-40-50-60-70-80-90-100-110-120 systemet usch! Förr i tiden kunde man ju gissa hastigheten på större väg var det 70 eller 90. I samhällen/städer var det 50 eller 30, och på motorväg 110.

Rattfylleri gränsen, jag tycker en skulle vara lite mer baserad ifrån fall till fall, har man 0.2 promille i blodet är man ju oftast igen allmän fara, tycker gränsen är lite löjligt låg för dom flesta.
Citera
2013-10-21, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eargesplitten
Folk som kör 20km/h under hastighetsbegränsningen vid fartkameror och därefter gasar på som fan.

Fartkameror, inte för att jag är någon fortkörare men jag blir alltid lite nervös på nya ställen där man inte är helt hundra ifall det har smugit in någon ny hastighetsbegränsningen.

Du tror inte att de här två punkterna kan ha något samband?
Citera
2013-10-21, 07:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Du tror inte att de här två punkterna kan ha något samband?

Knappast eftersom de som drar ner farten har sett fartkameran och lever således inte i ovisshet. Det är otroligt enerverande med förare som inför en fartkamera går ner rejält under hastighetsbegränsningen utan att ha legat över den.
Citera
2013-10-21, 08:06
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Knappast eftersom de som drar ner farten har sett fartkameran och lever således inte i ovisshet. Det är otroligt enerverande med förare som inför en fartkamera går ner rejält under hastighetsbegränsningen utan att ha legat över den.

Hur tänkte du nu? Att man är medveten om en kommande kamera behöver ju inte innebära att man har full koll på vilken hastighetsbegränsning det är precis just där.

Men ja, annars håller jag med dig.
Citera
2013-10-21, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Det kan jag hålla med om, avstånd skall hållas! Däremot kan folk ta och sköta sig själva och skita i andra, det är vidrigt med fritidspoliser!

Sedan är det jobbigt med idioter som väljer att bromsa för de väljer att slå på blinkers, då de ska svänga.

Och det tredje är de som inte kan tillämpa filkörning i rondeller eller titta i backspegeln vid filbyte på motorväg!

Om det var mig du pratade om så var det inte min mening att vara fritidspolis. Utan tänkte att det kan även vara lite risky om någon ligger 2 meter bakom om man måste ställa sig på bromsen.
Citera
2013-10-21, 10:30
Medlem
Förare som är upptagna med något, förutom körningen och inte bryr sig om bakomliggande bilar.

Felaktigt inställda strålkastare, fixa!!

De som inte håller avstånden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in