Citat:
Ursprungligen postat av
Autobahn76
Jag har kommit så pass långt att jag förstår att jag inte är mina tankar, absolut. Frågan är bara: Vem är vittnet?

.
Vittnet är du. Du är det medvetande som bryter in i världen av form, den kanal du använder är ditt transportmedel, alltså kroppen. Den mänskliga kroppen är kanalen som används av medvetandet för att äntra världen av form. Medvetandet är evigt, det har aldrig fötts och kan aldrig dö eftersom det härstammar från en formlös plats där tid ej existerar. Det som dör är kanalen, medvetandet, du, återgår till det formlösa. Därifrån kommer du att försöka äntra världen av form via en annan kanal, dock oklart vilken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Autobahn76
På vilket sätt upplever du ro/trygghet/lycka genom "tanken" (för det är det trots allt, eller?

) att inget annat
är än "här och nu"?
Jag vet att det är Tolle mfls mantra men jag kan inte se det förlösande i det..
Jag upplever inte ro/trygghet/lycka genom "tanken" eftersom känslor inte är tankar och vice versa. Det är just därför som det råder totalt vansinne i världen just nu. Människor är så sömniga, trötta och vilse i det externa, de blandar ihop känslor, händelser och tankar, psykvården växer så det knakar. Tankar är inget annat än tankar, det är när du identifierar dig med tankar som lidandet tar fart.
Händelser är inget annat än händelser, varken mer eller mindre, hur vida händelserna är negativa eller positiva är något som avgörs av den enskilde. Om den enskilde tar beslutet att händelsen är negativ, och därefter identifierar sig med beslutet eller tanken så kommer lidandet som ett brev kommer med posten.
Händelser, tankar och känslor måste man separera på, därmed inte sagt att de inte hör ihop, för det gör de, men många människor har inte förstått att tänkandet river upp känslor inom en, de ser inte sambandet vilket resulterar i att psykiatrin växer.