2013-10-17, 18:28
Medlem
variegatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Nej, det enda som kommer ske är att du kommer se dina tankar för vad de är. Att det inte finns några tankar som är "dina" eftersom den som tänker dem också bara är en tanke!

Man kan väl säga att en illusion dör (försvinner).
Citera
2013-10-17, 21:28
Medlem
ExtremeWayss avatar
Var kan man egentligen vända sig om man vill gå vidare i detta? Finns det något sånt i sverige? Någon guru eller liknande där man har sanningen i fokus och inte olika filosofier eller en lära om yoga och chakras osv. Har svårt att tänka mig att vanliga meditationskurser skulle fatta vad man snackade om. Har lyssnat på många gurus via internet och det känns som om hela livet drar en åt det hållet, att det är som en kallelse jag följer. Börjar nästan kännas "farligt" på nåt sätt. Känner att jag knappt kan leva ett vanligt liv och att detta är det enda som gäller. Känns som jag behöver hjälp men jag vet inte om det är sant.
Senast redigerad av ExtremeWays 2013-10-17 kl. 21:32.
Citera
2013-10-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremeWays
Var kan man egentligen vända sig om man vill gå vidare i detta? Finns det något sånt i sverige? Någon guru eller liknande där man har sanningen i fokus och inte olika filosofier eller en lära om yoga och chakras osv. Har svårt att tänka mig att vanliga meditationskurser skulle fatta vad man snackade om. Har lyssnat på många gurus via internet och det känns som om hela livet drar en åt det hållet, att det är som en kallelse jag följer. Börjar nästan kännas "farligt" på nåt sätt. Känner att jag knappt kan leva ett vanligt liv och att detta är det enda som gäller. Känns som jag behöver hjälp men jag vet inte om det är sant.

Jag söker också vägledning av en guru. Inte över internet utan face to face. Känns som att jag tar steg bakåt istället för framåt, även om jag nog är något förblindad av mig själv och min egen situation.

Tror jag förstår vad du menar med att hela livet drar en åt det hållet. Allt som har med egot/kärlek är i stort sätt det enda jag tänker på från att jag vaknar till att jag går och lägger mig. Jag vet att "tänkandet" inte leder någonstans men, ja, jag vet inte. Känns som att jag håller på att bli galen ibland. Det enda jag har att gå på är ett ögonblick av klar syn och känslan av att det känns så rätt när jag läser böcker och lyssnar på videor.
Citera
2013-10-17, 22:36
Medlem
Kan i alla fall säga att om, eller förhoppningsvis när, jag vaknar upp kommer jag göra allt för att hjälpa andra att också komma dit.
Citera
2013-10-17, 23:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Var kan man egentligen vända sig om man vill gå vidare i detta?

Inåt

Citat:
Finns det något sånt i sverige? Någon guru eller liknande där man har sanningen i fokus och inte olika filosofier eller en lära om yoga och chakras osv. Har svårt att tänka mig att vanliga meditationskurser skulle fatta vad man snackade om
.
Man kan inte lära ut sanningen på en kurs.

Citat:
Har lyssnat på många gurus via internet och det känns som om hela livet drar en åt det hållet, att det är som en kallelse jag följer. Börjar nästan kännas "farligt" på nåt sätt. Känner att jag knappt kan leva ett vanligt liv och att detta är det enda som gäller. Känns som jag behöver hjälp men jag vet inte om det är sant.

Vilket håll pratar vi om här?
Citera
2013-10-17, 23:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Jag söker också vägledning av en guru. Inte över internet utan face to face. Känns som att jag tar steg bakåt istället för framåt, även om jag nog är något förblindad av mig själv och min egen situation.
Ett citat av Nisargadatta Maharaj "The only thing a guru can say to you is dear sir, you are not what you think you are".

Citat:
Tror jag förstår vad du menar med att hela livet drar en åt det hållet. Allt som har med egot/kärlek är i stort sätt det enda jag tänker på från att jag vaknar till att jag går och lägger mig. Jag vet att "tänkandet" inte leder någonstans men, ja, jag vet inte. Känns som att jag håller på att bli galen ibland. Det enda jag har att gå på är ett ögonblick av klar syn och känslan av att det känns så rätt när jag läser böcker och lyssnar på videor.

Nisargadatta igen, "Abandon all thoughts but this, I Am."

Det är hit du måste. Och det kräver övning och disciplin. Men det lönar sig.
Citera
2013-10-17, 23:20
Medlem
Citat:
Det som finns i Sverige hittar du under kabbalah.info/se (www). Det finns också kabbalah.com (www), men då bara på engelska eller andra stora språk. Sanningen pur. Jag håller med med dig, att meditationen inte är tillräcklig, man behöver kunskap, samarbete med likasinnade och engagemang.
Citera
2013-10-17, 23:35
Medlem
ExtremeWayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Inåt

.
Man kan inte lära ut sanningen på en kurs.

Vilket håll pratar vi om här?

Det är väl egentligen en guru jag vill jag träffa och inte gå en kurs men det kanske inte finns en riktig sådan i Sverige? Tänkte att det blir lättare att släppa taget om jag är i en gurus närvaro. Känner mig "närmare" sanningen bara jag kollar på ett videoklipp från en satsang där en guru pratar. Det är något som drar mig till dessa människor.

Citat:

Det är likadant för mig. Allt som har med sanningen och egot att göra är det enda jag tänker på om dagarna och det är väl antagligen dessa tankar som hindrar mig. Känner mig också galen ibland och att det finns ingen återvändo.
Senast redigerad av ExtremeWays 2013-10-17 kl. 23:48.
Citera
2013-10-17, 23:58
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Det är väl egentligen en guru jag vill jag träffa och inte gå en kurs men det kanske inte finns en riktig sådan i Sverige? Tänkte att det blir lättare att släppa taget om jag är i en gurus närvaro. Känner mig "närmare" sanningen bara jag kollar på ett videoklipp från en satsang där en guru pratar. Det är något som drar mig till dessa människor.

http://www.zentraining.org/sv/ Prova här...Advaita Vedanta ska ju också finnas i Sverige fast jag har inte hittat.

Det bästa är naturligtvis att åka till Indien och leta på en guru och vara där en 6-12 månader. Då har man kunskap så att det räcker några år sedan kan man åka dit igen med jämna mellanrum. Men sök på nätet efter retreats, olika buddistsamfund brukar anordna sådana då och då.

Det blir nog svårt att hitta någon som är upplyst i Sverige.
Citera
2013-10-18, 13:29
Medlem
Citat:
Det är likadant för mig. Allt som har med sanningen och egot att göra är det enda jag tänker på om dagarna och det är väl antagligen dessa tankar som hindrar mig. Känner mig också galen ibland och att det finns ingen återvändo.

Ja vad är det egentligen som säger att man inte kan bli "galen" av att gå för långt med dessa tankar.
Jag känner likadant och tar det därför det lilla lugna med att försöka "löpa hela linan ut". Men det är väl kanske egot som skrämmer oss här också?
Höll inte Ted Gärdestad på med mycket sånt här innan han hoppade framför tåget?
Kundaliniyoga och hela paketet.
Citera
2013-10-18, 13:38
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ja vad är det egentligen som säger att man inte kan bli "galen" av att gå för långt med dessa tankar.
Jag känner likadant och tar det därför det lilla lugna med att försöka "löpa hela linan ut". Men det är väl kanske egot som skrämmer oss här också?
Höll inte Ted Gärdestad på med mycket sånt här innan han hoppade framför tåget?
Kundaliniyoga och hela paketet.

Ja, "egot" kommer försöka skrämma er med allt möjligt för att hindra er från att "löpa hela linan ut". Men egentligen är vi redan galna om vi är identifierade med "egot". Så vad är faran?

Citat:
Ursprungligen postat av irit
Ord i videon är inte alls överflödiga. De är inte bara "ord", utan affirmationer. Affirmationer tjänar till att omprogrammera hur vi tänker, känner och handlar. De främjar spiritualitet, som vi idag behöver som mest. Det är medvetandet som är primärt. Har man uppnått rätt medvetande, kommer egodöd att uppnås som följd. Egodöd är inget självändamål, den är en del i transformation av vårt medvetande.

Bättre att inse nu direkt att du redan är rätt medvetande, att det inte finns något att uppnå och att "egot" redan är dött.

Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Japp jag köper det! Tack för svar

Varför köper du det?

Citat:
Ursprungligen postat av variegata
Man kan väl säga att en illusion dör (försvinner).

Ja det kan man väl säga.

Citat:
Kan i alla fall säga att om, eller förhoppningsvis när, jag vaknar upp kommer jag göra allt för att hjälpa andra att också komma dit.

Det fina med uppvaknandet är ju att inse att alla redan är detta. När jag själv ser att jag inte har något "personligt jag", då har inte heller någon annan något "personligt jag". Den här jagleken är inget annat än projektioner. Eftersom vi tror att vi har ett separat jag i våran kropp, då tror vi även att det finns ett separat jag i andras kroppar.
Senast redigerad av JellyJansen 2013-10-18 kl. 13:49.
Citera
2013-10-18, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Men egentligen är vi redan galna om vi är identifierade med "egot". Så vad är faran?

http://www.youtube.com/watch?v=sEtPh7sg9LE

Sannerligen . Har lyssnat på den mannen förut men blir rädd och stänger av .
Men ska kolla igenom hela videon nu, tack.
Senast redigerad av Autobahn76 2013-10-18 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in