2013-10-19, 15:38
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Förmodligen återkommande sexualneuroser ..

Kan du lägga ner dina vidriga kommentarer om VB? Det tillför noll och inget och är bara jävligt osmakligt. Du har ju en del poänger i annat du skriver så varför solka ner ditt nick med en massa ovidkommande skitsnack om offret?
Citera
2013-10-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Tror att MB ljuger här. VB smsade/ringde inte modern efter hon åkt vad jag kunnat hitta. Något bråk uppges inte i förhören. Att hon däremot skrev att hon var rädd för KJ och MB sket i detta, gjorde nog att MB svarade som han gjorde under förhöret. Hade han tagit smsen på allvar kanske hon levt.

Man kan ju även anta att VB i sina SMS berättat åt MB var hon befann sig och kanske även att hon planerade promenera hem?
Citera
2013-10-19, 15:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Någon som noterat detta (FUP s. 767):

KJ har till två stycken av sina vänner uppgivit att han ringt VB "många gånger". Han skaffade också omedelbart en ny telefon efter att polisen tagit den första i beslag. Vid ett tillfälle tog han t o m upp telefonen i en kompis närvaro och slog ett nummer.

Alla försök att ringa VB efter att telefonen slutligt dog på kvällen den 4:e maj har gått till mobilsvar eftersom hon hade denna tjänst aktiverad.

Inga samtal från någon av KJ:s telefoner har registrerats.

Finns skuggan av en chans att en totalt oskyldig kille, utan nån inblandning whatsoever i hennes försvinnande skulle bete sig på det här viset?
För att göra det måste man nog vara ännu knäppare än vad KJ verkar vara.

Citat:
Kan vi inte iom det här också diska av den enfaldiga diskussionen om huruvida "aspergare" kan ljuga eller inte? Den frågan hade jag iofs redan ett säkert svar på redan innan av personlig erfarenhet.
Påståendet att aspies inte kan ljuga är nog en transformation av observationen att aspies normalt är uppriktiga i sina omdömen, och sällan förställer sig för att passa andra: Men det är ju något ganska annorlunda än att inte kunna ljuga.
Citera
2013-10-19, 15:48
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Man kan ju även anta att VB i sina SMS berättat åt MB var hon befann sig och kanske även att hon planerade promenera hem?

Jo men om hon stunden innan försökt ringa 112 (om det nu var allvarligt menat) så känns det lite lamt att stunden efter meddela att "jag är hos KJ och funderar på att promenera hem".
Citera
2013-10-19, 15:48
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, tack, solklart, nästan. Är sannolikheten att DNA tillhör pappa större än en random person, när det är +1 på KJ?
Sannolikheten a priori är alltid större att det är pappa än att det är random person, även om skillnaden när det gäller ett +4-svar är försumbar. Men a priorisannolikheter är bara användbara just när man tänker sig en random oidentifierad person. Handlar det om en identifierad person ska man testa mot den, och jämföra sannolikheten a posteriori.
Citera
2013-10-19, 15:51
Medlem
Domstolen förstärks.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7938617
Citera
2013-10-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Sannolikheten a priori är alltid större att det är pappa än att det är random person, även om skillnaden när det gäller ett +4-svar är försumbar. Men a priorisannolikheter är bara användbara just när man tänker sig en random oidentifierad person. Handlar det om en identifierad person ska man testa mot den, och jämföra sannolikheten a posteriori.

Anser du att man borde jämfört DNA-fyndet mot pappa och broder?
Skulle testet kunna ge +1 eler högre även där?
Om ja, varför framgår inte av FUP om man gjort så?

Om det finns en minimal möjlighet (det kan ju vara uteslutet att det blir +1 eller mer) att pappan eller brodern skulle få +1 så kommer ju försvaret påtala detta.
I så fall bör man ju ha gjort ett sånt test och ha i FUP för att avfärda den möjligheten.

Det där är ju, för oss som inte kan det, rätt tekniskt avancerat. Därför vore det bra att få fastslaget om det ens är en teoretisk möjlighet.
Citera
2013-10-19, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Nu är det ju så att det enda du försökt skriva i tråden är en hypotes om att KJ är oskyldig, du har snöat in för mycket på att det skulle vara någon annan, som MB eller frun. Detta har polisen, som har stor erfarenhet avfärdat. Du har tidigare nämnt att du tror att KJ haft en medhjälpare, alt att KJ själv inte utfört dådet, men ändå vetat av dådet. Varför får du dessa teorier?

Du har ju hela tiden letat efter bevis som inte styrker att KJ är mördaren, trots ett bevis underlag som talar mot den åtalade.

För mycket talar mot att bevisen skulle vara planterade, så varför ens rota längre i en annan GM? Jag sträcka mig så långt som att en mGM eller någon som vet mer om mordet. Det kommer vi nog aldrig få reda på såvida inte KJ börjar prata.

Det skall dömas "utom rimligt tvivel" och då är det av intresse att även ifrågasätta åklagarens bevisning och titta på andra möjliga GM, det är iaf advokat BF's uppgift för sin klient.
Om det inte varit så stökigt ikring VB och även KJ så hade det nog varit klappat o klart... men det har ju framkommit i FUP o tråden andra personer med kontakt med VB som är lite ljusskygga och kan tyckas ha starkare motiv än KJ.

Bara en sådan enkel sak men svår, hur har KJ fått VB från lgh utan att han mördat henne där, med tanke på 112*, sms till Mb under kvällen, två skrik ??, asiatisk kvinna 21.30 på Lejonbacksvägen ??
Händelseförlopp ??
Citera
2013-10-19, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jo men om hon stunden innan försökt ringa 112 (om det nu var allvarligt menat) så känns det lite lamt att stunden efter meddela att "jag är hos KJ och funderar på att promenera hem".

Visst, men på min gamla telefon funkade inte knapplåset om man tryckte knapparna "1", "1", "2", "ring" i den följden. dvs oddsen att trycka delar av larmnumret av misstag i fickan var inte försumbar.

Men visst, jag tror som dig att det talar för att nåt hände redan då. Kanske blev rädd när hon kom in i KJs helt inplastade lägenhet...
Citera
2013-10-19, 15:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja, det beror på. När man har en +1:a, har man en ofullständig profil, dvs man ser inte alla de band som egentligen finns. Om det bland de band som syns finns ett band som inte pappan har, blir det direkt åtminstone en -2:a på pappan. Det finns större apriorisannolikhet att de kan tillhör pappan än random person, men man kan inte extrapolera, utan profilen måste jämföra direkt med pappans DNA. Det kan mycket väl visa sig vara en -3:a på pappan, trots att det bara är en +1:a på KJ.

Har jag uttryckt mig klart?
Borde man inte testa mamman också?
Om man tror att det skulle kunna vara hennes DNA. Inte annars.

Citat:
Om man hittar spår som matchar henne på BO då är pappan utesluten. Då måste det vara någon av barnen.
Du ökar inte sannolikheten att det är KJ genom att testa vare sig mamman eller pappan. Man ska testa andra människor för att utesluta dem, inte för att få bättre sannolikhet på träffen på den misstänkte, för det får man inte.
Citera
2013-10-19, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Domstolen förstärks.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7938617

Ska man tolka det som att man redan på förhand anser att tolkningen av indicier är minst sagt knepig?
Citera
2013-10-19, 15:55
Medlem
Lalajlajs avatar
Det här är också en svårbegriplig handling som KJ utförde.

Han ringde polisen den 22:a, pratade med kommisarie Inge Barsk där han lämnar tips om ödehuset, två dagar efter fyndet av benen.

Citat:
En stund senare efter att jag fått ta del av de muntliga uppgifterna från kollegan, blev jag själv uppringd på min mobiltelefon av Kristoffer Johansson. Han lämnade samma uppgifter till mig och det han sade var att det gula huset hade varit öppet i ett flertal år och att han vid ett tidigare tillfälle själv även skulle ha påtalat det för någon skyddsvakt. Han lämnade även uppgifter om ett nytt telefonnummer som han kunde nås på.

Samtalet varade i som jag bedömer i drygt en minut och Kristoffer Johansson avslutade samtalet med orden "jag vet att Ni misstänker mig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in