Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-16, 23:01
  #37657
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Hela tråden är gissningar och spekulationer.
Även jag har varit med och gissat och nu senast gissade jag utgången.
Anser mig vara fri att göra det.
Du är fri att göra vad du vill. Men när du kritiserar en av få postare i tråden som har ett tydligt seriöst förhållningssätt för att h*n inte vill uttala sig om utsikterna i målet innan h*n vet vad åklagaren har på hand, då påminner du mig mycket eftertryckligt om varför jag slutade följa den här tråden. Den är kvantitetens seger över kvaliteten. Bra krimtrådar ska inte domineras av spekulationer och gissningar, utan av faktagräv, analys och hypotesprövning. Det faktum att företrädare för kvantiteten har tagit över över tråden så till den grad att de tillrättavisar folk med ett mer kvalitetsmässigt förhållningssätt är för mig utomordentligt beklämmande.

Eftersom Schönbeck är en anständigt kompetent åklagare, kan vi utgå från att hon har mer än vad vi vet - annars skulle hon inte ha väckt åtal i det här läget. Hur mycket och vad vet vi inte, och inte heller hurpass bra bortförklaringar den misstänkte har till blodbevisningen, eftersom förundersökningen -till trådens mångfaldigt och yvigt uttryckta frustration - inte har läckt. Att försöka gissa sig till vad Schönbeck har under den korta tid som återstår innan FUP:en blir tillgänglig för tråden måste vara bland det mest poänglösa man kan ägna sig åt.
Citera
2013-10-16, 23:36
  #37658
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
[..] Att försöka gissa sig till vad Schönbeck har under den korta tid som återstår innan FUP:en blir tillgänglig för tråden måste vara bland det mest poänglösa man kan ägna sig åt.
Hur kategoriserar du då alla andra inlägg som berör straffpåföljden.
Är de också poänglösa?
F.ö är jag inte här inne för att samla poäng.

Mitt ursprungliga inlägg av nyare art som vände sig mot "MrFloylds" PK-svärmeri bör ses mot bakgrund av/ som reduktionen av h*ns samlade bidrag i tråden.
För det mesta glänser han inte utan helgarderar och ordonanerar.
Han slår in öppna dörrar och vänder kappan snabbare än vad vinden hinner vända

Jag tror att åklagaren kommer att presentera en beviskedja som i huvudsak grundar sig på indicier, men också ovedersägliga tekniska bevis och sammantaget kommer detta leda till tvångspsykiatrisk vård i första instans domslut.

Det är givet i sådana här fall att det blir ett överklagande av tingsrättens dom.
Att man mot bakgrund av innevarande fakta inte skulle våga sig på en gissning av TR:s utslag är ju ren löjd.
__________________
Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-10-17 kl. 00:18.
Citera
2013-10-17, 00:37
  #37659
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
F.ö är jag inte här inne för att samla poäng.

Visst är det trist med dessa poäng-/statusjägare?!
Apropå sånt, vi har ungefär en handfull "energitjuvar" i tråden, tycker jag. Dessa personer mår uppenbarligen inte särskilt bra psykiskt, och de avslöjar detta gång på gång, även om de inte fattar det själva. Nu kommer kanske inte rätt personer att ta åt sig, eftersom de själva anser att de är felfria och står högre än oss andra.
En sund människa har inget behov av att trycka ned andra och förlöjliga dem. Inget behov av att försöka framstå som bättre än vad den är. Om man inte är uppmärksam och eftertänksam kan dessa "seriösa" användare vid en första anblick framstå som professionella, och att inläggen de skriver är kvalitativa. Egentligen är det tvärtom. Dessa personer hämmar oftast tråden. Viktiga inlägg, viktig information kan förbises.
En del vågar knappt ens skriva i tråden eftersom vi alltid har ett par diktator-wannabees som "trycker till" dem som inte är av exakt samma åsikt som de själva. (Eller kanske inte använde helt perfekt ordval eller annat de gärna hugger på). Och naturligtvis skapar de här personerna trist stämning i tråden. Inte så konstruktivt. Detta förstör tråden enligt min mening:

- Rigiditet
- Trångsynthet
- Självhävdelsebehov
- Avsaknad av självdistans och självinsikt
- Oförmåga till psykologiskt och kreativt tänkande
- Skitnödighet
- Äregirighet
- Statustänk
- Feghet
- Mobbarmentalitet

Min naiva förhoppning är att folk löser sina privata problem, och om det inte går - ger f-n i att skriva massa föraktfulla, nedlåtande skitnödigheter i tråden. När FUP:en kommit till tråden hoppas jag att inläggen framöver kommer att vara betydligt mer konstruktiva och kreativa än hittills. (Kreativitet är inte lika med verklighetsflykt som vissa tror). Sen hoppas jag på vänliga veckan på flashback. (Jo jag är som sagt naiv i vissa avseenden).
Citera
2013-10-17, 02:45
  #37660
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fö - vad säger bodenpolisen om man frågar dem om FUP?

I Esa Rano-fallet trilskades en annan Norrbottenstingsrätt (Haparanda) (p.g.a. datorteknisk inkompetens och/eller illvilja), medan åklagarmyndighetens lokala företrädare utan krusiduller skickade FUP digitalt med vändande e-post.
Citera
2013-10-17, 02:53
  #37661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
I Esa Rano-fallet trilskades en annan Norrbottenstingsrätt (Haparanda) (p.g.a. datorteknisk inkompetens och/eller illvilja), medan åklagarmyndighetens lokala företrädare utan krusiduller skickade FUP digitalt med vändande e-post.

Därmed bör vi ta fasta på att INGET är skrivet i sten.
__________________
Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-10-17 kl. 02:56.
Citera
2013-10-17, 04:11
  #37662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Stackars Lisbeth Palme...
Eller stackars Christer Pettersson..
Citera
2013-10-17, 05:26
  #37663
Medlem
En sak kan man ju fundera över. Ponera över att vi gör en vetenskaplig undersökning av 20 000 bilar i Sverige. Hur många av dessa bilar åker omkring med en stor blodfläck i baggageutrymmet vars ägare till blodfläcken är nära bekant eller sambo med föraren?
(Vi har därvid uteslutit att föraren inte är sambo med en älg.)
Jag skulle vilja påstå att ingen gör det - utom denne herre vi talar om. Inför fullsatt tingsrätt kommer han naturligtvis få frågan - när och hur har denna blodfläck från Vahtareeya kommit till?

Eftersom denne KJ inte tycks vara någon akademiker av hög rang - knappt talbar, maximalt inskränkt och enbart intresserad av våld och död av all sköns sort, så lär svaret bli en lögn, blaha eller inget alls. Det räcker med 2 indicier till och mannen är rökt. Om ens 2 indicier till behövs.
Att enbart några dagars förhandling har avsatts, styrker teorin att den våldsfixerade enslingen blir fälld.
Åklagare Schönbeck är ingen rookie i detta ämne.
Citera
2013-10-17, 06:39
  #37664
Medlem
Quarrels avatar
NSD: Thomas Bodström: "Oviss utgång"
Citat:
Styckmordet i Boden följer med andra ord inte statistiken. En annan märklig faktor är att kroppsdelar placerades öppet i ett ödehus. Det går stick i stäv med att styckmördaren vill dölja brottet.

– Det är inte logiskt. Men man får betänka att personer som begår dödligt våld har ett avvikande beteende, säger Rying.
Citera
2013-10-17, 07:21
  #37665
Medlem
Lalajlajs avatar

Märkligt, kan inte media hålla sig några få timmar tills de har alla fakta på bordet så de slipper fortsätta att spekulera kring om det finns övertygande bevisning, mer bevisningen eller om den är på tok för tunn.

Bevis är viktigt, men i mål som detta är åklagarens strategi och sätt att lägga upp målet betydligt viktigare.
Citera
2013-10-17, 07:28
  #37666
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
NSD: Thomas Bodström: "Oviss utgång"

Ja vad skall en (kändis)advokat säga om inte annat än att det är ovisst. Bodström sitter ju på samma byrå som Claes Borgström, vilket numera knappast är meriterande efter Quick skandalen.
"Statistiskskt sett" begås styckmord i bostäder. Numera - med DNA möjligheter och annat - får nog styckmördarna börja tänka om och dra sig ut i skogen. Det är nog just detta som skett.
Tänkbart scenario i detta fall.
Två knivhugg utanför bilen - eller i bilen - sedan snabbt ut till skogen. Vachtareeya var aldrig i lägenheten.
Citera
2013-10-17, 07:33
  #37667
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Märkligt, kan inte media hålla sig några få timmar tills de har alla fakta på bordet så de slipper fortsätta att spekulera kring om det finns övertygande bevisning, mer bevisningen eller om den är på tok för tunn.

Bevis är viktigt, men i mål som detta är åklagarens strategi och sätt att lägga upp målet betydligt viktigare.
Det låter rättsosäkert att mål avgörs mer på åklagarens kompetens än på bevis.

NK har iaf något att komma med. Stickskador i bröstet är dödsorsaken
Citat:
I förhör medger den misstänkte 22-åringen att han har besökt ödehuset vid tiden för eftersöket av Vatchareeya Bangsuan i maj. Till polisens utredare har han också sagt att han inte sett något anmärkningsvärt i huset vid det tillfället.

[...]

Förundersökningen omfattar hela 2.000 sidor. Uppemot 300 av dem innehåller förhör med 22-åringen.
Citera
2013-10-17, 07:38
  #37668
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det låter rättsosäkert att mål avgörs mer på åklagarens kompetens än på bevis.

NK har iaf något att komma med. Stickskador i bröstet är dödsorsaken
Jag tycket att det är värdefullt att Thomas Bodström som är påläst i fallet ska kommentera och analysera händelseutvecklingen i rättegången dag för dag. Källa: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleID=7926786
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback