2013-10-13, 23:34
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Moln är allvarliga saker, när molnbildningen ökar på vår färd i kretsloppet runt vintergatan, det inträffar när vi passerar ett kritisk avsnitt i omloppbanan, som inträffar vart 250:e miljon år.
Senaste stora nedisning av planeten var för 250 miljoner år sedan, vi har nu fullbordat kretsloppet runt galaxens centrum och är tillbake, då startar nedisningen igjen, med korta avbrott, så kallade interglacialer. En viss intergalaktisk strålning påverkar att molnbildningen ökar som gör att planeten fryser, vilken strålning?
Solen gör ett varv runt galaxcentrum vart 250:e miljonte år. Men kosmisk strålningen borde öka när vi passerar genom spiralarmarna av sammanpressad gas där nya stjärnor bildas och avger kraftig strålning, varav de största hastigt dör i våldsamma utbrott. Visserligen roterar även den stående våg som spiralarmarna utgör också, men cykeln i molnbildande strålning borde ha en kortare period än 250 miljoner år. Här är en artikel av Svensmark som om inte annat ger en intressant bild av vår resa genom galaxen och den fantastiska idéen om att vi kanske har ett kosmologiskt klimat. Plötsligt känns Vintergatan mindre och närmare:
http://arxiv.org/pdf/1210.2963.pdf
Citera
2013-10-13, 23:39
Medlem
Melange5738s avatar
Den här:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/surare-hav-hotar-hela-ekosystem/

är en grej som inte jag riktigt tänkt på tidigare. Marina system, bräckvattensystem och friskvattensystem är alla rätt känsliga för CO2. På natten använder fotosynteserande alger luft för att respirera, vilket ökar både CO2 och sänker pH-nivån. Ökar man dessutom CO2-upptaget i havet finns det både risk att den naturliga upptagningen av CO2 sänks i haven p.g.a pH-förändringen plus att det naturliga marina livet blir negativt påverkat p.g.a försurningen och syrebristen som uppstår i sammanhanget. Med tanke på att majoriteten av syreproduktionen för oss människor sker i havet finns det anledning att bry sig.
Citera
2013-10-13, 23:44
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Är det verkligen sant att kännedomen om klimatkänsligheten, alltså effekterna på temperaturen av CO2-utsläpp, inte har ökat ett dugg under de senste 35 åren? Trots all forskning?
Det kanske inte är så lätt att räkna ut, då CO2 bara är växthusgasens lilla mikrokomponent.
En andel på 0,04% kan nog inte göra något större väsen av sig. (Om man tänker lite logiskt.) Möjligen en minimikroskopisk påverkan. Kanske så liten att den inte går att hitta...

En fördubbling, till 0,08%... Det är ju bara en lite större mikro. Precis som två droppar i havet, är dubbelt så mycket som bara en droppe.
Citera
2013-10-14, 01:09
Medlem
Klimatflyktings avatar
Ännu en artikel som påvisar att klimatkänslighetenär hälften av vad de debunkade modellernasäger.
http://wattsupwiththat.com/2013/10/13/chylek-et-al-2013-shows-a-linkage-between-us-southwest-climate-and-amopdo-cycles/

Även denna artikel bygger på en noggrannare analys av AMO och PDO.

Det är väl snart ett tiotal artiklar som säger att AR5 har fel om klimatkänsligheten.
Citera
2013-10-14, 12:37
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Läs i de kollapsbara faktarutorna till höger i länken jag gav dig! Där står det bl.a.:

I vissa fall kan det alltså vara svårt att avgöra exakt hur mycket de relativa havsnivån har stigit i en viss region under en viss tidsperiod, beroende på hur mycket landmassan har höjts i samma region och andra faktorer. Men på ett globalt plan har den absoluta havsnivån definitivt stigit, vilket du ser klart och tydligt om du betraktar grafen. Vilka invändningar har du mer precist mot den data som redovisas på EPAs hemsida? Varför skall jag betvivla att den data som ligger till grund för den information som finns där ger en bättre förklaring än den text du rafsar ihop på ett par minuter?
Det verkar väldigt svårt faktiskt. Ingen har i alla fall hittills klagat över höjda vattennivåer utan som vanligt är det beräkningar om framtida katastrofer som det rapporteras om. Och ska jag vara ärlig så fick jag inte ut någonting av länken du hänvisade till. Jag ser en kurva som avser en period under vilken några problem med höjda vattennivåer inte uppträtt. Ser du något annat?
Citera
2013-10-14, 21:48
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Det kanske inte är så lätt att räkna ut, då CO2 bara är växthusgasens lilla mikrokomponent.
En andel på 0,04% kan nog inte göra något större väsen av sig. (Om man tänker lite logiskt.) Möjligen en minimikroskopisk påverkan. Kanske så liten att den inte går att hitta...

En fördubbling, till 0,08%... Det är ju bara en lite större mikro. Precis som två droppar i havet, är dubbelt så mycket som bara en droppe.

En droppe i havet? Nä, snarare en droppe i en halv liter vatten (om droppen har volymen 0,2 ml).

Tag en halv liter vatten som innehåller en droppe av något starkt färgämne, tillsätt ytterligare en droppe färg och jag kan garantera att vattnet blir märkbart grumligare.
Citera
2013-10-15, 00:08
Medlem
Aliennas avatar
20 droppar ryms i mitt milliliter mått.

Om en droppe får representera 0,04%, blir det nog snarare frågan om en droppe i 125 liter vatten (inte en halv liter).

Räknar jag på dina droppar à 0,2ml, så handlar det om en droppe i 500 liter vatten.
Senast redigerad av Alienna 2013-10-15 kl. 00:30.
Citera
2013-10-15, 21:43
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
20 droppar ryms i mitt milliliter mått.

Om en droppe får representera 0,04%, blir det nog snarare frågan om en droppe i 125 liter vatten (inte en halv liter).

Räknar jag på dina droppar à 0,2ml, så handlar det om en droppe i 500 liter vatten.

Trassla inte till det med matte för alarmisterna. Det är ovetenskapligt eftersom du inte kommer fram till samma resultat som de.
Citera
2013-10-16, 01:53
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den här:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/surare-hav-hotar-hela-ekosystem/

är en grej som inte jag riktigt tänkt på tidigare. Marina system, bräckvattensystem och friskvattensystem är alla rätt känsliga för CO2.

Ju längre temperaturen står still eller faller, desto mer ylande kommer vi att få höra om det.

Enligt tidigare alarmister är dock haven döda sedan 1979. Det finns alltså goda grunder för att inte hetsa upp sig över vad domedagsprofeter predikar.

http://www.thegwpf.org/paul-ehrlich-1971-oceans-dead-before-1979/

Kan du ta dina funderingar i en tråd för bara påstådd försurning av haven? Jag ser framför mig sida upp och sida ner med försvar av dina missuppfattningar så att uppvärmningsdiskussionen drunknar
Citera
2013-10-16, 12:48
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Trassla inte till det med matte för alarmisterna. Det är ovetenskapligt eftersom du inte kommer fram till samma resultat som de.

Nu handlar det ju om ganska enkel matematik:

En procent av en halv liter (500 ml) är lika med 5 ml; 0,04 % av 500 ml = 0,2 ml.

Eller: En miljondel (1 ppm) av en halvliter är en halv mikroliter (0,5 µl); 400 miljondelar är 200 µl eller 0,2 ml

Det jag vill visa är att Alienna bara förvillar och vilseleder genom att hävda att 0,04 % (400 ppm) är som ”en droppe i havet” eller, nu senast, som en droppe i 125 - 500 liter vatten (beroende på hur stor droppe man räknar med), när det själva verket kan jämföras med en droppe i ett vattenglas.

En enda droppe gör skillnad om det t.ex. handlar om ett starkt färgämne eller ett dödligt gift.
Citera
2013-10-16, 13:02
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Nu handlar det ju om ganska enkel matematik...

Den var ju för svår för dig i alla fall.

Detta är genomgående för huvuddelen av alarmisternaatt de helt enkelt har för dåliga kunskaper för att kunna se svagheterna i CAGW-teorin. Undantag finns, främst bland "klimatforskarna", men de lyckas upprätthålla den kognitiva dissonansen genom självsuggerering.
Citera
2013-10-16, 15:21
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
... växthusgasens lilla mikrokomponent.

Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Det jag vill visa är att Alienna bara förvillar och vilseleder genom att hävda att 0,04 % (400 ppm) är som ”en droppe i havet” eller, nu senast, som en droppe i 125 - 500 liter vatten (beroende på hur stor droppe man räknar med), när det själva verket kan jämföras med en droppe i ett vattenglas.

En enda droppe gör skillnad om det t.ex. handlar om ett starkt färgämne eller ett dödligt gift.
Och du förvillar genom att påstå att jag förvillar.

Om du läser det jag skrev, så kan du se att jag ingenstans hävdar att 400 ppm är som en droppe i havet.
Det jag talar om är "fördubbling" (av vad som helst - här andel %). Att fördubbla någonting som är mikroskopiskt litet, medför inte att det helt plötsligt blir stort. Det är fortfarande mycket mycket litet. En fördubbling av en droppe till exempel, är inte mer än två droppar.

En droppe 0,2 ml i ett vattenglas (25 ml) är nog lite mer än 0,04%... (0,2 ml i ett 500 liters akvarium däremot, är 0,04%).

Om vi skall blanda in starka färgämnen och starka gifter i ekvationen, så handlar diskussionen om tillförsel av ytterligare ppm starkt färgämne/gift (växthusgas) till redan starkt färgämne/gift (växthusgas)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in