Citat:
Citerandet av GT och påståendena om Jesu uppfyllelse av diverse profetior vi finner däri kan vi väl använda som grund för att ifrågasätta en del händelser som beskrivs i evangelierna. Vi skulle kunna förklara det som att Jesus kände till en mängd profetior och därefter handlade specifikt för att uppfylla dem. Men även om vi accepterar kritiken här undrar jag dock om vi med gott samvete kan extrapolera det till slutsatsen att alla fyra evangelierna som helhet är påhittade, vilket (nästan) är så långt vi måste gå om vi vill påstå att deras huvudkaraktär, Jesus, inte existerade. Den grundläggande historiska berättelsen som jag beskrev ovan, dvs. en man som kritiserar rådande system, samlar lärjungar kring sig och sedan blir avrättad som upprorsmakare i Jerusalem kan vi fortfarande acceptera. Hans budskap så som evangelierna beskriver det kan vi också inte helt härleda från GT; vi skulle kanske kunna beskriva det som en radikal omtolkning av det som finns i GT. Vidare kan vi fråga oss om Johannesevangeliet, som inte lägger lika mycket fokus som exempelvis Matteusevangeliet på uppfyllelse av profetior, befogar en sådan typ av kritik, ty evangeliet skulle kanske kunna beskrivas som mer grekiskt än hebreiskt. Det som gör mig tvivlande är att mycket som skrivits i evangelierna är hämtade från GT. Evangelieförfattarna skriver ju rakt ut att Jesus sa en det ena och än det andra och att det var i enlighet med skriften. De förde in en massa text från GT(historiserande profetior) för att förbättra sina berättelser plus ett hopkok av andra visdomstraditioner osv. Men det som förundrar mig mest är Paulus tystnad kring jesu liv och lära.
Om Paulus är det en tystnad vi inte kan vända till fördel för Jesu historiska existens, men en sådan tystnad är också svår att använda till något annat heller, ty det kan finnas nära nog en oändlig mängd förklaringar till den. Exempelvis att Paulus talade om Jesus i en mängd brev som inte har överlevt till vår dag (ca 7 brev är alla överrens om är av Paulus, men vi är också ganska säkra på en mängd till som han hänvisar till i dessa som inte har överlevt till idag, och naturligtvis är det svårt att säga hur många han faktiskt skrev under sin levnadstid), eller att han kände att kunskap om Jesu liv redan fanns gott nog i de olika muntliga traditioner som säkerligen cirkulerade i hans olika församlingar, eller att de inte vara relevanta till de saker han ville uttrycka i de brev som har bevarats osv.