2013-10-12, 22:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jo, vishetstraditionen är hellenistisk i sig. Resten; gemenskapsmåltider, heligt blod, halvgudar, frälsare etc. är givetvis tydligt hellenistiskt material

Så Jesus Nasarèen var en produkt av sin tid. Inget konstigt med det.
Nu får du nog ge konkreta exempel. Jag känner varken igen heligt blod eller halvgudar från Jesus undervisning.
Citera
2013-10-12, 22:15
Medlem
Citat:
Jo, vishetstraditionen är hellenistisk i sig. Resten; gemenskapsmåltider, heligt blod, halvgudar, frälsare etc. är givetvis tydligt hellenistiskt material

Så Jesus Nasarèen var en produkt av sin tid. Inget konstigt med det.

Då har du inte läst GT, där är gemenskapsmåltider, avgudar ständigt förekommande. Blodet rinner som en röd tråd från och med offerlagarna till epistlarna. Att GT pekar fram emot en frälsare - det är heller inte hellenistiskt. Du kanske ska läsa skriften?
Citera
2013-10-12, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nu får du nog ge konkreta exempel. Jag känner varken igen heligt blod eller halvgudar från Jesus undervisning.

Jag tror han syftar på att kristna är rättfärdigade genom Jesu blod, alltså genom försoningsoffret. Men vad han menar med halvgudar vet jag ej.
Citera
2013-10-12, 22:16
Medlem
Varangians avatar
Citat:

Jag skrev resten, alltså så som det har uppfattats i religionen kristendomen.

Men du har rätt i att Jesus Nasaréen inte påstod sig vara någon unik son till Jahve eller talade om sitt eget blod i sina predikningar.
Citera
2013-10-12, 22:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag skrev resten, alltså så som det har uppfattats i religionen kristendomen.

Men du har rätt i att Jesus Nasaréen inte påstod sig vara någon unik son till Jahve eller talade om sitt eget blod i sina predikningar.
Han talade om sin kropp och sitt blod i samband med sista måltiden, men också innan när han tillrättavisade några fiskare som hade sökt upp honom för att få bevis:
De sade: "Vilket tecken vill du göra, så att vi kan se det och tro på dig? Vad kan du utföra? Våra fäder åt mannat i öknen, så som det står skrivet: Han gav dem bröd från himlen att äta." Jesus svarade: "Sannerligen, jag säger er: Mose gav er inte brödet från himlen, men min fader ger er det sanna brödet från himlen. Guds bröd är det bröd som kommer ner från himlen och ger världen liv." De bad honom då: "Herre, ge oss alltid det brödet." Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta. Men som jag har sagt er: ni har sett mig och tror ändå inte. Joh 6:30.
Men hans undervisning behöver inte tolkas som "heligt blod".
Citera
2013-10-12, 22:23
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Att GT pekar fram emot en frälsare - det är heller inte hellenistiskt. Du kanske ska läsa skriften?

Tron på en gudomlig frälsare är typiskt hellenistiskt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Greco-Roman_mysteries
Citera
2013-10-12, 22:29
Medlem
Citat:
Tron på en gudomlig frälsare är typiskt hellenistiskt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Greco-Roman_mysteries

Men det finns även en röd tråd i GT, man väntar på en frälsare. Frälsaren ska vara skapar fred mellan Gud och människan. Jag tvivlar inte på att grekerna hade en tanke om en frälsare, det är en längtan efter Jesus som alla människor har inom sig, inte konstigt att den ger sig i uttryck i kulturen.
Citera
2013-10-12, 22:30
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta. Men som jag har sagt er: ni har sett mig och tror ändå inte. Joh 6:30.[/indent]Men hans undervisning behöver inte tolkas som "heligt blod".

3Hon ger honom klokhetens bröd att äta,
och vishetens vatten får han att dricka.
4Han stöder sig på henne och skall aldrig falla,
han kan lita på henne och blir aldrig sviken.

Syr 15:3-4

Jesus Nasaréen parafraserade Visheten. Det har givetvis inget med hans blod att göra.
Citera
2013-10-12, 22:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
3Hon ger honom klokhetens bröd att äta,
och vishetens vatten får han att dricka.
4Han stöder sig på henne och skall aldrig falla,
han kan lita på henne och blir aldrig sviken.

Syr 15:3-4

Jesus Nasaréen parafraserade Visheten. Det har givetvis inget med hans blod att göra.
Nej, det är bara en tidstypisk formlikhet. Innehållet är inte alls detsamma. Och Jesus hade säkerligen inte läst en enda grekisk bok.
Citera
2013-10-12, 23:12
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Nej, det är bara en tidstypisk formlikhet. Innehållet är inte alls detsamma. Och Jesus hade säkerligen inte läst en enda grekisk bok.

Jesus Nasaréen var högst sannolikt väl inläst på judisk vishetslitteratur. Efter som han parafraserar (eller kanske plagierar) dess innehåll.
Citera
2013-10-12, 23:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jesus Nasaréen var högst sannolikt väl inläst på judisk vishetslitteratur. Efter som han parafraserar (eller kanske plagierar) dess innehåll.
Även om du mot min förmodan skulle ha rätt, så är ju innehållet helt olika. Jesus syftade på sin död och att bara de som tog till sig hans budskap åt av brödet som kom från himlen och som skulle ge liv.
Citera
2013-10-12, 23:27
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Jesus syftade på sin död och att bara de som tog till sig hans budskap åt av brödet som kom från himlen och som skulle ge liv.

Nej, det är åhörarna fick det till. Troligen parafraserade Jesus här vilket de flesta missförstod. De trodde att han talade om sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in