2013-10-12, 12:15
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle vilja säga att det krävs mer trafikvett för att förstå att bilar faktiskt är livsfarliga för oskyddade trafikanter även i "låga" farter. Att förstå att 50 km/h är en dödlig hastighet verkar väldigt många inte förstå. 90 eller 140 i en frontalkrock kan å andra sidan gå på ett ut.

Just så jag menar! Somliga susar i 50 km/h genom bostadsområdena för att de har lite bråttom hem på lunch, utan en tanke på att den lilla hastighetsökningen innebär en omedelbar död för ett barn som springer ut på vägen! Att köra 140 på en 90-väg gör, som du säger, ingen väsentligare skillnad mer än att bilen blir tunnare än den hade varit vid 90 i det fallet att du kör in i en bergsvägg. Men man är lika död i båda fallen.
Citera
2013-10-12, 12:22
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
Kan du peka ut sträckan och länka till någon sorts street view så man kan titta? Jag har nämligen aldrig kört på en väg med garanterat fri sikt åt alla håll och där man utan någon som helst fara kan köra 70 km/h över hastighetsbegränsningen. Länka!

Hyr en motorsportbana då? Eller hoppa fritt fall från Nackamasterna?

Vill helst inte outa mig, därav kan jag inte göra det. Jag bör dock förtydliga att jag inte talar om att köra 70 km/h över hastighetsbegränsningen utan någon som helst fara, däremot med marginellt högre risk för mitt eget liv och ingen högre risk för andras liv gentemot om jag hållt hastighetsbegränsningen. Det finns alltid en fara med saker och ting, men man behöver inte alltid lagar och regler som reglerar vilka risker man är beredd att ta för sitt eget liv.

Varför fick du plötsligt för dig att jag är självmordbenägen för att jag hellre riskerar mitt eget liv än riskerar andras? Det innebär inte att jag vill dö, det innebär bara att jag verkligen inte vill vara orsaken till att andra dör.
Citera
2013-10-12, 12:50
Medlem
Avskyr folk som försöker hetsa en genom att köra nära bakifrån, man liksom pressar den andre att köra fortare. Lugna ner er, om det står 50 på skylten så går det inte att köra fortare än 50 km/h. Jävla sophög.
Citera
2013-10-12, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21g
Avskyr folk som försöker hetsa en genom att köra nära bakifrån, man liksom pressar den andre att köra fortare. Lugna ner er, om det står 50 på skylten så går det inte att köra fortare än 50 km/h. Jävla sophög.

Igår kväll mötte jag självaste Landsvägsturken. För att göra en lång historia kort slutade det med att vi hade en smått absurd konversation vid vägkanten där det framgick att den skrikande kulturberikande betongretarden i fråga på fullaste allvar trodde att fem meters avstånd var lagom i 80 km/h. Man undrar om han eventuellt hade turkiskt körkort för åsnekärror, för fem meter blir väl ungefär tre sekunder i åsnefart. Tungt släp hade han efter bilen också. Man tar sig för pannan.
Citera
2013-10-12, 17:46
Medlem
Albert.Zweisteins avatar
Något som jag kan tycka är lite irriterande är att folk inte blinkar när man ska ur ur rondeller.
När jag tog körkort lärde man sig 3 olika scenarion

1.Direkt höger
Här slår man på blinkers innan man går in i rondellen, detta för att underlätta för personen som står i infarten vid nästa stopp

2. Rakt fram
Direkt efter första avfart signalerar man då höger och underlättar för personen vid den infarten.

3 vänster, Här blinkar man vänster tills man kört förbi avfarten rakt fram och då signalerar man höger (även detta för att underlätta för personen som står i infarten vid din utfart.

Dessa 3 simpla regler hade underlättat enormt i trafiken.
har dock förstått att man nu mera inte lär ut detta? vilket för mig är en gåta.
Sen kan jag även berätta att rondeller måste vara något relativt nytt i Norrland.
Har då aldrig i mitt liv varit med om sämre etikett i rondeller som här uppe
Citera
2013-10-12, 17:52
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.Zweistein
Något som jag kan tycka är lite irriterande är att folk inte blinkar när man ska ur ur rondeller.

1.Direkt höger
Här slår man på blinkers innan man går in i rondellen, detta för att underlätta för personen som står i infarten vid nästa stopp

2. Rakt fram
Direkt efter första avfart signalerar man då höger och underlättar för personen vid den infarten.

3 vänster, Här blinkar man vänster tills man kört förbi avfarten rakt fram och då signalerar man höger (även detta för att underlätta för personen som står i infarten vid din utfart.

Dessa 3 simpla regler hade underlättat enormt i trafiken.
har dock förstått att man nu mera inte lär ut detta? vilket för mig är en gåta.
Sen kan jag även berätta att rondeller måste vara något relativt nytt i Norrland.
Har då aldrig i mitt liv varit med om sämre etikett i rondeller som här uppe
En vacker dag kommer de nog på vilka regler som ska gälla.
När jag tog körkort skulle man inför en rondell, blinka som en vanlig korsning. Det körde jag med till jag gick handledarutbildning. Då fick jag lära mig att man blinkar höger när man ska ut ur rondellen. Det lät smartare så det var något jag annammade.
Citera
2013-10-12, 18:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Jag skulle aldrig lita på den som blinkar. Tänk om den ändrar sig. Jag kör in i cirkulationsplatsen med utgångspunkt från var de andra befiner sig. Det är ofta så tätt och forcerat att det sällan är någon hjälp om det blinkas eller ej.
Citera
2013-10-12, 19:09
Medlem
Albert.Zweisteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag skulle aldrig lita på den som blinkar. Tänk om den ändrar sig. Jag kör in i cirkulationsplatsen med utgångspunkt från var de andra befiner sig. Det är ofta så tätt och forcerat att det sällan är någon hjälp om det blinkas eller ej.

Ja det fungerar att vänta i små orter.
Dock tycker jag personligen det uppstår bekymmer när det är tätare trafik och större rondeller (då farten också ökar) Skulle personen bemöda sig med att signalera att han är på väg att svänga ur kan jag på så vis hinna ut utan att sitta och vänta på att han ska svänga in och nästa bil bakom kommer skjuten som ur en kanon

Funkade ju hur smidigt som helst för +10 år sedan, så jag förstår inte varför det inte ska fungera nu
Citera
2013-10-12, 19:24
Medlem
Som många har nämnt det i tråden blir jag också störd av att folk inte blinkar när de kör ut från rondellerna...

Andra moment som stör mig mest är ju parkeringar. Brevid mitt hus ligger en parkering som också är en långtidsparkering. Alla förhyrda platser är upptagna just nu och man får slåss om att få en plats på den vanliga.
Skitirriterande är när småföretagare parkerar lastbilar i veckor på den. Lika irriterande är det att se andra företagsbilar där, särskilt taxi. Har sett människor som kommer med en bil, kör ut företagsbil/taxi från parkeringsplatsen och parkerar sin andra bil.

På jobbet har vi en personalparkering där det står med stora bokstäver "Tillstånd erfordras", men ändå måste föräldrar med små barn ställa sig där och helst 5 cm från ens bil (inga rutor har annars målats).

Vid grinden till skolgården hänger en skylt "Fordonstrafik förbjuden" - och ja, cyklister och mopedister tar alltid genvägen genom skolgården...
Citera
2013-10-12, 20:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja det fungerar att vänta i små orter.
Dock tycker jag personligen det uppstår bekymmer när det är tätare trafik och större rondeller (då farten också ökar) Skulle personen bemöda sig med att signalera att han är på väg att svänga ur kan jag på så vis hinna ut utan att sitta och vänta på att han ska svänga in och nästa bil bakom kommer skjuten som ur en kanon

Funkade ju hur smidigt som helst för +10 år sedan, så jag förstår inte varför det inte ska fungera nu

Ju tätare desto större risk att en felsignalering leder till krock. Jag kan dock hålla med dig om att ifall alla skötte sina åtaganden, dvs signalerade i tid och pålitligt, så skulle det bli bättre för alla.

Det exempel du anger är precis en sådan situation som jag är rädd för. Du fokuserar på den som blinkar och glömmer bort att det kommer bilar som kör fortare bakom. Du som kör in i cirkulationsplatsen har strikt väjningsplikt mot de som är inne i den. Dvs om du blir påkörd av en bil som ligger inne, en ganska bra bit efter att du kommit in, så är det du som blir vållande. Vållande eller ej, det är aldrig kul att krocka.
Citera
2013-10-13, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliassss_
Som många har nämnt det i tråden blir jag också störd av att folk inte blinkar när de kör ut från rondellerna...

Det där är dock ett nytt påfund som inte alla förare gjorts medvetna om ännu och den som hittade på det har antagligen aldrig kört en bil med manuell växellåda, eller möjligen bara en gammal Citroen CX utan automatisk återgång på blinkersreglaget. Armarna räcker inte till för att styra, växla och blinka på en gång. En förare kan börja blinka höger innan infarten i rondellen för att visa att han skall av på nästa utfart, men blinkersen slås sedan av automatiskt därför att man i rondellen kör i en vänstersväng.

Det viktigaste att tänka på vid inkörning i en rondell är att det sitter en skylt i form av en gul triangel med röd ram och spetsen nedåt vid varje infart...

I mången rondell har man byggt en kulle i mitten, ofta med någon ful staty, som gör att man ändå inte ser all trafik i rondellen.
Citera
2013-10-13, 11:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raticid
Det där är dock ett nytt påfund som inte alla förare gjorts medvetna om ännu och den som hittade på det har antagligen aldrig kört en bil med manuell växellåda, eller möjligen bara en gammal Citroen CX utan automatisk återgång på blinkersreglaget. Armarna räcker inte till för att styra, växla och blinka på en gång. En förare kan börja blinka höger innan infarten i rondellen för att visa att han skall av på nästa utfart, men blinkersen slås sedan av automatiskt därför att man i rondellen kör i en vänstersväng.

Det viktigaste att tänka på vid inkörning i en rondell är att det sitter en skylt i form av en gul triangel med röd ram och spetsen nedåt vid varje infart...

I mången rondell har man byggt en kulle i mitten, ofta med någon ful staty, som gör att man ändå inte ser all trafik i rondellen.
Om du ska köra direkt höger har du ingen vänstersväng. Om du ska köra rakt igenom har du heller ingen vänstersväng. Ska du åt vänster så blinkar du strax innan du ska ut och är din automatiska återgång på blinkersen så extremt känslig att den går tillbaka så får du väl fälla ut pekfingret och hålla emot spaken.

Växlar gör du väl heller inte inne i cirkulationen? Du väljer väl lämplig växel innan du kör in? Även om du varit tvungen att stanna kan det väl inte vara något problem att hinna växla upp till tvåan innan du behöver blinka?

Om du inte ser trafiken på den andra sidan kullen eller statyn så är det väl inget problem? Det tar lika lång tid för dem att köra ett halvvarv som för dig, alltså kommer inte era vägar att mötas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in