2008-11-02, 11:54
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebwie
Fegisar på de ovan omnämnda riksvägarna med varierande 1-2 körfält i vardera riktning. När det blir trångt och läskigt så är det ner i 70-90, men när det blir tvåfiligt så drar de på till 120

exakt, på raksträckorna vågar de "gasa på" (det går juh fort i 120 tkr dom) Sen när rakan är slut och det svänger hamnar dom på 85 igen

Sen har vi folk som inte klarar av att köra på motorväg, som helt saknar känsla för rytmik.

Två motorvägs fenomen:

1 Har ni lagt märke till hur "låst" man kan bli i högerfilen när man kommer ifatt en slö lastbil/övrigt men inte kan köra om för att någon ligger där & segar förbi trots han kunde sett det en halv minut innan att det blir taskig tajming

2. Du kör om bilar i svepande rörelser i ca 120 km/h.
I backspegeln ser du att någon annan håller någorlunda samma hastighet.
Denne bil kör om ett fordon du precist passerat för 150 meter sedan...
Och nu är det kul. Antingen kommer han lägga sig bakom dig i högerfilen
eller så anser han att du kör för sakta & glider på /alternativt gasar på i högerfilen för att komma om dig snabbare.
Prova nu att gasa på jättelite diskret så att bilen antingen "ger upp" och lägger sig höger igen eller gasar på utav helvete
(OBS jag har bara provat det 2,3 ggr & är annars ganska god på att hålla rytmik & hjälpa andra)

.
Citera
2008-11-02, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebwie
Nu talar jag förstås inte om att man ska anpassa sig till uffar i 1.8-liters Audi, Mercedes eller BMW som kör i 170-180 bara för att visa att de faktist har en Audi, Mercedes eller BMW. Har någon annan förresten lagt märke till det fenomenet, att det alltid är förare av de bilar i person-lyx-segmentet med allra minst motorer som kör fortast och mest volatilt?
Hur menar du nu? Även om motorn är svagare och kanske varvar lite högre än motsvarande bil med starkare motor så är ljudkomforten ungefär densamma, är inga problem att ligga i 170 i en BMW 523 med behaglig komfort. Är nog mer därför det händer oftare i såna bilar, ligger man och cruisar i 170 med någon skitbil får man nästan ha självmordstankar.
Citera
2008-11-02, 15:24
Medlem
[quote=
Nå, vilket är värst?[/QUOTE]

Jo när folk agerar besserwisser i trafiken. För några månader sedan så hade jag en gubbjävlen i en clio bakom mig. Vi låg i en fil som delades upp i 3.

Första filen efter uppdelningen ledde till vänster
Den andra rakt fram
och den tredje till höger.

Till saken hör att bredvid den fil vi låg i fanns en bussfil.
Gubbjäveln bakom mig la sig i bussfilen (vänster om mig) och när jag svängde vänster där filen delades upp så hängde han som fan på tutan, och gestikulerade. Det hade jag velat slå in fejset på honom för.
Citera
2008-11-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hur menar du nu? Även om motorn är svagare och kanske varvar lite högre än motsvarande bil med starkare motor så är ljudkomforten ungefär densamma, är inga problem att ligga i 170 i en BMW 523 med behaglig komfort. Är nog mer därför det händer oftare i såna bilar, ligger man och cruisar i 170 med någon skitbil får man nästan ha självmordstankar.

Det är alltid en Audi. Audiförare är generellt ena j-vla svin i trafiken. På en 110-väg har jag en laglig rätt att i 110 km/h använda vänsterfilen till att köra om någon som ligger i 90 km/h i högerfilen. Jag har däremot inte en laglig rätt att göra den omkörningen i 130 eller 140. Därför gör jag den i 110. Och varje jävla gång kommer en Audi upp bakifrån och lägger sig två meter ifrån min kofångare, blinkar med helljus, svänger ännu mer ut åt vänster etc, och försöker på alla vis få mig att flytta mig. Trots att det inte är möjligt, jag har ju en bil i högerfilen som jag håller på att köra om. Och jag tänker absolut inte köra 111 km/h eller fortare eftersom det är mot lagen.
Vad är det som gör Audiägare så j-vla blåsta?
Och varför tar polisen aldrig folk för att de ligger för nära bakom? Det är också olagligt (vårdslöshet i trafik).
Citera
2008-11-02, 23:21
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunilla66
Det är alltid en Audi. Audiförare är generellt ena j-vla svin i trafiken. På en 110-väg har jag en laglig rätt att i 110 km/h använda vänsterfilen till att köra om någon som ligger i 90 km/h i högerfilen. Jag har däremot inte en laglig rätt att göra den omkörningen i 130 eller 140. Därför gör jag den i 110. Och varje jävla gång kommer en Audi upp bakifrån och lägger sig två meter ifrån min kofångare, blinkar med helljus, svänger ännu mer ut åt vänster etc, och försöker på alla vis få mig att flytta mig. Trots att det inte är möjligt, jag har ju en bil i högerfilen som jag håller på att köra om. Och jag tänker absolut inte köra 111 km/h eller fortare eftersom det är mot lagen.
Och varför tar polisen aldrig folk för att de ligger för nära bakom? Det är också olagligt (vårdslöshet i trafik).
Jag kör BMW och jag blir också jävligt irriterad på ditt beteende. I normalfallet ligger väglusen (du alltså) inte i 110 och kör om, utan snarare i 95, varvid omkörningen tar en evig tid.
Senast redigerad av Månsan 2008-11-02 kl. 23:28.
Citera
2008-11-02, 23:26
Bannlyst
Helt klart folk som slår på helljusen precis innan dom passerar än

Eller folk som retat upp sej för minsta lilla grejj o lever fan bara för dom inbillar sej att just dom gjorde rätt..
Citera
2008-11-02, 23:41
Medlem
Jag stor mig otroligt på idioter som håller 70-90km/h på 1+2 filiga motorvägar, när normala personer håller mellan 110-140...

Edit: När det är enkelfiligt och man inte kan köra om såklart...
Senast redigerad av L555BAT 2008-11-02 kl. 23:49.
Citera
2008-11-03, 12:24
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Jag hoppas att du då tar med i beräkningen att din hastighetsmätare garanterat visar 5-8 km/h fel i de hastigheterna, och Audin vars hastighetsmätare ligger på 118 i själva verket kör i exakt 110.
Låt mig gissa förresten, du kör på exakt samma sätt på en landsväg med 2+1 körfält. Du kan ligga i 90 för att köra om lastbilen bredvid dig och tänker absolut inte påskynda omkörningen trots att du har en lång karavan bakom dig och ena körfältet snart försvinner och det bara finns ett vajerräcke i vägen istället. Kort och gott, det är viktigare för dig att inte bryta mot lagen än att se till att trafiken runt dig fungerar på ett smidigt och säkert sätt?
Citera
2008-11-03, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hadar
Helt klart folk som slår på helljusen precis innan dom passerar än

Det där brukar jag göra, men enbart om idioten, som jag möter, har varit seg med att blända av, eller om den kör volvo. Hämden är, som man brukar säga, ljuv.
Senast redigerad av Lustgasad 2008-11-03 kl. 12:44.
Citera
2008-11-03, 13:53
Medlem
MrNilsson90s avatar
Folk som tycker att 70 är en jävla bra hastighet att hålla konstant. Man kör om dom på en 90 väg sen kommer man in i ett samhälle där det är 50 så har man dom i röven igen!
Hade varit skönt att ha en Bondbil så man kunde spränga dom av vägen.
Citera
2008-11-03, 14:16
Medlem
paridas avatar
Citat:

Helt sant! Man har fan rätt i att köra 110 i vänsterfilen! Ska dom rejsa får dom hålla sig på bana...
Citera
2008-11-03, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Jag hoppas att du då tar med i beräkningen att din hastighetsmätare garanterat visar 5-8 km/h fel i de hastigheterna, och Audin vars hastighetsmätare ligger på 118 i själva verket kör i exakt 110.
Låt mig gissa förresten, du kör på exakt samma sätt på en landsväg med 2+1 körfält. Du kan ligga i 90 för att köra om lastbilen bredvid dig och tänker absolut inte påskynda omkörningen trots att du har en lång karavan bakom dig och ena körfältet snart försvinner och det bara finns ett vajerräcke i vägen istället. Kort och gott, det är viktigare för dig att inte bryta mot lagen än att se till att trafiken runt dig fungerar på ett smidigt och säkert sätt?

Vem fan tittar på hastighetsmätaren nuförtiden? Alltid GPS:en som gäller. Och ja, hastighetsmätaren visar ca 6-7 km fel på min bil. Men håller jag 110 enligt GPS:en så kan du se dig i stjärnorna om efter att jag ska flytta mig om du kryper upp och nosar mig i arslet. Däremot kanske jag plockar fram kameran och filmar dig.

Och ja, det är viktigare för mig att inte bryta mot lagen. Varför skulle jag bryta mot lagen bara för att andra gör det? Det är väl deras problem. Jag tänker inte sänka mig till deras nivå. Mer integritet än så har jag faktiskt. Önskar fler hade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in