2013-10-10, 19:27
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Vad är det för fel på flöjtspelerskor?
Romarna var lite föregångare när det gällde jämställdheten, män och kvinnor kunde t.o.m äta tillsammans. I judiska hem förväntades kvinnor äta avskilt sedan de serverat männen. Grekerna var än värre (området där Jesus verkade dominerades i stort av den grekiska kulturen) där åt männen medan inhyrda prostituerade kvinnor spelade flöjt under måltiden...

Såvitt jag har läst mig till.
Citera
2013-10-10, 19:29
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jesus 'diggade' såna. Det är även möjligt att han giftade sig med en i "Sagan om snickraren" del tre.

Killar gillar unga vackra tjejer och har svårt med självkontrollen oavsett om det är en "profet" eller en vanlig FB-användare.

Är det en manlig flöjtspelerska du menar så håller jag tyst att kommentera.
Citera
2013-10-10, 19:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag har svårt att tro på att en icke-existerande Jesus skulle lyckats skapa en sån utbredd mytbildning. Ingen rök utan eld eller nåt.

Du är inte bekant med den charmerande myt om "Ongs hat"?

Om den hade haft en kejsare som sponsor hade den blivit ännu mer utbredd.
Citera
2013-10-10, 19:31
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Jag har svårt att tro på att en icke-existerande Jesus skulle lyckats skapa en sån utbredd mytbildning. Ingen rök utan eld eller nåt.

Åh, vilken argument! Det var en gång i tiden som Islam härskade över halva jordklotet och många religioner har härskat över större delar av världen med lika utbredd "mytbildning".
Citera
2013-10-10, 19:34
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Romarna var lite föregångare när det gällde jämställdheten, män och kvinnor kunde t.o.m äta tillsammans. I judiska hem förväntades kvinnor äta avskilt sedan de serverat männen. Grekerna var än värre (området där Jesus verkade dominerades i stort av den grekiska kulturen) där åt männen medan inhyrda prostituerade kvinnor spelade flöjt under måltiden...

Såvitt jag har läst mig till.

Ja, så har jag också läst. Greker hade en mycket taskig kvinnosyn och jämställdheten var ett skämt på den tiden. Finns ruinskrifter där det berättas att greker och om jag inte har fel även romarna förfärrades över hur jämställd det var i mitt hemland och tyckte det var fruktansvärt att kvinnor hade så stor roll i samhället.
Citera
2013-10-10, 19:44
Medlem
StefPhoenixs avatar
Att en viss person hade namnet är irrelevant. Jesus, den karaktär, vi är så bekanta vid idag, är egentligen bara en inkarnerad symbolisk manifestation av värderingar och filosofi.
Citera
2013-10-10, 19:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Åh, vilken argument! Det var en gång i tiden som Islam härskade över halva jordklotet och många religioner har härskat över större delar av världen med lika utbredd "mytbildning".
Det finns belagt i tidiga kristna källor att det så småningom uppstod fiendskap mellan de kristna och Johannes döparens lärjungar. I länderna i Mellanöstern finns ett folk som kallar sig för det Mandeiska folket. De är varken muslimer, judar eller kristna. De tror inte ens på Gud – men de tror på Johannes döparen. De har egna religiösa urkunder, vilka hålls hemliga, och deras uppfattning är att de är ättlingar till Johannes döparen, som aldrig dog utan som lever för evigt. Rimligen är de ättlingar till Johannes döparens lärjungar, men det intressanta är att de har en alldeles oberoende berättartradition om Jesus, vilken de kallar för ”den store svikaren”. Invandrare till Sverige av det Mandeiska folket brukar låta döpa sig i Ängbybadet i Stockholm tidiga sommarmornar. Att låta sig döpas så många gånger som möjligt tycks vara det viktigaste inslaget i deras religiösa traditioner.

Det finns mycket som talar för berättelserna i evangelierna.
Citera
2013-10-10, 19:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns belagt i tidiga kristna källor att det så småningom uppstod fiendskap mellan de kristna och Johannes döparens lärjungar. I länderna i Mellanöstern finns ett folk som kallar sig för det Mandeiska folket. De är varken muslimer, judar eller kristna. De tror inte ens på Gud –

Jo, men inte din 'gud'.

Citat:
men de tror på Johannes döparen. De har egna religiösa urkunder, vilka hålls hemliga,

Trams.

Citat:
och deras uppfattning är att de är ättlingar till Johannes döparen, som aldrig dog utan som lever för evigt. Rimligen är de ättlingar till Johannes döparens lärjungar, men det intressanta är att de har en alldeles oberoende berättartradition om Jesus, vilken de kallar för ”den store svikaren”.

Korrekt.

Citat:

Menar du att Genza (eller Ginza) ger belägg för evangelierna? Hurså?
Citera
2013-10-10, 19:56
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Det finns belagt i tidiga kristna källor att det så småningom uppstod fiendskap mellan de kristna och Johannes döparens lärjungar. I länderna i Mellanöstern finns ett folk som kallar sig för det Mandeiska folket. De är varken muslimer, judar eller kristna. De tror inte ens på Gud – men de tror på Johannes döparen. De har egna religiösa urkunder, vilka hålls hemliga, och deras uppfattning är att de är ättlingar till Johannes döparen, som aldrig dog utan som lever för evigt. Rimligen är de ättlingar till Johannes döparens lärjungar, men det intressanta är att de har en alldeles oberoende berättartradition om Jesus, vilken de kallar för ”den store svikaren”. Invandrare till Sverige av det Mandeiska folket brukar låta döpa sig i Ängbybadet i Stockholm tidiga sommarmornar. Att låta sig döpas så många gånger som möjligt tycks vara det viktigaste inslaget i deras religiösa traditioner.

Mmm, mandeer är intressanta men vad har det med Jesus att göra tycker du?

Att försöka bevisa att kristendomens Jesus har funnits så som det beskrivs i Bibeln är verkligen att vara tjurskallig med tunnelseende.

Att en historisk person vid namn Jesus har funnits kan man diskutera och då kan man väl hitta några bevis som talar för det men att utgå ifrån det och försöka applicera bevisen på kristendomens Jesus är ett stort steg att ta.

Dessutom är det ingenting som talar för att mandeers "Jesus" och beskrivningen av den personen är samma person som Kristendomens Jesus. Hur tänkte du där?
Citera
2013-10-10, 20:00
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Hade inte grekerna orgier? Planerade då också.. iaf vad jag minns. Rättare sagt- svensk-grekisk fantassimus. Såg inte skymten av islam i de skrifterna, men du kan ju så klart få rätt.. i hävdandet att islam härskade.. stämmer, sadismen har sina spår i hela medelhavsområdet, inkl Smyrna Libanon och resten av helvetena.

Det hade dem säkert med allt vad dem nu lyckades sätta på. Alla fyrbenta djur (inkl. människor) var tydligen mycket populära sexobjekt.

Hurvida Islam var eller är sadistisk rör inte diskussionen utan att den på sin tid var en mycket utbredd religion och så har många religioner varit. Det är INTE en argument för grad av sanning. Antal anhängare gör inte en ideologi/religion till en sanning.
Senast redigerad av Armaiti 2013-10-10 kl. 20:05.
Citera
2013-10-10, 20:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Dessutom är det ingenting som talar för att mandeers "Jesus" och beskrivningen av den personen är samma person som Kristendomens Jesus. Hur tänkte du där?

Med tanke på den förmodade datering av Genzans nedskrivning är det sannolikt att mandeerna talade om den Jesus-gestalt som började bli formulerat i kristendomen.
Citera
2013-10-10, 20:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Mmm, mandeer är intressanta men vad har det med Jesus att göra tycker du?

Att försöka bevisa att kristendomens Jesus har funnits så som det beskrivs i Bibeln är verkligen att vara tjurskallig med tunnelseende.

Att en historisk person vid namn Jesus har funnits kan man diskutera och då kan man väl hitta några bevis som talar för det men att utgå ifrån det och försöka applicera bevisen på kristendomens Jesus är ett stort steg att ta.

Nej det är inget bevis, men det handlar omen parallell ryktesspridning som talar för att Jesus var samtida med Johannes och att deras lärjungar hade viss kontakt. De själva ser "den store svikaren" som just de kristnas Jesus.

Jag försöker inte bevisa någonting om Jesus som historisk person, men tycker om att resonera kring frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in