2013-10-10, 20:06
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Med tanke på den förmodade datering av Genzans nedskrivning är det sannolikt att mandeerna talade om den Jesus-gestalt som började bli formulerat i kristendomen.

Jaså? Då är det mer än vad jag har läst/lärt mig. Varför kallas han för den stora svikaren hos mandeer tro? Är det den beskrivningen som ges av Jesus i Kristendomen också?
Citera
2013-10-10, 20:13
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej det är inget bevis, men det handlar omen parallell ryktesspridning som talar för att Jesus var samtida med Johannes och att deras lärjungar hade viss kontakt. De själva ser "den store svikaren" som just de kristnas Jesus.
Jag försöker inte bevisa någonting om Jesus som historisk person, men tycker om att resonera kring frågan.

Felet du gör är att ge annan religion Tro som underlag för att bevisa kristendomens Jesus och dess existens. Det är där du trampar dig på tårna. Det är att försöka bevisa ett rykte med hjälp av en annan rykte...
Citera
2013-10-10, 20:16
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Jaså? Då är det mer än vad jag har läst/lärt mig. Varför kallas han för den stora svikaren hos mandeer tro? Är det den beskrivningen som ges av Jesus i Kristendomen också?
Det kan handla om att de upplevde att Jesus på något sätt övergav Johannes döparen Luk 7:18:
Johannes fick höra allt detta genom sina lärjungar. Han kallade till sig två av dem och skickade dem till Herren för att fråga: "Är du den som skall komma eller skall vi vänta på någon annan?" Männen sökte upp Jesus och sade: "Johannes döparen har skickat oss till dig för att fråga om du är den som skall komma eller om vi skall vänta på någon annan." Jesus hade just botat en mängd människor från sjukdomar, plågor och onda andar och gett flera blinda synen tillbaka, och han svarade: "Gå och berätta för Johannes vad ni har sett och hört: blinda ser, lama går, spetälska blir rena, döva hör, döda står upp, och fattiga får ett glädjebud. Salig är den som inte kommer på fall för min skull." När sändebuden från Johannes hade gått, började Jesus tala till folket om honom: "Vad gick ni ut i öknen för att se? Ett strå som vajar för vinden? En man i fina kläder? Men de som går i dyrbara kläder och lever i lyx, dem hittar ni i palatsen. Vad gick ni då ut för att se? En profet? Ja, och jag säger er: en som är mer än en profet. Det är om honom det står skrivet; Se, jag sänder min budbärare före dig, han skall bereda vägen för dig."
Citera
2013-10-10, 20:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Felet du gör är att ge annan religion Tro som underlag för att bevisa kristendomens Jesus och dess existens. Det är där du trampar dig på tårna. Det är att försöka bevisa ett rykte med hjälp av en annan rykte...
Nej, jag försöker inte bevisa något och gör inte fel. Jag berättade bara om mandeernas berättartradition.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2013-10-10 kl. 20:27.
Citera
2013-10-10, 20:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det kan och det är på den ambitionsnivån du rör dig, roman.
Ta det till de facto så ska du se.. att det inte går utan källsökning.Den du saknar.
Ja! Jag är ingen expert, bara en marginaliserad megalomaniker som tror på Jesus.
Citera
2013-10-10, 20:27
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ja! Jag är ingen expert, bara en marginaliserad megalomaniker som tror på Jesus.
Rätt.
Citera
2013-10-10, 20:44
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Det kan handla om att de upplevde att Jesus på något sätt övergav Johannes döparen Luk 7:18:
Johannes fick höra allt detta genom sina lärjungar. Han kallade till sig två av dem och skickade dem till Herren för att fråga: "Är du den som skall komma eller skall vi vänta på någon annan?" Männen sökte upp Jesus och sade: "Johannes döparen har skickat oss till dig för att fråga om du är den som skall komma eller om vi skall vänta på någon annan." Jesus hade just botat en mängd människor från sjukdomar, plågor och onda andar och gett flera blinda synen tillbaka, och han svarade: "Gå och berätta för Johannes vad ni har sett och hört: blinda ser, lama går, spetälska blir rena, döva hör, döda står upp, och fattiga får ett glädjebud. Salig är den som inte kommer på fall för min skull." När sändebuden från Johannes hade gått, började Jesus tala till folket om honom: "Vad gick ni ut i öknen för att se? Ett strå som vajar för vinden? En man i fina kläder? Men de som går i dyrbara kläder och lever i lyx, dem hittar ni i palatsen. Vad gick ni då ut för att se? En profet? Ja, och jag säger er: en som är mer än en profet. Det är om honom det står skrivet; Se, jag sänder min budbärare före dig, han skall bereda vägen för dig."

Okej, jag förstår nu. Då är det två olika beskrivningar av Jesus i två olika religioner och med det vill du bevisa existensen av vilken Jesus? Jag blir förvirrad...
Senast redigerad av Armaiti 2013-10-10 kl. 20:52.
Citera
2013-10-10, 20:46
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Nej, jag försöker inte bevisa något och gör inte fel. Jag berättade bara om mandeernas berättartradition.

Varför då ens ta upp mandeer? Inte ens dem själva har klurat ut vad dem är för något så jag tror du ska ligga lågt med att ge dig på att försöka listra ut gåtan. Mandeer har svårt nog själva att försöka förstå sig på deras historia, härkomst och till och med skrifter så en FB-användare som har som agenda att försvara Jesus existens ska nog akta sig för att ge mandeer som referens.
Citera
2013-10-10, 20:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Varför då ens ta upp mandeer? Inte ens dem själva har klurat ut vad dem är för något så jag tror du ska ligga lågt med att ge dig på att försöka listra ut gåtan. Mandeer har svårt nog själva att försöka förstå sig på deras historia, härkomst och till och med skrifter så en FB-användare som har som agenda att försvara Jesus existens ska nog akta sig för att ge mandeer som referens.
Vad du är lättretlig!
Citera
2013-10-10, 20:57
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Vad du är lättretlig!

Nejdå, bara något kritiskt mot så kallade "bevisen" som läggs upp här men snart får du tillbaka diskussionen. Du kanske ska ge dig på Bahaismen och lägga det på referenslistan? Du vet att dem óckså tror på Jesus som en profet? Ett tips...
Citera
2013-10-10, 21:52
Medlem
wootens avatar
Topic är inte "boken om brodern som lekte med systern", vad jehovas tänker på eller huruvida "sekterisms" etymologi härstammar från insekters sexvanor eller inte, osv osv... Åter till topic tack.
OT raderat /mod
Citera
2013-10-10, 22:48
Medlem
Torshammars avatar
Människan skapade Gud så varför inte skapa Jesu också, det lär ha funnits en gubbe som liknade Jesu
ungefär samtidigt som kan ha inspirerat till myten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in