2013-10-09, 13:26
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jämför du en ettåring med en katt ehhh....det stämmer varken viktmässigt eller hur de beter sig på en yta som en bil. Färg förstör, kattkiss är inte värre än lite gödsel, det är givetvis läge att skrämma iväg en revirmarkerande katt som kissar mot en tex. veranda.

Skjuter du alla skator och måsar som inkräktar på din tomt också? Jag har erfarenhet av utekatter som "använt" min tomt och det är hur lätt som helst att skrämma iväg dem, stoldynor tar man in när man inte använder dem, annars får man fågelskit, pollen och regn på dem.

Nej men jag har heller inga problem med djur på min tomt. Skillnaden är att JAG VET att alla inte är lika glada för djur som jag. Förstår du skillnaden. Mina föräldrar lärde mig skillnad på mitt och ditt och vårt gemensamma.
Citera
2013-10-09, 13:32
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Du förstår nog inte riktigt vad jag försöker säga här.

Här går mina grannar med hundarna lösa, vi är på landet. I 4 år som jag har bott här så går jättemånga med hundarna lösa, det finns väldigt många katter här. Jag skaffade min först för ett år sedan.
De har precis flyttat in. Det har inte vart några problem innan om det här.
Om de har problem tycker jag att de ska ta upp det.

Jag har bara blivit misstänksam, de kanske inte har några problem och jag kanske misstar mig?
Men om de har det så skulle jag ta ansvar för att det löses på bästa sätt, skulle de skada katter skulle jag göra det yttersta för att skydda min. Men samtidigt så är det inte okej att göra det. (skada andras husdjur)

De får fortfarande fösa iväg dem, det har jag inget problem med.

Förstår du bättre nu? Jag kräver ju absolut ingenting, allt här är som det alltid har varit och vi har fått nya grannar som kanske ser det som ett problem och då är jag beredd att vara med och lösa det.

Capish?

Och du verkar inte förstå vad det är folk försöker förklara, är människan narcissist månne?
Att det finns andra lösa hundar och katter gör det inte rätt att DIN katt är på din grannes tomt. Fattar du inte?

Grannen kanske är folkskygg, han kanske har förlorat tungan i kriget eller kanske bara kan klingon.
Varför i helvete ska han ta steget och berätta vem och vad han vill ha på sin tomt.

Om du bara utgår ifrån att alla vill ha sin tomt i fred, sedan kan de som vill ha katter springsdes på sin tomt komma till dig.

Fan du är mer blåst än genomsnittet.. Hans tomt, hans val. Är du oroad över DIN katts välmående släpp inte ut katthelvetet.. Är du inte orolig över din katts välmående.. Släpp ut den..
Citera
2013-10-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Nej men jag har heller inga problem med djur på min tomt. Skillnaden är att JAG VET att alla inte är lika glada för djur som jag. Förstår du skillnaden. Mina föräldrar lärde mig skillnad på mitt och ditt och vårt gemensamma.

Med omvänd retorik så försöker du utmåla mig som någon oansvarig med noll inlevelseförmåga....tillåt mig småle. Mina föräldrar behövde inte ens lära mig respekt för allt levande, den förmågan föddes jag med.
Min empati är däremot större än alla dem som vill döda och skada andras husdjur. Jag gör inget annat än förklarar för djurhatare att de inte behöver skada djuren, och du tolkar det som att jag inte fattar att folk kan reta sig på andras djur....jaja.

Förövrigt är jag en stor djurvän och har ägt både hund och katt i princip hela mitt liv, däremot håller jag min katt inne och går ut med den i koppel. Världen är för full av onda människor som skadar djur hellre än att de söker upp djurägaren och pratar med dem.
Citera
2013-10-09, 13:38
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Med omvänd retorik så försöker du utmåla mig som någon oansvarig med noll inlevelseförmåga....tillåt mig småle. Mina föräldrar behövde inte ens lära mig respekt för allt levande, den förmågan föddes jag med.
Min empati är däremot större än alla dem som vill döda och skada andras husdjur. Jag gör inget annat än förklarar för djurhatare att de inte behöver skada djuren, och du tolkar det som att jag inte fattar att folk kan reta sig på andras djur....jaja.

Förövrigt är jag en stor djurvän och har ägt både hund och katt i princip hela mitt liv, däremot håller jag min katt inne och går ut med den i koppel. Världen är för full av onda människor som skadar djur hellre än att de söker upp djurägaren och pratar med dem.

Jag ber om ursäkt för mitt arga inlägg, det var mer riktat mot den bruden som inte riktigt förstår.

Jag är också djurvän och skulle aldrig få för mig att skada ett djur. Men att jag skaffar katt och hund betyder inte att mina grannar också skaffar katt och hund.
Citera
2013-10-09, 13:39
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Och du verkar inte förstå vad det är folk försöker förklara, är människan narcissist månne?
Att det finns andra lösa hundar och katter gör det inte rätt att DIN katt är på din grannes tomt. Fattar du inte?

Grannen kanske är folkskygg, han kanske har förlorat tungan i kriget eller kanske bara kan klingon.
Varför i helvete ska han ta steget och berätta vem och vad han vill ha på sin tomt.

Om du bara utgår ifrån att alla vill ha sin tomt i fred, sedan kan de som vill ha katter springsdes på sin tomt komma till dig.

Fan du är mer blåst än genomsnittet.. Hans tomt, hans val. Är du oroad över DIN katts välmående släpp inte ut katthelvetet.. Är du inte orolig över din katts välmående.. Släpp ut den..

Men lille vän det har jag förstått och förklarat ett flertalet gånger.
För att tydliggöra det för dig, jag förstår att man kan störa sig men:

Citat:
Det handlar om vad man tolererar som medmänniska, det bor åtminstone 30 andra människor i det här området som inte har problem med att katter strövar omkring fritt. Det handlar om hur man isåfall hanterar detta om man anser det vara ett störande moment eller problem, att åsamka djuret i fråga skada i vilket anseende det än må vara och vilket sorts djur det än må vara tycker jag är fel sätt att hantera det problemet på.

Om du eller någon annan inte är beredda att hålla med om det har ni stora problem med er moral eller etik.

Jag hoppas jag har uttryckt mig jävligt klart i den frågan nu.

Citat:
Jag kan väl förstå om man finner det störande att det ligger runt 5-6 kattkorvar upplagda på gräsmattan, men jag har väl besökt deras trädgård och kan tillägga att det gör det inte.

Citat:
Nej det har jag inte hävdat att jag vill.

De får väl hemskt gärna komma över och klaga, spruta vatten på henne, vifta bort henne eller vad som helst. Nu vet jag ju inte vad som har hänt vid dessa två incidenter, men skulle jag se någon av dem bruka överdrivet våld på någon av grannskapets katter då tänker jag lägga mig i, alltså.

Citat:
Om en granne hade kommit till mig eller nått ut till oss i grannskapet om att han/hon var väldigt allergisk så hade jag iallafall engagerat mig i att diskutera det problemet och försöka hitta en lösning. Nu har inte det hänt här, och jag har redan uttryckt mig väldigt tydligt att jag kan förstå att folk stör sig på katter, så sådana exempel behövs inte dras upp.

Citat:
Ja, alltså jag vet ju faktiskt inte riktigt ännu om han vart dum eller inte. Men om jag skulle konfrontera honom så skulle väl en sådan lösning (om den funkar) gynna alla parter.

Citat:
Som jag redan beskrivit så bor jag på landet och här finns andra katter.
Som jag redan beskrivit så förstår jag att folk kan irritera sig på katter och fler exempel behövs inte tas upp.

Min gode herre, jag skulle inte få för mig att hoppa på min granne för att han råkade backa över min katt eller tappa något tungt på den, sina enorma pungkulor kanske?

Sedan förstår jag väl att min katt är mitt ansvar, jösses!

Nå råkar det vara så att jag bor precis bredvid. Men du är alltså av uppfattningen att det är bäst för den som har problem att slå till först och fråga sedan?
Senast redigerad av Marimu 2013-10-09 kl. 13:42.
Citera
2013-10-09, 13:44
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Nej jag får väl prata med grannen då, men jag tycker du ska ta i beaktning att jag bara hört ett kattskrik vid två tillfällen. Det är kanske lite dumt att försöka måla upp mig som handlingsförlamad då.

Det kanske är jag som är lite dum här och inte förstår. Låt mig förklara hur jag uppfattar din tråd:

1) Du har katt och hör en dag den skrika högt inne på din grannes tomt. Det händer igen en annan dag också.

2) Du oroar dig för att grannen, som är nyinflyttad, eventuellt gör illa din katt av olika skäl.

3) Du startar en tråd på Flashback i syfte att a) får reda på om vi kan fjärrskåda huruvida din granne är en obehaglig person eller inte, samt b) Hur och vad som kan göras i det fall din granne är en elak person.

För att hjälpa oss fjärrskåda och ta beslut kryddar du med diverse info om hur skicket på grannens hus är, hur närområdet ser ut (Det Är På Landet) och hur mentaliteten bland närboende är i förhållande till kattkoppel och andra för bygden intressanta fenomen. Det framkommer att det även finns gott om älg i området samt att katter eventuellt kan fläcka ner, men aldrig repa billacker.

Nu är frågan: Hur ska vi peppa dig att prata med din granne? Vad tänker du där?
Citera
2013-10-09, 13:45
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaftMaja
Det kanske är jag som är lite dum här och inte förstår. Låt mig förklara hur jag uppfattar din tråd:

1) Du har katt och hör en dag den skrika högt inne på din grannes tomt. Det händer igen en annan dag också.

2) Du oroar dig för att grannen, som är nyinflyttad, eventuellt gör illa din katt av olika skäl.

3) Du startar en tråd på Flashback i syfte att a) får reda på om vi kan fjärrskåda huruvida din granne är en obehaglig person eller inte, samt b) Hur och vad som kan göras i det fall din granne är en elak person.

För att hjälpa oss fjärrskåda och ta beslut kryddar du med diverse info om hur skicket på grannens hus är, hur närområdet ser ut (Det Är På Landet) och hur mentaliteten bland närboende är i förhållande till kattkoppel och andra för bygden intressanta fenomen. Det framkommer att det även finns gott om älg i området samt att katter eventuellt kan fläcka ner, men aldrig repa billacker.

Nu är frågan: Hur ska vi peppa dig att prata med din granne? Vad tänker du där?

Nej jag sitter istället och argumenterar vilt med varenda kotte huruvida det är korrekt att ha utekatt eller inte och det är inte trådens syfte.

Varför jag startade tråden är kanske bara att prata av mig lite om det, få mina egna tankar och perspektiv om vad jag skulle kunna göra om det jag misstänker stämmer. Jag har redan innan ni kommit med era briljanta insikter uppfattat att folk kan finna det störande med utekatt.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag nog mer just nu på att jag bara misstagit mig. Här rider det förbi flera stycken under dagen och låter hästen stå och beta på samma grannes nedfallna äpplen, bakom våra trädgårdar löper en bäck som går genom vissa trädgårdar också där laxen leker på hösten. Vi har mycket rådjur och älgar (älgar som tydligen valde att skita på min tomt här om dagen).

Flera grannar har gått förbi med lösa hundar idag, en kissade på min infart också. Flera barnvagnar har rullat förbi utomhus och grannkatten har vart inne hos mig och snott lite mat.

Det har inget med det estetiska att göra, att det ska vara fint eller städat. Det är jag helt övertygad om.
Senast redigerad av Marimu 2013-10-09 kl. 13:51.
Citera
2013-10-09, 13:50
Medlem
Karmans avatar
För inte så länge sedan fick man fritt avliva katter som var utanför sin hemtomt/gård. Kanske dags att införa den lagen igen? Börjar gå för långt, det här med djurdaltandet. Både hund och kattägare verkar tro att deras små telningar till husdjur kan göra precis vad som helst och att grannar etc stilla ska acceptera det.
Senast redigerad av Karman 2013-10-09 kl. 13:52.
Citera
2013-10-09, 13:57
Medlem
Varför har grannar så svårt att prata med varandra? Samla ihop ett till ett möte. Med fika .Och lär känna grannen. Istället för att älta och undra till höger och vänster. Katterna hade säkert sin samlingsplats där innan grannen flyttade in. Och nu råkade en granne flytta in som inte ville ha katter på sin tomt.Tycker det är lite konstigt att katterna återvänder till samma ställe efter att ha blivit så vettskrämda. Skrämmande kommentarer om att man ska sparka och döda katterna. Det finns även en lag här i Sverige att det är straffbart att döda djur även om de kommer in på annans tomt. Skulle ni även döda och sparka inbrottstjuvar om dom gjorde inbrott i ert hem då skulle ni sitta bakom lås och bom länge.samt få betala ett stort skadestånd.
Citera
2013-10-09, 14:06
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Du förstår nog inte riktigt vad jag försöker säga här.

Jodå, jag förstår vad du säger. Jag håller bara inte med i ditt resonemang.

Citat:
Här går mina grannar med hundarna lösa, vi är på landet. I 4 år som jag har bott här så går jättemånga med hundarna lösa, det finns väldigt många katter här. Jag skaffade min först för ett år sedan.
De har precis flyttat in. Det har inte vart några problem innan om det här.
Om de har problem tycker jag att de ska ta upp det.

Klart det inte varit något problem innan att era katter haft granntomten som toalett, om inte grannen har varit där. Men nu är ju grannen där och om ni inte gillar grannens sätt att lösa problemet, så är det upp till er att lösa det så han slipper.

Citat:
De får fortfarande fösa iväg dem, det har jag inget problem med.

Eftersom du låter grannen ta hand om det som faktiskt är ditt ansvar, så kan du inte heller klaga på grannens sätt att göra det på.

Citat:
Förstår du bättre nu? Jag kräver ju absolut ingenting, allt här är som det alltid har varit och vi har fått nya grannar som kanske ser det som ett problem och då är jag beredd att vara med och lösa det.

Men så lös det då? Vänta inte på att grannen eventuellt ska prata med dig, gå över själv och ta initiativet.

Citat:
Capish?

Sett för mycket på italienska maffiafilmer? Välkommen till internet. Här har alla åsikter och du kan inte räkna med att alltid få svaren som du gillar.
Citera
2013-10-09, 14:06
Medlem
Marimus avatar
Jag kan ju avsluta åtminstone min del av historien, skulle min granne ha problem och skulle jag få ytterligare anledning till misstanke så konfronterar jag denne och ser till att det blir löst.

Vidare får man diskutera problem med utekatt i grannskapen i en annan tråd.
Citera
2013-10-09, 14:08
Medlem
Har ni undersökt anus på katten när den kommer hem, använd näsan samt okulärbesikta kattens stjärt, se om det luktar annorlunda t.ex senap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in